|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Som jag diskuterat på en annan tråd så kommer nya M5 med xDrive vilket blir mycket spännande. Chassiedynamiskt handlar det om en mer avancerade möjligheter. Accelerationen 0-100 förbättras med ca 0,5 sek och hamnar under 4 sek. | |
NeZaN |
Now that's fast boy! /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Vrf inte?, drivlinan finns ju på hyllan från X5M och X6M Som svar på Audi RS6 med awd. Tror det blir en enormt rolig bil om det blir så |
|
| 332, har du någon källa eller länk så man kan läsa mer? :) | |
|
Ja det är inte så konstigt att accelerationen förbättras avsevärt med hjälp av 4-hjulsdrift när det gäller motorstarka bilar. Kolla bara på Nissan GTR som har liknande effekt som nya M5an. Tror t.o.m vikten kommer vara ganska nära varandra. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Autocar har en artikel. Jag har hört om bilen informellt under något år. Troligen kommer M5, till skillnad från 550i - 550xi där det inte skiljer något motormässigt, att få mer moment i den 4-hjulsdrivna versionen med hjälp av högre turbotryck och andra insprutnings/ tändningsvärden vilket kommer att ge enorma prestanda! Redan 550xi är snabbare än 550i med samma motor liksom 535xd är snabbare än 535d. Räkna med att även kommande M6 kommer med xDrive. Blir rätt kul även som fyrdörrars "Gran Coupé" med helt glastak som tillval. Kommande M4 Coupé (efterföljare till nuvarande M3 Coupé) blir även den aktuell både med xDrive och som fyrdörrars Coupé. Audi lär får det svettigt! |
|
| Att fasa ut den raka sexan allt mer, mata på turbo på M-bilarna och slopa bakhjulsdriften. Ingen kan klandra BMW för att vara fega åtminstone. | |
|
Jag håller med. Det handlar om mer användarvänlig kraft. Tror t.o.m. att målgruppen kan bli något större. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Glömde att nämna att DPC blir troligen tillval, evetuellt standard på xDrive-versionen. Den kommer att ge en liten annan upplevelse bara den. | |
| en mobbad m5 f10 med xdrive lär ju vara rena ferraridödaren :P | |
| Måste M5:an vara mobbad? ;) | |
| Skulle va intressant med en länk som kan bekräfta detta?? Tycker att det låter lite konstigt. | |
| Att den är mobbad?=) | |
|
Här är länken: Länk |
|
NeZaN |
Vet fan inte om jag är mogen för en fyrhjulsdriven M-modell... Känns lite konstigt... Men den kommer garanterat skotta på bra, speciellt med chip och lite annat lull lull :) /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
NeZaN |
Ok, nu finns ju X5/6 M i 4WD iofs, tänkte mer på M3 och M5. /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
| A_persson: hehe var för trött när jag skrev.. en moddad menar jag givetvis heh | |
| Blir den högre? Alla 3 och 5 bilar med x får ju högre markfrigång. | |
|
Jag har inte fattat detta ännu! Varför ska sportbilar vara 4wd, senast ferrari, porche för ett bra tag sedan. Inte konstig att man inte upplever monsterbilen RS6 som en sportbil. En sportbil är bakhjulsdriven och inget annat |
|
|
Snabba bilar "måste" givetvis inte driva på alla fyra hjulen. Det är först då man får ett så stort moment att bakhjulen inte räcker till som 4-hjulsdrift erbjuder en dimension till. I Audis fall sker detta till priset av understyrning vilket ju inte alls är önskvärd, dock ej heller överstyrning då ju avsikten inte är att man ska åka sidledes (fråga F1-förare om de önskar sig överstyrning). På de flesta underlag ger xDrive tydliga fördelar, särskilt vid höga effekter, men mest är det ju ökad framkomlighet jämfört med bakhjulsdrift som man vinner. BMW har verkligen lyckats med att i form av xDrive få till en välbalanserad 4-hjulsdrift. En befogad fråga är ju om man verkligen vill möta bilar där effekten är mycket större än förarens förmåga/omdöme. DPC är ju en extra säkerhetsfaktor, men den löser ju inte heller alla problem med det som finns bakom ratten. De som kommer beställa xDrive till sin nya M5 blir kanske trots allt oftast de som önskar accelerera ifrån bakhjulsdrivna M5 samt andra snabba bilar. Redan 535d och 550i blir snabbare, även på torrt underlag, med xDrive. |
|
|
332; har du testad Audis senaste skapelser med den nya sportdiffen som sitter i S4/RS5. Gör det, du kommer garanterat omvärdera dina tankar. Håller givetvis med att BMW verkligen lyckat bra med xDrive och tror säkert M5an kommer bli grym. Jag kommer nog inte köpa en enbart bakhjulsdriven bil i framtiden då 4hjuldriften är överlägsen alla underlag. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.