|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder: får mer känsla att dosera bromsarna med stålomspunna bromsslangar och enkolvsok? Man ofta hör man att man får "stummare" känsla med stålomspunna bromslangar. Grejen är att enkolvok just är stumma i jämförelse med flerkolvsok som är mjukare och ger mer feedback vid inbromsningen. Min tekniska känsla för mekanik säger mig då att det troligtvis inte är lönt att byta till stålomspunna på standard enkolvsok, det blir bara stummare men utan att det blir mer känsla/feedback. Vem bekräftar eller dementerar med faktiskt erfarenhet? Har nya skivor och belägg på G så undrar om jag borde passa på eller skita i ovanstående. | |
|
Att enkolvsok generellt är stummare är fyrkolvare skulle jag nog tvivla på ganska mycket om man granskat lite enkolvsok. Men det finns givetvis undantag åt båda håll. Ett enkolvsok i gjutjärn är garanterat styvare än ett wilwood superlight ok. Känslan kommer av att det du gör med pedalen faktiskt händer med beläggen mor skivorna.(alltså man vill bli av med allt flex i systemet) Skillnaden mellan stålomspunna & nya orginal torde nog inte vara så stor. Men byter man ut ett par gamla orginal så är skillnaden större detta gäller ju även om du byter mot nya orginal. Det som förstör känslan mest är bromsservot. Bästa känslan är utan servo bäst av allt med bromsvåg så man kan ställa bromsverkan fram & bak. Känslan i min 323:a är en helt stum pedal när man tycker på den så vet man vad som händer & inte den halvsvampiga servokänslan. Iofs får man betala med ett högt pedaltryck på ca 70kg för full bromsverkan så man få träna benen lite :) |
|
|
Tack för svar. Vad jag menade med att flerkolvsok är mjukare är att man får en större kolvyta som trycker beläggen mot skivan, så man får mer slaglängd på bromspedalen och därmed mer känsla om vad som pågår. Jag tycker det är ganska lätt att känna av mina enkla bromsar när man bromsar riktigt hård. Det är mer när man vill bromsa med säg 40% bromsverkan att det är svårt att pricka in pedaltrycket rätt - jag behöver ofta justera trycket lite innan man får det man hade velat. Därmed ser ut att det inte blir en större skillnad med bromsslangarna för vad jag ville. Bilen är nog så ung så slangarna är nog inte boven. Jag får rensa oken lite och hoppas de nya beläggen (redstuff) biter lite jämnare... |
|
|
Ang belägg skulle jag nog prata med Per på www.peansweden.se EBC belägg är nog inget jag skulle rekomendera. Kika på pfc,carbotech,pagid & ferodo som har bra belägg. |
|
| Har internetforskat ganska ingående det där med beläggen. Gamla redstuff var skit men numera ska deras keramiska vara bra. Är inte ute efter större friktionstal, mera just att det biter jämnare. Hoppas även att Tarox slitsade skivor förbättrar det genom att ta bort föreningar / glasering som kan ligga kvar när man mestadels fisbromsar under vardagskörning... ska bli kul att se hur det blir! | |
| Bytte nyligen mina slangar till stålomspunnet. Upplever att pedalen blev en aning stummare än med gamla originalslangar, men det var verkligen ingen aha-upplevelse. | |
| Tack Frapp | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Slitsade tarox o redstuffbelägg, mumma vilken fin kombination. Rekomenderas starkt, extra + för ljudet som slitsningen gör vid hård inbromsning :) |
|
Jag har nya stålomspunna (samtliga 6 slangar) på min bruxis (Passat -96) o märker ingen direkt skillnad. I mitt fall skaffade jag stålomspunna med plastöverdrag mest för optikens skull men även för att de borde vara hållbarare/säkrare än gummi dito. På min BMW har jag även där stålomspunna med plastöverdrag, samtliga 6 slangar. Här har jag även bytt ut skivor samt ok till "värre grejer", har 355mm skivor runt om med 8-kolvs ok fram, 6-kolvs bak, kit från en asiatisk tillverkare. Pedalvägen är i princip identisk med originaloken, i vart fall inte längre. Bettet är ordentligt bra, speciellt efter 4-5 inbromsningar. Känslan i pedalen är bra, men jag kör inte bana utan glider mest. En mek som provkört bilen blev imponerad av bromsarna o kommentaren var "En som kan köra bil bra kör nog snabbare runt en bana med denna E34 än med en M5 E39". Skall man byta till stålomspunna så tycker jag att man ska främst se det som en säkerhets-grej men även som en optik-höjare:). PS: Gällande BMW:n så har jag inte jämfört eftermarknadskitet med original bromsar men med bättre belägg, skillnaden hade kanske blivit mindre då? Till det nya kitet kör jag med tillverkarens "Sport belägg", inte de bästa beläggen tydligen men de duger till den tillfällige banåkaren, speciellt om man som jag aldrig kör bana...Med bättre belägg från de mest kända belägg-tillverkarna så lär bromsarna bli ännu värre, dock inget jag eftersträvar då jag är mer än nöjd med nuvarande bett. |
|
| Jag tycker nog att det är en rätt prisvärd uppgradering med stålomspunna slangar med tanke på den låga kostnaden det handlar om. Ok, det blir ju ingen fantastiskt skillnad men på min lekbil gjorde det en del för känslan i pedalen. Har dock aldrig testat på en bil som har enkolvsok. | |
|
Visst, ganska prisvärt, men jag försöker ändå ändra så lite som möjligt på bilen, varje krona man ger på eftermarknadsgrejer får man nästintill inget tillbaka av vid försäljning. If it aint broke, don't fix it. Även mina standardbromsar tar riktigt bra efter fem hårda imbromsningar... men de ska ta bra vid den första ;-) |
|
| När jag uppgraderar saker på min bil så gör jag det för min egen skull utan att fundera på om det ger nåt tillbaka vid en försäljning av bilen. En sats Goodridge bromsslangar kostade under 700 kr på ebay.co.uk så det är ju bara en struntsumma att slänga ut. | |
|
Landar på en tusing för min bil. Och mek tid och ny bromsvätska. Säg tvåtusen. Räknar också att de kan bli en källa till nya problem - det är ju så när man börjar skruva på nåt som funkar perfekt idag. Samtidigt är det tveksamt att det förbättrar doseringen av bromsarna. Med ovanstående tänkesätt har jag ändå spenderat mycket på min bil i uppgraderingar som jag vet gör skillnad... har egentligen redan "inköpsstopp" på bilen, nu byter jag och passar på att aningens uppgradera slitdelar :) Fast nu kom jag på en annan fördel med stummare pedal: lättare att sköta mellangasen vid hårda inbromsningar. Hopplöst, jag måste nog testa ändå ;-) |
|
|
Onehp: För vanlig gatkörning hade jag aldrig uppgraderat till stålomspunnet, om man inte tvunget är ute efter "bling" faktorn. Den är ju ibland inte att förringa:) Riktigt snyggt är det ju. Men jag är inte säker på att du får en slang som är driftsäkrare. Original håller lääänge... Den stora anledningen till stålomspunnet är vid bankörning när vätskan blir så varm att slangen därav blir mjuk och börjar flexa. Då blir det stor skillnad i pedalkänsla. Detta händer troligen aldrig vid gatkörning. Satsa istället på att byta din bromsvätska. Den ska bytas årligen. Motul RBF 600 är en prisvärd uppgradering. |
|
| För vanlig gatkörning så blir det ju lite bling med Motul RBF600... ;-) | |
| Jo men det det är en billig uppgradering. Kostar nästan inte mer än vanlig, om man inte jämför med biltema då förstås :) | |
|
Det blir HEL bromsslangar med rostfria nipplar. Bromsvätska ate superblue racing. Lite överkurs är det, det är därför att jag väntat så länge, nu är det som Frapp säger mest en billig uppgradering av slitna delar. Och original bromsslangarna behöver man inte kasta heller. Jag kommer även ta bort sköldarna fram, blir mycket bättre kylning då stötfångaren har riktiga kylluftkanaler... |
|
|
Varför skulle det bli bättre kylning med sköldarna borttagna? Sitter inte de där för att styra luften rätt mot bromsskivan? På racebilar sitter det ju airducts mot skivorna som förvisso förses med kylluft från fronten va slangar, men avsikten är väl densamma. Att styra luften rätt mot skivorna för att erhålla maximal lyleffekt? Samt att sköldarna håller borta en del av vinterslaket om bilen brukas vintertid? "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
Det är inga problem med kylningen med att ta bort bromssköldarna. Med bra belägg har jag aldrig haft problem med varma bromsar vid bankörning på min bil där jag fimpade bromssköldarna p.g.a. rost. Om jag inte minns helt fel så är där inget som styr luften mot bromsskivan heller i skölden. Känns snarare som att genom att öppna upp för skivan mot hjulhuset skapar bättre kylning än med skölden på. Däremot är så klart sköldar med anslutning för slangar mot fronten det allra bästa. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
M-paket på 1-seriens 3d/5d har luftintag i fronten som leder luft rakt till bromsskivan, dock sitter bromsskölderna i vägen. Flera banåkare har rapporterat att det hjälpt bra mot fading på modellen och jag fick inga problem när jag körde bana. Vintertid åker skölderna på igen ifall jag saknar dem helt enkelt. Vid intresse kan jag rapportera hur det gick med nya prylarna/bromsarna, har ännu inte hunnit köra in dem för att kunna ge slutgiltig besked... |
|
| Jag kikar själv efter slangar, känner ni till några bra kvalitetsmärken som kan rekommenderas? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.