|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Tror man ska isolera där vattnet fäller ut d.v.s. ventilkåpan, plus täcka för njurarna på vintern. Då är det enbart olja som rinner i returen precis som det från början var tänkt. | |
|
Jag tycker den är helt underbar med Automat. Skulle inte vilja ha en Manuel. Automaten känner av förarens körstil och ställer in sig efter det. Växlar otroligt fint och när jag vill. Och håller väldigt låga varv. Ligger på 1,1 liter/mil. Då är det nog lite mer stadskörning än landsväg ca 65%-35%. På längre resor på landsväg så ligger den på 0,75-0,8. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Ok, jag hade fått det här om vevhusventilationen om bakfoten. ;-) Jag skyller på BMW som med envishet verkar hävda att det framförallt är importerade bilar som drabbas av frusen vevhusventilation. Därför trodde jag att svenssålda redan hade cold climate kit. Men hur som helst är det vettigt att kontrollera bilen har cold climate kitet. I övrigt kan väl hänvisas till marin849 kommenterarer som kan det här. |
|
|
Det här med automat versus manuell är klurigt. Skulle nog letat upp en manuell om jag vore singel, inbjuder till mer aktiv körning, lite mindre vikt samt mindre risk för haverier i lådan. Men nu när jag har en 286 hk V8a i min E39 så tycker jag det känns tryggt att frugan rattar en automat. Både 530 och 540 är väldigt snälla, sävliga och mjuka i D läget (ett komfort läge enligt mig). När man vill köra hårt är sportläget väldigt bra. Samma sak gäller på 530, bilen får en HELT annan karaktär med S läget. Den kör på lägre växlar, håller växlarna längre och svarar på ett helt annat sätt på gasen. Nackdelen med automater som gått långt är väl i så fall rädslan över haveri samt risken att de ska gå sönder. Men om man vårdar dem väl samt betalar för ett oljebyte tror jag det oftast går bra. Procentuellt tror jag ändå det är relativt sällan man drabbas av haveri i momentomvandlaren och dylika problem, åtminstone gällande automaterna i E39. Någon annan klok medlem får gärna kommentera. |
|
| Anders-72: Innan motorn och vevhusventilationsdelarna är rejält uppvärmda (vilket ju tar ett bra tag på vintern) kommer vatten att kondensera i rören ändå. Men jag håller med om att det är vettigt att isolera däruppe också, så länge man inte kör fast och måste gasa och greja då blir det ruskigt varmt väldigt fort (fråga inte hur jag vet) så jag har bara extraisolerat röret från ventilkåpan, inte själva kåpan (och täckta njurar fram). Och dessutom är det ju inte alls ventilkåpan utan bara en täckkåpa. Så när man står där och tycker "fan den blir ju aldrig varm i bakkant" så är den riktiga ventilkåpan under varm och go. Täckkåpan funkar ju som isolering för ventilkåpan. | |
|
Tittar lite på en Touring med följande kombination.. Hur hänger det ihop? Fabrikat: BMW 525I TOURING Färg: LGRÅ Fordonsår: 2003 Fordonet tillverkat: 2003-12 Producentansvarig: 556313-5002 I trafik första gången i Sverige: 2004-04-13 Skall detta verkligen vara 2003 års modell? |
|
| Det är en MJ-04, (Modelljahre) BMW´s årsskifte är i månad 09. I Sverige borde den kallas -04. I Tyskland 12/03 | |
|
Aha, tack för kunskapen1 Nya bilar är klurigt ;) Samma sak med denna då? Fabrikat: BMW 525I TOURING Färg: SVART Fordonsår: 2003 Fordonet tillverkat: 2003-11 I trafik första gången i Sverige: 2004-05-04 Undra varför det inte är konsekvens i bilregistret.. M V H Johan |
|
|
Så med andra ord, bilar som är MJ-04 och uttagna i trafik efter 2004-01-01 har 12-års rostskydddsgaranti, för vad det nu är värt..? M V H Johan |
|
|
Anders-72: I Tysland så anger dom månad/år när bilen tagits i trafik så ovanstående två bilar skulle där kallas 04/04 och 05/04. Så när man kollar på tyska bilar så får man be säljaren att ge chassinr så man kan kolla upp tillverkningsmånad. ___ //Ulf |
|
|
Den 12 åriga rostskyddsgarantin är värd mycket kan jag säga. Bytte Motorhuv på den garantin så sent som i Januari i år. Och då frågade jag dom angående garantin och rost. Och den gäller till 2016 poängterade han. Så det är ju klockrent. För då behöver man ju inte oroa sig för rost direkt. Och rost är ju bland det värsta man kan få på sin bil tycker jag. Hade jag haft min till salu så hade det vart ett perfekt ex för dig. Toppskick som rullat 14500. Men den är dyr ;) Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Man kan ju fråga sig varför du har annonsen kvar då ;) Där ligger den ju någotsånär i prisspannet. Men vill man ha en automat uttagen efter 1/1-04 finns det gott om dem. Att finna en manuell med dragkrok som jag vill verkar svårare.. Men krok går ju alltid att eftermontera. M V H Johan |
|
|
Någon som vet hur många nycklar en 2004 års E39 levererades med? M V H Johan |
|
| Jag har två likadana fjärrkontrollnycklar med tre knappar, en enkel nyckel utan fjärr och en tunn plånboksnyckel/nödnyckel av plast. Hoppas verkligen det är tillräckligt nära originalantalet. :) | |
|
Min 01:a och min 03:a hada både den uppsättning nycklar som marin849 benskriver. Gjorde även nyckelkontroll på BMW och det var nyckel 1 till 4 som hörde till bilen. ___ //Ulf |
|
|
Har lika uppsättning nycklar som de två föregående inläggen beskriver till min 02:a Mvh Martin |
|
| Programmer: Riktigt, jag svamlade lite där. Det står ju t.o.m. allt som oftast EZ, erstzulassung i annonser o dyl. | |
|
Okej, då vet man vad man ska hålla utkik efter för nycklar! Ska titta på en touring på fredag men där fanns det bara två nycklar totalt... M V H Johan |
|
|
Dom två extranycklarna lägger man ju oftast undan någonstans när man köpt bilen då dom i prioncip aldrig används. Har bilen bytt ägare några gånger så har väl nycklarna någon gång glömts bort. De flesta andra bilmärken jag ägt har ju bara haft två nycklar så har inte en köpare koll på BMW så är han nog nöjd om han får två nycklar i handen. ___ //Ulf |
|
|
Jag har 2 vanliga nycklar plus 2 andra nycklar varav 1 i plast. Min annons ligger kvar här för att jag inte har orkat plocka bort den. På blocket finns den inte kvar. Skulle inte sälja min under 100. Bland dom sista E39 med M-sport paketet och med 12 årig rostskyddsgaranti. Och dessutom i kanon skick! Endast 1 ägare före mig. Servad som den ska och lackbehandlad. Så den behåller jag helst om det inte kommer någon som uppskattar det fina skicket på den och betalar för det också. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.