AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.751

Köpa E39 Touring sista årsmodellen - bra eller dåligt?

Sida 1 av 3
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Det är dags att byta bil, funderar på att köpa en E39 touring.

Är det så att det är 12 års rostskyddsgaranti på alla av 2004 års modell, som denna?

Länk

Är rostskyddet bätte på senare E39 än tidigare?

När går så att säga gränsen för tillverkningsdatum för att det ska vara en 2004 och inte en 2003 års modell?

Känslomässiga värden är ju svåra att sätta pränt på, men märker man av den ibland påstådda kvalitetsförsämringen gentemot E34?

Finns ju en del fina touringar ute för runt 100', är det en god investering?
Om man som mig är lite bakåtsträvare och inte måste ha det allra sista känns det som en bra ide att köpa en E39 av sista årsmodellen än en E61 av första, vad tror ni?

Tacksam för svar!

Johan

M V H Johan

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
God investering: Nej de lär tappa i värde som alla andra bilar. :)
Tycker inte känslan som bilen förmedlar ger ett sämre intryck än E34, däremot hur ofta bilen faktiskt går sönder låter jag vara osagt.
12 års garanti gäller om bilen är uttagen år 2004. Har man 12 års garanti skulle jag inte bry mig om frågan "bättre eller sämre rostskydd på sen årsmodell" för man får det ju fixat ändå.

Tittar man i BMW TIS så ser man att efter hösten 2002 finns inga servicemeddelanden om typfel kvar på E39, de har fixats i löpande produktion allt eftersom. Sen känner ju alla till ex. att vevhusventilation kan kräva lite omsorg.

Jag valde aktivt en sen E39 istället för en tidig E61 dels för att sista årsmodellen alltid är den med minst typfel och dels för att jag ville hinna äga en E39 innan de förvandlats till gamla lik. :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man slipper ju krånglande ABS-enhet, ABS-givare och lite smått o gott om man väljer en senare E39. Däremot verkar det ju rådit ett riktigt miljöupprop i Tyskland runt sekelskiftet och jag tror de senare är mer rostkänsliga ihop med sin konkurrent MB W210.
LT
673
LTK
Tack för era svar!

Som du säger Marin blir ju frågan om bättre eller sämre rostskydd lite ointressant på det viset, men det är ju betydligt svårare att hitta en 2004 uttangen 2004 än en 2004 uttangen 2003.. Speciellt om man inte vill ha automat. Man kunde ju hoppats att de skärpt till sig med rostskyddet iom införandet av 12 års garantin, men E39 hängde väl med på ett bananskal där?

M V H Johan

En E39 med 12 års rostskyddsgaranti är väl den optimala E39an, köp. :-)

Sedan är det väl trevligt om du kan pruta ner till 90 varje fall. Bör du kunna lyckas med med tanke på att den gått ca 15 000 mil.

Vevhusventilationen är en svaghet, ja. Men risken för att drabbas av detta bör kunna minskas genom lite isolering, extra oljebyte innan vintern (rätt billigt om du gör det själv), motorvärmare är så klart bra. Bra ocskå att kolla så att vevhusventilationen är av typen cold climate vilken den bör vara om den är svensksåld. Börja med att läs och sök i de trådar som finns här.

Som alltid när det gäller beg bmw köp rekommenderar jag ett verkstadsbesök innan du slår till, försök få säljaren att gå med på detta. Något som tex kan kosta är om underredet måste gås igenom, stag, bussningar, spindelleder, glapp, balansering etc. (Ej ovanligt alls på beg E39)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mats_epost: den information jag fått är att "cold climate"-uförande av vevhusventilationen aldrig monterades på E39 från fabik utan togs fram såpass sent att den enbart finns som utbytesdel.

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vevhusvent. kitet togs fram efter sercicemöte någongång 2004 enl. Hassos dokomentation, så det är riktigt som Hasso säger.
Ang. rostskydd så är det ju det tråkiga kittet som är boven och att det finns 12 års garanti tycker jag inte är värt ett dugg. På bilar med 6 års garanti har rost från kittsläpp åtgärdats via goodwill som man begränsat lika långt som garantin. För ni tror väl inte på allvar att ni får en rostfläck på en 12 år gammal bil åtgärdat kostnadsfritt bara för att rostskyddsgarantin är 12 år?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Edit: Det är riktigt som Programmer säger menade jag så klart.
ma
7.450
marin849
jo det tror jag.
Inte en rostfläck mitt på karossen som orsakats av en icke-åtgärdat stenskott men väl rost i skarvar på bakluckan och i falserna i dörrarna t.e.x.
Vad menar du "begränsat lika långt som garantin"?
Isf är det ju fortfarande 12 år?
Jag hade antydan till begynnande rost i nederkant på en framdörr som jag visade upp en vecka innan min sexåriga garanti gick ut, jag fick en ny dörr direkt.
Annars får man väl visa upp det, bli nekad, vänta ett år tills det är genomrostat och få det åtgärdat då...

Vevhusvent är inget problem om man byter till isolerade delar (delarna ca 1300kr) samt (viktigt!) själv isolerar oljestickans rör med vanlig rörisolering efter att ha kontrollerat att man har den förbättrade oljestickan med större returkanal (som är standard på senaste modellerna).
ma
7.450
marin849
ser man dessutom till att ha fräscha o-ringar i vanosenheten minimerar man mängden klägg som genereras överhuvudtaget, förutom att motorn då också går som den ska (respons, moment över hela registret och bensinförbrukning).
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag är också nyfiken på hur BMW kommer att agera när en 10-11 år gammal E39 -04 kommer in med små rostbubblor på något ställe. På bilar med 6 årsgaranting så var dom ju ytterst generösa så länge garantin gällde, och det handlade mer om goodwill än att åtgärda inom ramen för rostskyddsgarantin.

Om rostskyddet blev sämre ju senare årsmodell vet jag inte men min 01:a rostade mindre än både min 03:a och min kompis 03:a. När jag köpte min 03:a när den var knapp 5 år så var insidan huven och fågelbadet ganska åtgångna. När Theanders gick igenom bilen för att godkänna dessa för åtgärd så hittades även rost på förardörr och baklucka. Min kompis fick bytt baklucka och huv på sin E39T -03 redan innan bilen var 3 år gammal.

___
//Ulf
LT
673
LTK
Nej - klart att man inte får en rostfläck åtgärdad, men det känns som en garanti att man kan ha en 2004 års E39 tills 2016 utan grava rostproblem..

M V H Johan

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Just vevhusproblematiken är såpass "utbredd"(det JAG tycker mig se iaf) på senare E39:or att jag anser det vara en ganska så stor nackdel om man brukar bilen året runt..
Har hört från en del E39 ägare(tillv. efter -98) och enbart då sexcylindriga motorer att det är ett relativt vanligt fel på dessa.

Jag har inte hitintills blivit drabbad av det på min tidiga M52 och enligt vad jag har sett så drabbas tidiga E39:or(innan dubbelvanos) sällan av detta problem.
Men visst är en sen E39:a en skön bil med komfort och känsla i prylarna så köp men se då till att "bygga om" vevhusventilationen det första du gör..

Jag råkade t.ex. bara prata med en som hade en 520iT-00 och han hade drabbats av detta.. ett par ggr dessutom.
Plus allt prat på denna sida om frusen/tät vevhusvent på senare E39:or.

Nu ska jag också tillägga att detta är bara vad JAG tycker mig se.
Jag vet inte hur många procent av alla E39:or som drabbas av detta fel, men mer än tidiga E39.or iaf.

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Innan det rostat hål kommer bilen att se rätt muggig ut. Jag har haft små bubblor i tanklocksholken/fågelbadet som sett ung. lika ut sedan 2005 då jag köpte bilen. När rosten krypit ut på galvade ytor bjuder faktiskt zinket rätt bra motsånd vad det verkar.
ma
7.450
marin849
jag skulle inte avråda någon från köp av E39 pga vevhusventilationen. Det är för enkelt och billigt att fixa i förebyggande syfte.
LT
673
LTK
Ja, det känns ju som en bra idé att köpa sig en av sista årgången, att fixa vevhusventilationen känns som en baggis när man har mekat lite.

Återstår att spana fram ''rätt'' bil bara = )

Tack för allt input från er alla!

Rent spontant, vad tror ni om denna?

Länk

Ska ha en 525 eller 530 med manuell låda iallafall! Men såldes det några 2004 års 530 touring?

M V H Johan

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Ska du köpa en sen E39 så gör du helt rätt i att satsa på en som är uttagen 2004. Rostskyddsgarantin är helt klart värt att ha. Och så har övriga typ fel blivit åtgärdade under tidens gång i produktionen.
Men kan tänka mig att det inte är det lättaste att hitta E39 till salu som är uttagna 2004. Min är uttagen 9:e Mars 2004 :)

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

marin849 mfl.:
Ok, visst kan det tänkas vara enkelt att förebygga, men det finns fall där vevhusventilationen fryst trots uppgradering till "cold climate version"..Och det gäller att dessutom verkligen byta detta i tid för att undvika större kostnader och problem s.a.s.

Men visst, många bilar idag har problem med denna ventilation...inte bara en del BMW´s såklart(vilket iofs inte ursäktar konstruktionen i sig) :)

Och det är iaf bra att veta om någon annan är spekulant på en dylik vagn, bättre att veta än att inte göra det..
Nåja..detta var bara ytterligare en "input" i sökandet efter den perfekta E39:an ;)

Mvh Janne.
LT
673
LTK
Craile, hur känns den med automat? Verklig bränsleförbrukning?

M V H Johan

ma
7.450
marin849
helt riktigt. Och därför har jag i flera inlägg i trådarna om vevhusventilationen propagerat för att man måste isolera även oljestickans rör (det som leder ner minusgraderna från luften till området där returen gär ner i tråget och gör att det kan frysa) och se till att ha rätt rör som jag skrev ovan.
DÅ har man reducerat risken riktigt ordentligt, till skillnad från att bara byta till cold climate-kittet...
Busenkelt att göra samtidigt som man byter slangarna. Av responsen i övriga trådar att döma verkar det vara försvinnande få som tagit till sig mitt tips dock (som jag länkat bilder till). :)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Finns alltid svagheter på alla bilar,på min-01a så modifierade jag VV på några timmar.Är helt övertygad att min bil aldrig mer kommer att frysa :)

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.