|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ojoj, idag hände mycket på kort tid under körning: - transmissionsfelindikering - fel på central elektronikenheten - varv- och hastighetsmätarnålarna flög upp och ned utan kontroll - blinkersarna funkade lite slumpmässigt - abs-fel-indikering Alltså en massa felinikeringar och felfunktioner på kort tid. Dock utan nåt lagrat meddelande i Check Control, och utan nåt fel på bilens uppträdande i övrigt. Nån som känner igen sig? Nån som vet vad som hänt? Nån som vet vad som ska åtgärdas? | |
| Låter som spänningsbortfall | |
|
Kan du precisera? Finns något att göra, nån kontakt att spreja, borsta batteriterminalerna eller nåt annat konkret? Känns alltid bättre att göra något, än att bara stillasittande hoppas att felen försvinner... |
|
| Felkodsavläsning hos bmw. Så kan man nog ringa in felet. Låter som glapp nånstans. MEn du kan ju alltid kolla ditt batteri och laddning. Även om du ser nått uppenbart vid batteri eller liknande | |
| ok, jag har en gammal felkodsläsare...börjar med den och kikar lite kring batteriet. Sen får BMW hjälpa till, om mina egna "expertkunskaper" inte räcker :-) | |
| En cell i mitt batteri hade dött och gjorde att min 545 uppförde sig på liknande vis; aktiv styrning, dynamic drive slutade fungera, fick transmission fail, mätarnålarna hoppade, adaptive cruise control failade osv. Mät upp batteri och laddning. | |
| ehrmmm...hur mäter jag upp batteri och laddning? Finns det beskrivet nånstans? | |
| Multimeter på batteriets polerna med bilen av samt likadant med bilen på. Första siffran ska vara över 12V andra över 14 typ. | |
|
...så enkelt! Kan man istället för multimeter läsa av realtidsinfo från OBDII-porten? För jag vet inte var multimetern är... |
|
| Har inte testat min OBD2 i E60'n än. I E39 ser man inte speciellt mycket mer än motordata och avgasrelaterade saker. | |
| 13.94 resp 13.28V avläst via ODBII. Några droppar halvseg klar vätska vid minus-polen, ovanpå batteriet. Och ett gäng felkoder förstås. Man undrar... | |
| Har du riktig flyt är det väl den berömda pluskabeln som diskuterats tidigare :) | |
| ..."berömda pluskabeln"? Har du nån länk? | |
|
goesta Samma symtom som på min e60 efter att jag varit duktig och motortvättat. Jag blåste rent alla kontakter jag hittade samt sprayade lite 5-56 efter. Körde motorn på tomgång i ca: 30 minuter. Efter det har allt fungerat. |
|
| Om du har panorama - så är det vatten under bagagerumsgolvet som kortslutit bilens elektronik. Vattnet kommer in via dräneringen och stannar upp bak pga stopp i utflödet. Oftast beror stoppet på att löv osv kommit ner via dräneringskanalerna. | |
| mmm...ok. Fukt och oxid i kontakter är förstås misstänkt...jag får gå igenom de kontakter jag ser. Sedan lunchtid idag har bilen uppträtt korrekt och felfritt, men att problemen försvinner av sig självt är nog lite långsökt... | |
|
...läst och funderat lite: Jag misstänker något relaterat till generator/laddregulering stör bilen, och leder till ett gäng helt slumpmässiga felmeddelanden. När jag tänker på det, så har jag faktiskt tidigare noterat att exempelvis innerbelyningen är svagt variabel och synkroniserad med varvtalet. Så kanske är generatorn eller laddreguleringen på väg att packa ihop, och har varit det under en tid? Och nu har spänningsvariationerna blivit stora nog för att generera sekundära fel i elsystemet? Kan det vara så, tror ni? Är det en trovärdig teori? |
|
|
goesta: Du har bytt upp dig till en skitbil. Jag tror batteriet är det som strular för dig snarare än laddning/generator. 13.94 och 13.28V var det med motorn på resp avstängd. Att ett bilbatteri visar över 13V med motorn avstängd låter mycket högt. Mät först batteriet med en multimeter innan du investerar tungt och eventuellt onödigt i svindyra delar. |
|
| henke lexus: skitbil? Allt är relativt, men vad borde jag ha bytt till då, tycker du? | |
|
goesta: Du skulle ha bytt till en........jag vet faktiskt inte. Skoda? Det..var..bara..ett..dåligt..skämt. Nya bilar, oavsett märke, blir alltmer tekniskt avancerade och komplicerade. All elektronik gör det svårare för hemmapulare. Och bilarna blir ofta, vad det verkar, avsiktligen felkonstruerade så att även enkla reparationer som tex byta en lampa är onödigt svårt. Jag tycker utvecklingen är lite trist. |
|
|
Ahhhhh! För jag trodde du hade ett bra förslag...jag är nämligen lite benägen att hålla med dig - inte för att den har krånglat osedvanligt mycket, inte heller för att den är dålig eller slö, men för att jag hela tiden inte kan låta bli att jämföra den med min gamla hederliga M5 som jag saknar så...och i den jämförelsen bleknar verkligen 545an. Den har liksom inte karisma. Och inte heller nån nämnvärd gasrespons för den delen. Men vad gör man om en kombi plötsligt blir ett absolut måste, och man avskyr att behöva starta MS Project varje gång man har planer på att köra om framförvarande bil? Håller med dig - dålig elektronik som dessutom sitter precis överallt är verkligen inte kul, men när den fungerar är det ändå lite skönt med exempelvis radar och aktivt-här och aktivt-där... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.