|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
en fråga: om man sågar ett hål lika stort som 6*9 högtalare, blir basen bättre , borde det bli någon markant skillnad,. jag har en sluten 12". tacksam för svar mk | |
| Jag hade galler i min hatthylla från två 5.25" högtalare, det tyckte jag räckte bra. Har du ingen förbindelse alls mellan kupe och skuff nu så blir det stor skillnad med lite ventilation. Lådan lät klart bäst vänd bakåt i min bil kan jag tillägga. | |
|
blir det så stor skillnad med basene position, lådan sitter stabilar om basen är vänd bakåt, blir det märkbart skillnad? mk |
|
| Det var svårt att få ngn djupbas alls med lådan vänd mot ryggstödet. Prova gärna och vänd, men jag tor du ska behålla lådan så den spelar bakåt. | |
|
Ställ så att du har basarna in mot ryggstödet! Jag har så! Jag har ett jävligt bra ljud! Med bara 2st 10:or! ICQ:156184211 |
|
|
Jag provade med att vända basen mot ryggstödet men tyckte jag inte fick in någon bas alls i kupe´n. Så nu har jag den vänd bakåt. Blev bättre, men största delen av ljudet är ju i bagaget =( Bakhjulsdrift regerar ! |
|
|
Jag gjöt en låda i reservhjulsbaljan och monterade 2 st rockford 10" basar i den. Det lät nästan inget utanför bilen men massor i!!! Kan starkt rekomendera en sådan montering. Dessutom spar man grymt med plats! /Per |
|
|
Glömde tillägga att det var i en 325 -88. /Per |
|
|
I en E30 skall lådan stå vänd bakåt i skuffen iaf om du har en portad låda. Tror det gäller sluten med. Får du mer bas om du öppnar dörraroch eventuellt skufflucka nu? I så fall skall du vända lådan. Jag brände mycket pengar och tid på att lyckas i min men nu låter det godkänt iaf. Mot SASCA 2004 |
|
| Får man mer bas när man öppnar bagageluckan så har man förmodligen en låda med för låg f-3db, alltså för stor låda, lätt att testa genom att lägga in lite träbitar i lådan. Jag hade samma problem med min e30, och för att jag inte visste vad det berodde på så sågade jag tre hål i hatthyllan och byggde en trekammars bandpasslåda, blev helt ok, men bandpass är i regel väldigt känsliga för felberäkningar så om man får sin slutna eller portade låda att låta bra är det att föredra. | |
|
Jag hade 2st Caliber Open air 10":are i sluten låda i min bil och hade samma problem som de flesta andra e30-ägare -> Fick knappt in nån bas i kupén! Så bestämde mig för prova med att placera basarna direkt i hatthyllan, och det blev en jäkla skillnad! Ett + är att jag slipper att ha en stor baslåda där bak! =) Rekomenderas! Mvh / Richard [ Turbo är nåt som biltillverkare tar till när de misslyckats med motorkonstruktionen ] - ///BMWPower |
|
| Baslådor spelar alltid bäst vända bakåt i bilen. Men jag använder skidluckan för att få in basljudet i bilen. Har en rockford 12" i sluten låda. Låter väldigt bra. | |
E30poppe |
Fram me vinkelslipen bara... Å skär upp ett hål i plåten som skiljer kupen från skuffen... Om du inte har skid lucka förstås... Ett tips... |
|
siterar "Baslådor spelar alltid bäst vända bakåt i bilen" Hur kan du påstå nånting liknande??? 1# vad är bäst ljud? det måste ju vara efter lyssnarens smak vad som är bäst.. 2#Har du provat alla lådtyper i alla karosstyper med alla sorters musik?? mah den större volymen som kommer till användning då man vänder lådan bakåt, blir "BOOSTEN" i basområdet oftast större, men ibland sker det på bekostnad av snabbhet och kontur. Jag skulle vilja påstå att en baslåda oftast spelar MER vänd bakåt i en sedan bil, men inte alltid bättre. |
|
|
Det blir oftast bäst bas om man har basen vänd bakåt. Även om man har skid lucka, skuffen fungerar då som en extra baslåda. Det fungerar i princip som en bandpasslåda. |
|
|
Backe rekommenderar att man har basen vänd bakåt i sedanbilar utan helbyggd hatthylla och han tycks ju kunna lite. Själv ska jag kapa ett 12" hål i hatthyllan och vända basen uppåt så den ligger en centimeter under hyllan. Provar det och återkommer med resultat. (Basen är en rockford power punch dvc) |
|
|
>>johankihl I sedanbilar utan helbyggd hatthylla som tex gamla Mazda 626, kan det vara lite knepigt att vända basarna framåt, och totalt meningslöst då bagagets luftvolym inte är avskiljd från cupens. Med din planerade placering av basen kommer du troligtvis inte att dra nytta av bagagets "boost" Borde ge bra resultat, men kanske lite obehagligt för dom i baksätet. (är lådan sluten?) >>matte182 Och bandpasslådor låter ju alltid bra, eller? /danne |
|
| Min låda blir en sluten låda ja! Med ett nyinhandlat alpine v12 steg som driver bas! Hoppas att det blir lite tryck i alla fall! | |
|
sluten låda 2st 12" vänd bakåt ingen indragning i cupen dunkar som f*an testade vända den framåt=all djup bas försvann.... Detta är av egen erfarenhet... ---------------------------------------------------------------------------- Länk |
|
| Bygg en portad låda. Jag har byggt en ny och den spelar 140.1 db. 134 db med musik. Detta med en 12", med port och högtalare vänd bakåt. | |
|
matte182 140 dB i kupén (vid en viss frekvens) eller framför basen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.