AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.106

Dåligt intresse för min bmw 328 e36 m-coupe! Tips och råd

Sida 3 av 4
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För att gå bilen såld så måste du få en eller flera så pass intresserade att dom vill komma och titta. För att få en eller flera att kontakta dig så måste din annons få dom att känna att just din bil är den dom vill ha och för att skapa denna känsla så behövs det bra bilder. Har man en väldigt unik bil eller ett väldigt lågt pris kan man få intressenter även utan bilder men för en standardbil som dessutom ligger högt i pris jämfört med liknande så är bilderna väldigt viktiga.

När man sålde en lägenhet eller hus för 7-8 år sedan så dök mäklaren upp med en halvtaskig digitalkamera. I dag så har dom flesta mäklare professionella fotografer som kommer hem och tar bilder. Anledninge är ju att spekulanter sitter hemma och kollar kanske 100-tals objekt och några halvskarpa bilder med dåligt ljus gör att objektet ser trist och ointressant ut.

Jag är inget proffs på att ta bilder men ett par råd kan jag ändå ge:
- Tvätta bilen
- Hitta en trevlig bakgrund
- Se till att bilen är huvudmotivet, dvs du behöver inte fotorafera det som är 5 meter framför och bakom bilen
- Fotografera helst en solig dag men då på förmiddag eller senare eftermiddag för bättre ljus och färger.
- Beroende på hur solen skiner så ta bilder från olika håll för det är ibland först vid datorn som man märker solens inverkan.
- Ta kanske 20-30 bilder i olika vinklar så att du sedan har att välja på.

Att fixa ovanstående tar kanske 1,5 tim inkl tvätt och kan i slutändan ge en väldigt bra timpenning om man lyckas skapa lite bättre intresse för bilen...

___
//Ulf
Craile, hoppas att du inser att det är du som uppenbarligen inte förstår villkoren för att få försäkra en bil....Det är helt klart ett brott att inte stå som ägare när man är huvudbrukare, allt annat är felaktigt. Läs på innan du skriver, detta är ingen åsiktsfråga. Det är det är ren fakta.

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Har pratat med både försäkringsbolaget och polisen.
Det är INTE olagligt och ha bilen försäkrad på sin far och att man som barn brukar bilen!

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Cr
1.095
Craile
Bara man har med att folk under 25 kommer köra bilen.
Nu när man är 27 så är detta inte aktuellt för mig ändå.
Men min Sambo kör våran bil och hon är 23 men bilen står på mig och försäkrad på mig.

Hur får det med försäljning då annars med 328:an???

Undrar också hur försäljningen går...

När det gäller försäkring så är det milsvid skillnad på:
1) Ha bilen skriven på föräldrarna men att det istället är barnet som är huvudsaklig brukare av bilen.
2) Att yngre personer under 25 använder föräldrarnas bil.

Men nu var det inte vad tråden skulle handla om utan vi ser fram emot ett försäljningspris.
Craile,

lycka till när du råkar ut för något och försäkringsbolaget ska betala ut ersättning och de misstänker skenförsäkring. Undantaget är om ni bor på samma adress. Obs detta ska INTE blandas ihop med att man låter person under 25 köra sin bil, det brukar leda till en högre självrisk.

Cr
1.095
Craile
jo men det jag menar är att man bor på samma adress.
Min far stod på mina bilar när jag var yngre men då bodde vi också på samma adress.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Finns en tråd här på forumet som berättar om hur det kan gå när man skenförsäkrar sin bil, någon kanske kan hitta den? Försäkringsbolagen är vakna på detta, den som tror annat tror fel.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är riktigt som Robert säger och det är ju först när en ev skada ska ersättas som man vet om det fungerar eller inte. Att någon i kundtjänst har sagt ja eller nej på någon luddig fråga om det är ok att sonen använder sin pappas bil kommer dom på skaderegleringen snabbt att såga och istället peka på dom försäkringsvillkor som finns.

___
//Ulf
Cr
1.095
Craile
ja det har du nog rätt i Programmer.
Men man FÅR ha den försäkrad så. Det är inte olagligt.
Men om man får sin skada fixad är ju en annan sak.

& får man inte skadan fixad så är det ju totalt meningslöst att försäkra så...
offtopic: jag har många exempel på att det går att försäkra (och få ut pengar vid olycka eller annan händelse) då man skriver bilen på tex en förälder. Det är i slutändan upp till försäkringsbolaget att bevisa att de faktiska förhållandena inte är som avtalats, något som i allmänhet är mycket svårt. Tror man inte att det förekommer många sådana fall årligen i Sverige är man nog ganska naiv. Eller för att använda Robert Lundbergs citat ovan, den som tror något annat tror fel.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bevisbördan ligger åt andra hållet. Försäkringsbolaget innehåller ersättningen med motivering att DU inte följer villkoren. Då är det upp till dig att bevisa att du gjort det.

-------
//Lövet
Japp och då är det enklaste att gå på vittnesmål och med tanke på att de består av släkten/familjen så är utkomsten ganska given...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Släkt och vänner fäster rätten mycket liten tilltro i ett rättsfall.

Bara några exempel på vad som krävts vid rättegång för att bevisa vem som äger en bil:

-Bevis på att pengarna tagits ut från förälderns konto
-Intyg från grannar att bilen varit parkerad där nattetid
-Bensinkvitton och servicekvitton betalade med förälderns kort

-------
//Lövet
Bensinkort kan knappast gälla som krav då väldigt många inte innehar ett sådant! Iaf för egen del skulle jag inte ha några problem att få grannar att vittna för min sak. Beroende på värde på bilen kan det påstås att pengar erhållits via kontanter.

Sen är det också så att det ligger på försäkringsbolaget att komma med bevis som stödjer deras påstående att kontraktet inte uppfyllts. Att man tar hänsyn till att svarande i mål är släkt med vittnen betyder inte att man bortser från dessa. Minns tex att de försökte pressa pojken i Landskronamålet (parkeringsmisshandeln) att vittna, där var dessutom vittnet minderårigt.

Jag kan själv räkna upp minst 7 fall i min närhet där jag vet att försäkringen stått på annan än brukaren. Jag har aldrig hörttalas om att någon blivit nekad ersättning pga denna anledning. Inget bevis i sig men det ger en liten indikation att det inte är särskilt vanligt att så skulle ske. Om det hade varit enkelt för försäkringsbolagen hade det skett varje gång!
Tillägger att enda anledningen till att bilen står på min far är att ingen åker i bilen. den står helt still och rör sig inte en meter.

Så att ta upp skenförsäkring utan någon som helst fakta är ju bara löjligt.

Så åsikter om sådant kommer ignoreras i framtiden.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om ingen åker i den är det bara att ställa av den. Då har du inga försäkringskostnader alls.

-------
//Lövet
Är ju alltid en fördel om bilen besiktigad och skattad vid försäljning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det tar 5 sekunder på Transportstyrelsens hemsida att ställa på en bil.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.