AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.431

Aircondition lägger av hela tiden

tp
2
tpettersson
525 iA -04
Hej,
Jag har en BMW 525iA årmodell 2004.
När jag först köpte bilen märkte jag att AC'n ibland stängde av sig själv. Lämnade då in den till BMW för att få felet åtgärdat inom ramen för "preimum garantin", men på BMW sa de att de inte kunde hitta något fel.
Jag lät det hela vara då det inte var värst störande. Det hände trots allt inte värst ofta. Sen åkte jag på ett utlandsjobb och bilen har mer eller mindre bara stått stilla sen 1.5 år tillbaka. Så, givetvis börjar AC'n strula nu när jag väl är hemma igen.

Felbilden är den att lampan på AC-knappen stänger av sig men lampan på knappen med en "stjärna" på fortsätter lysa ett tag. Sedan stänger även denna av sig. Vid försök att starta om går AC'n i kanske 2-5 minuter innan allt stänger av sig igen.

Är det någon som vet vad detta kan bero på?
På Mekonomen (som jag var förbi av en slump igår) sa en mekaniker att det antingen berodde på för lite gas eller så skulle jag få byta hela kompressorn (12.000 - 14.000 kr). F*****n!!!!

Snälla, nu är goda råd dyra!

Ps. jag ber om ursäkt om denna fråga redan är besvarad i någon annan tråd, men jag är desperat och har inte riktigt tid att sitta och läsa igenom en massa andra trådar och tolka dem utifrån min egen situation.

Tomas "den otekniske"
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
dåligt med gas....mindre läckage.
hade samma symptom på min gamla e34:a
Magnetkopplingen styrs bland annat via någon tryckgivare i systemet (har jag fått höra)
Kan vara kondensor som läcker (klassiskt fel på mängder med bilar)...och det medför väl ingen kostnad på 12-14000:-
runt 5000 fick jag pris på.

tp
2
tpettersson
525 iA -04
Ok, jag hoppas verkligen att det bara är för lite gas.
Men jag undrar om han (mekanikern) sa kondensorn.. Fick för mig att han sa att jag skulle bli tvungen att byta kompressorn? Finns det något som heter så?

Tomas "den otekniske"
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kondensorn är det radiatorpaket/kylare som sitter i fronten. Den delen i AC-systemet som så att säga lämnar av kupévärmen till uteluften. Det är en utsatt detalj på nordenkörda bilar då saltet tär på aluminiumet.
Verkar som om trycket hamnar utanför gränsvärdena efter en stunds körning. Kompressorn kopplas från både vid för lågt och högt tryck. En kylfirma kan mäta tryck och även söka efter ev. läcka.
Det finns både kompressor och kondensor i ett AC system, och ja, bägge kan gå sönder.
Jag hade lämnat in den på läcksökning hos en AC firma och kollat upp var det läcker nånstans. Detta innebär säkert att den töms på gas innan, så att den får fyllas upp igen om det inte läcker våldsamt, men acn funkar ju inte ändå...

--
Markus
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
kompressor ingår som vital del i systemet och kostar säkert så mycket pengar.
Mekonomen killen kan, över disk, omöjligen avgöra var systemet läcker, så lämna bilen för läckage kontroll/sökning hos någon som pysslar med ac.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
tpettersson:

Åk förbi ett avantia-anslutet företag, de borde kunna felsöka din bil på ett korrekt sätt:

Länk

Mvh
Om det fungerar när bilen är nystartad men slutar att fungera efter ett tag så är det inte köldmediebrist, utan beror på att det är för stort spel på magnetkopplingen på kompressorn och när elektromagneten drar så orkar det inte dra ihop kopplingspaketet längre som gör att kompressorn snurrar.

ett sätt att kolla detta är att titta på navet på kompressorn om den snurrar när det är nystartat (och det ger kyla) och senar när bilen är varm så snurrar inte kompressornavet trots att det finns spänning på sladden till magnetkopplingen. är det så, blir det att ta fram bladmåtten och mäta spelet i gapet på kopplingen på kompressorn

Mycket att det funger när det är kallt men inte när det är varmt beror på att generatorpänningen är högre när bilen är kall och ger precis så att magnetkopplingen orka dra, men när generator och motor börja bli genomvarmt så sjunker spänningen typ 0.5 Volt i laddningsspänning och det räcker för att magnetkopplingen inte längre orka dra om den väl har släppt (vilket gör hela tiden på en ON/OFF-kompressor).

till detta så kanske spelet ökar när kompressorn blir varm av varmluften från kylaren och att den har arbetat en stund.

I många andra bil-AC kan det i många fall åtgärdas utan att tömma gasen genom att shimsa om magnetkopplingen (dock inte samma sak som att det är lätt då det är trångt och jäkligt) då det är en eller flera brickor ilagda för att få rätt spel i kopplingen när den inte är dragen (typiskt under 0.5 mm spel) och är spelet över 0.8 mm så börja snart problemen och då är det dags att byta till tunnare bricka för att komma till 0.3 - 0.5 mm i spel igen, kanske ta bort helt så länge det inte ligger och skaver/slirar när alltihop är ihopdraget igen.

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Kollat så kondensorfläkten funkar (den framför kondensor och kylare)? Verkar annars vanligt att de pajar.
Pajar den så funkar ac:n så länge vanliga visko-fläkten kyler tillräckligt, tex motorväg och när det är kallt ute. Men så fort det blir för varmt kommer trycket stiga och kompressorn stannar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.