|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jahapp då har bilen varit in igen, tydligen va det hål i en slang till vevhusvent. Men påväg från verkstan så började helvetet lysa I helgen släckte jag lampan själv och så länge man kör landsväg så håller sig lampan släkt men kör man i stan ett tag så lyser den igen |
|
| I värsta fall drar motorn tjuvlyft i någon skarv mellan oljetråget och motorblocket eller topplocket och motorblocket. | |
| Meca säger sig ha hittat 3 hål i vakumsystemet, man undrar hur kan motorlampan slockna när det är kallt ute med så många hål i systemet? | |
|
Vad tror ni om motortempgivare, låter som mina symtom Länk Länk Skillnaden på min bil är som sagt att motorlampan slocknar när det är svinkallt ute Sen rycker den som satan när den är kall, trycker man på när bilen är kall så hoppar den fram och rycker som f-n Den går bättre varm men inte helt bra, känns kraftlös och vid omkörningar med släp bakom (mer belastning) så tycker den också lite |
|
|
Kan tillägga att jag varit ut och kört idag och plockade för skojs skulle bort lmm, den går såklart lite dåligt och startproblemet är kvar MEN motorlampan har inte börjat lysa trots 10 mils körning Har en felkodsläsare där man kan se olika värden från motorn under körning och när jag har lmm inpluggad så kan jag se att den arbetar och voltantalet ändras så den borde väl inte vara trasig? |
|
|
Har en finurlig liten felkodsläsare där man man kan se i realtid hur lmm och alla annan motorelektronik jobbar Någon som har koll på vilka värden lmm ska ha? Märkte idag när jag pluggade i lmmen så började motorlampan lysa nästan direkt, men även med lmmen ute så är bilen segstartad kall och hoppar och rycker som f-n om man trycker på när den är kall Stampar man på när den är varm så tvekar den också tills omkring 4000rpm då börjar det hända saker |
|
|
Börjar nästan bli gråtfärdig nu, en tur till på verkstan men ingen förbättring Har pillat lite själv och märkt att kopplar jag ur lmm så får jag inga felkoder (annan än att lmm är urkopplad) bilen går ungefär lika dåligt Men stoppar jag in lmm så får jag felkoder för mager blandning direkt Har nu bytt lmm bara för att kolla men ingen förbättring SNÄLLA! är det någon där som har några tips? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Varifrån köpte du LMM och vilket fabrikat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| En noname från ebay | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De där billiga no name kan du glömma bort för de funkar inte, har du inte läst min 540 blogg ??? Köp en ny original VDO Siemens härifrån. tar nån vecka i leverans. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tackar för länken, har beställt en En sak jag har funderat lite från och till är att problemet kom från början efter att jag hjälpstartat en kompis Blev säkert en 20 startförsök pga hans bil var ganska fucked och 5ggr av/påkoppling av startkablarna Kan detta skada elektroniken på något sätt? |
|
Det är alltid en risk man tar och magkänslan säger att man ska vara försiktig, framförallt låta givaren ladda upp batteriet typ 10 minuter om det är heltomt, innan man startar och tar bort kablarna så inte generator hinner strömrusa innan den möter spänningsnivå från batteriet i den strömlösa bilen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Lmm har kommit men ingen förbättring Har mätt bränsletrycket hos en till firma (eftersom den förra firman inte riktigt fick anslutningen att sitta på fulrailen därav lite misstänksam mot mätningen) Men nu är det iaf konstaterat att den ligger runt 2 bar på tomgång och det är för lågt enl vad jag läst? Den ska väl ligga på 3 och över? Vad kan vara troliga felorsaker bränsletrycksregulator? något annat? |
|
| Bump! | |
|
Varvar man lite på tomgången var det nästan så att trycket ville sjunka lite ner...ungefär - 0.2 Antar att detta inte är som det ska Vad jag kunnat utläsa så sitter bränsletrycksregulatorn i soppafiltret på min bil? och detta är bytt i vintras Problemet har varit konstant i ett halvår nu, börjar bli ganska trött... Alla tips på ev fel uppskattas |
|
|
ÄNTLIGEN ÄNTLIGEN ÄNTLIGEN!!! PROBLEMET ÄR LÖST!!!! Felet var bränslepumpen Man har ju hört att börjar pumpen bli dålig så håller den bara ett tag sen dör den helt, min bil har jävlats i över 6 mån Jag hade ju en del skumma symtom som fick mig att tro på något elektriskt istället för pumpen Bla att motorlampan slutade lysa när det var kallare än -15 Sen att färddatorn visade en förbrukning vid snäll körning på 1.3 fick mig att misstänka allt annat än pumpen Nu när den är bytt körde jag Luleå Umeå på 0.85 För att slippa samma helvete som jag har haft så kolla detta om ni får samma felkoder som mig Tjuvluft Mät lamdasonderna Bränsletryck Hade bara mekanikerna jag var hos ( bla meca på Röbäck i Umeå) gjort detta så hade jag sluppit bli gråhårig i förtid över detta Även ett STORT tack till alla som svarat i tråden och speciallt Hasso som har svarat på en massa PM fram och tillbaka |
|
|
Gott att det löste sig. Har följt tråden och lidit med dig. Kör så det ryker nu ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.