AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
32.047

Gul motorlampa + felkoder från bes

Sida 1 av 3
Okey detta måste lösas SNARAST så kom gärna med alla förslag ni kan

Besiktade alltså bilen och hade bara just före fått en gul motorlampa

Följande felkoder från besiktning

P0171 System för magert bank 1
P0174 System för magert bank 2
PO313 Feltändning detekterad med låg bränsletillförsel

Haft detta fel ett tag och har provat lite olika lösningar själv

Har bytt;
Insugsbälg, hade ett hål min endå ingen förbättring
Båda lambdasonderna på grenröret
Tändstift
Kamaxelgivare
Rengjort lmm

Märkte att när det var ca -15 och kallare så slocknade motorlampan men blev det varmare så tändes den igen

Det jag märkt på bilen är att den är lite svårstartad kall, startar man till kan den svajja ordentligt om tomgången eller rent av dö ett par gånger om man inte håller lite gas eller pumpar till då går den iaf hyffsat normalt

Inga startproblem varm

Trycker jag på ordentligt på 2an så tvekar den ordentligt hoppar jag sen upp till 4an så börjar den rycka och ha sig

Drar jag släp och trycker till så börjar bilen rycka rätt ordentligt för att sluta om jag släpper upp gasen lite

Har jag bilen på tomgång så tycker jag mig höra ett pysande ljud nånstans runt insugsbälgen eller just till vänster om den, ingen aning om det ska låta så eller inte

Slår jag av bilen så hör jag en suck från den ibland som att den hostar ut luft just när man stänger av

Samt att den drar mycket sås runt 1.45 blandad körning enl färddatorn

Börjar bli less och vill lösa detta hoppas ni ids hjälpa till
Läste någon tråd på något engelskt forum, men killen som skrev beskrev proceduren väldig konstigt, som jag fattade skulle man ta bort oljelocket och om bilen började gå dåligt så......?

Min går iaf väldigt dåligt när jag tar bort locket
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Har ddu kollat den inre bälgen ordentligt? del nr 6 på bilden? brukar spricka i den smala anslutningen till tomgångsmotorn.

Länk

Är denna ok kolla slang nr 7 på denna bild. ligger under plasttäcklocket på insugningröret

Länk

är de inte nån av dessa så är de nog nått lite besvärligt. tex har du haft av entilkåpan?? glömt nån av gummipluppara till skruvrna där? annars skulle jag nog byta vevhusventslangar plus cyklon
Är inte direkt någon erfaren mekare, var sitter andra änden av slang nr 7 ? kanske har en annan bild?
Måste jag av med plasttäckkåpan för att se slangen?

Skulle verkligen uppskattas

Den inre bälgen är bytt (1a jag bytte när den här mardrömmen startade)

Har inte haft av ventilkåpan, felet kom som vanligt out of the blue, kollade i vintras vad förbrukningen låg på, tror det va just under 1.4 tyckte det var jävligt mycke men tänkte inte mer på det

Någon vecka senare började motorlampan lysa, och har som sagt lyst/slocknat beroende på hur kallt det har varit ute
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Min bil betedde sig sådär när min (högtrycks)soppapump höll på att ge upp, Gick som den skulle ibland men oftast fick jag en limp så fort jag gasade till lite extra och jag fick liknande felkoder som dig också. Det är ju en helt annan bil men men....

Hade du också problem med att färddatorn visade hög förbrukning?
Bränslepumpen känns som en riktig lågoddsare.. Alla felkoder och symtom tyder på att den inte får bränsle. Det kan ju också vara bränslefiltret.

Om bilen gått mer än 15000 så sjunker det låga oddset ännu mer..
Glömde skriva att soppafiltret också är bytt och bilen har gått 19.000 mil

Har någon en förklaring till varför motorlampan slocknar när det är riktigt kallt ute?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byt bränslepump.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hade lös returslangen som föreslogs hittade tyvärr inget fel på den

Komplicerad operation att byta bränslepump?

Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag körde bara nån vecka medans jag väntade på att den nya pumpen kom så jag tänkte inte så mycke på vad färddatorn visade. Men bensinförbrukningen va rätt normal har jag för mig, men jag körde ju toklugnt under den tiden för att undvika att pumpen pajjade helt.
På min bil va bytet ingen stor operation, jag betalade en polare som är BMW mekaniker 2-3000kr för bytet och sedan dess har bilen gått som en klocka! :)

Har kört med detta problem sen i julas från och till, tycker nästan pumpen borde ha gett upp nu?
Ska ringa runt och se om man kan få tag i nån verkstad som kan mäta bränsletrycket

Läste nånstans om att något insugsmembran kunde vara dåligt, var sitter det och låter det troligt?
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Verkar ju lite konstigt att du har kunnat köra runt så länge. När pumpen är på väg att pajja på en 335 så brukar man bara kunna köra max 50mil, ibland bara några kilmeter innan bilen är heeelt död.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är inget fel att mäta bränsletrycket , kan ju även vara en bränsleregulator som gett sig och sänker trycket i systemet.
har dock pumpen rullat 19000 mil så kan ju även vara på väg.

Länk
Ska prova mäta bränsletrycket i veckan

Har provat fippla lite in och ut med llmen, har märkt att den dör inte lika lätt om man startar den kall
Fortfarande lite osäker tomgång men stannar inte

Ryckandet är också kvar, men även det mindre än med lmm inkopplad
Er
692
ErikThörn
Hej

Du har ingen högtryckspump på den motorn men aldrig fel att kolla de ändå:) Tror till 99% på tjuvluft ger också för mager blandning. Kolla noga slangen jag maila bild på sitter mellan luftfilterboxen och insugsröret. Den andra slangen under kåpan bör du också kolla. Har du haft av ventilkåpan?? I så fall sitter alla gummiploppar dit annars får du den felkoden. Sen skulle jag pröva med startgas på vevhusventmembran och slangar. Sen har du troligtvis löst problemet!
Kollade trycket idag, visade sig vara endast 1.8 ska vara 3.5?

Endast pumpen som kan vara fel eller något annat?

Såg nu efter jag mätt att man ska ha minst 20 liter i tanken, såg den sen och jag tror att jag kan ha haft just 20 liter i tanken kanske nån liter hit eller dit nått som spelar roll?
nån?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att du ska ha 20 liter i tanken vid felsökning är enbart för att komma över den gräns som på ca 15 liter som gör att bilen stannar om den interna pumpen som pumpar mellan tankhalvorna inte fungerar.
(tar bilen tjyvluft så får du oftast för fet blandning pga den försöker kompensera för den läckande luften till den inte klarar av det längre och då blir det felkod för fet blandning.)
Mager blandning får du felkod på när det är bränslebrist samt feltändningar av samma anledning, har jag sett på flertalet BMW med pumpproblem under åren som jag kört diagnos.
Byt pumpen. finns väl dock en regulator också, men det är ytterst sällan fel på den, några få under årens lopp.

Länk
Er
692
ErikThörn
Vet fasen om jag kan hålla med dig hasso.

Jag har jämt fått blandning för mager vid tjuvluft på m54 motorn då luftmängdmätaren tror de åker in en vissmängd luft som sedan späds ut med en masssa "ouppmätt" luft och då tillför spridarna för lite bränsle i förhållande till den mindre mängden uppmätta luften. Och då mäter lamdan upp blandning för mager.

Men rätta mig gärna

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.