AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
32.042

Gul motorlampa + felkoder från bes

Sida 2 av 3
Får väl byta pumpen och hoppas det löser problemet, men hur kan man förklara att den enl färddatorn drar 1.45 och verklig förbrukning mätning mellan tankarna är runt 1.2
En till fråga, är det pumpen i tanken man ska byta eller finns det fler
??
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Tror inte alls på pumpen låter helt ologiskt. De är ju helt rätt att om du inte har bränsletryck som är tillräckligt så får den ju för mager blandning. Men hur ska de förklara din bränsleförbrukning?? bmw:s pumpar när dom är på g att strejka brukar ju ge startproblem flera gånger och sen helt plötsligt så startar den. Dom brukar va mer antingen går dom eller så går dom inte. kolla efter tjuvluft de brukar vara de till 99% på den motorn. kolla slang 7 på bilden speciellt den tunna extrasnutten så den inte är sprucken

Länk
Helt slag 7 är bytt (inre luftbälgen)

Är också lite konfunderad, 1.8 bar är tydligen för lågt bränsletryck men förstår inte varför bilen tar så mycket sås

Sen har det ju som sagt hållt på från i vintras med att motorlampan lyser när det är varmare än -15 och blir det ännu kallare så slocknar den

I början när lampan lös så gick bilen perfekt nu har jag problem när jag startar att bilen stannar direkt och sen får man starta om den några gånger om man inte ger den lite gas

Sen är han ryckig på tomgång trycker man lite för mycket på gasen när den är kall så börjar den rycka och trycker man riktigt ordenligt när den är varm så börjar den också rycka
För mig som är helt okunnig om motorer känns det endå som att det måste ha något med temperaturen att göra?

Lampan slocknade ALLTID när det var kallt ute, slog aldrig fel
Går det att få mager blandning pga dåligt soppapump samtidigt som bilen tar så mycket som den gör
Ska byta pumpen idag så vi får se om det blir bättre

Har ni några tips på klassiska vakumslangar som brukar gå sönder, har kollat dom som nämns i tråden
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om pumpen lämnar ifrån sig mycket bränsle och motor får för lite så försvinner det ju bränsle någonstans mellan pump och motor.

Eller så har något mätt fel någonstans....

Men jag har ingen aning om vad det kan vara.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte så att du har nått som lossnat i katten och stryper avgaserna , det är också en variant på denna felbild.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Det ska också undersökas!

Hasso har du några fler tips? gärna vakumslangar som brukar vara trasiga eller någon bild på var vakumslangarna går?

Man hör något som låter som en suck när man stänger av bilen ibland, har aldrig hört det på någon annan bil jag haft, kan tro att det läker där
Er
692
ErikThörn
Har du sprutat startgas överallt kring insugsrör vevhusvent??? Låter precis som tjuvluft..
Er
692
ErikThörn
Har du sprutat startgas överallt kring insugsrör vevhusvent??? Låter precis som tjuvluft..
Tycker jag sprayat överallt men kanske har missat nått, har du möjligtvis några bra bild eller en bra beskrivning var alla rör går

Är inte tokhemma under motorhuven
Har varit in hos mek idag dom hittade en spricka där det läkte tjuvluft

Nollade felkoderna och släckte lampan

Nu startar bilen bra när den är kall igen förutom liite orolig på tomgång samt att den rycker när man drar på lite när den är kall

MEN!! påväg hem från verkstan så började lapm "#%¤##""#"# lysa igen fattar ingenting och börjar bli förjävla less på bilen

Sitter det någon sensor som säger åt bilen hur kallt det är ute så den anpassar bränslemängden efter det?
Nu är jag ju helt n00b på att meka men eftersom lampan ALLTID slocknade när det var kallare än -15 och alltid tändes när det är varmare och nu sen det blev vår alltid varit tänd så är iaf jag själv väldigt misstänksam
Läste av felkoderna idag igen, fortfarande mager blandning bank 1 och bank 2
Varit tillbaka på Meca, dom bara skakar på huvudena och säger att dom inte har någon aning vad som är fel

1a gången hittade dom ett hål i en packning efter det så startade bilen bra men drog fortfarande för mycket soppa och gick lite dåligt på tomgången, efter några turer så började lampan lysa igen och nån dag senare så började även bilen starta dåligt igen

INGEN som har några fler förslag, ALLT mottages tacksamt
Er
692
ErikThörn
Inga andra felkoder???
Kan sätta en peng på tjuvluft någonstans. kolla alla slangar till vevhusvent plus cyklon. Har ventilkåpan varit demonterad nyligen?
Nepp inga andra

När jag hade bilen hittade dom ett läckage vid spjällhuset men inget annat

Nej har inte haft lös ventilkåpan

Var sitter cyklon?
??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.