AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.222

Högt miltal på BMW 325i, E90, 2005

Sida 3 av 4
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det här är ett skolexempel på att det kan bli dyrt att köpa billigt.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Roffa1: Du är ute och cyklar som tur är, ett M-test kostar runt 1500:- och är helt klart värt pengarna särskilt på en långmilare som denna!

Det finns även mer omfattade M-test där de tex. mäter upp karossen för att avslöja om den varit krockad, ett sådant är kanske nyttigt på en importerad bil med dålig historik men inte nödvändigt på ett exemplar där historiken kan strykas. Men inte heller ett sådant kostar några 5000:- :)

//Bjersér
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag förstår också att mycket är slitet efter 24.000mil.

Men är det rätt bil som skötts rätt och fått slitdelar bytta så är det troligt att mycket är bytt under resans gång.
Kan mycket väl ha stötdämpare, hjullager, vattenpump mm som gått betydligt färre mil.

Om det handlar om en välvårdad bil som mest gått landsvägskörning kan det kännas förvånansvärt fräsch.
Ungefär som importerad mätarbackad bil med 7000mil på mätaren ;-)

Det är dyrt att köpa dåliga bilar vilket inte per automatik en långmilare behöver vara.
Roffa1
Marin: Jag kunde ej sagt det bättre själv. Reparationspriserna på BMW E90 är ju rent av avskräckande, har "hört talas" om följande verkstadspriser: vattenpump 7.500:- inkl montering, bränslepump 12.000:- generator 7.500:- samtliga bränslespridare 12.000:- osv.

Det är mkt troligt att flera av dessa reparationer snart drabbar det tilltänkta objektet.
Har man då betalat 100.000 eller mer så blir det mkt snart en dyrbar o trist förlustaffär.
Håller återigen med BjörnB, det är dyrt att köpa en dålig bil. Vilket inte tvunget är en långmilare.

Det är alltid enkelt att spekulera i hur dyrt det kan bli men reparationerna som listas drabbar även förr eller senare en 12000milare också. Men återigen är det omöjligt att generalisera, ett M-test och studering av bilens historik bör ge svar.

Bilprisers värdering är helt off vilket beror på bristande statistik för modellen som redan tidigare nämnts..
Roffa1
Ring till en återförsäljare och fråga om aktuellt inbytespris enl listan;-)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Efter den kollen kan man ju roa sig med att kolla vad den billigaste e90 du kan hitta hos BMW i Sverige kostar i hallen...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Reparationspriserna på BMW E90 är ju rent av avskräckande, har "hört talas" om följande verkstadspriser: vattenpump 7.500:- inkl montering, bränslepump 12.000:- generator 7.500:- samtliga bränslespridare 12.000:- osv."

Betalar man dom priserna ska man nog fundera på en alternativ verkstad eller skaffa sig en bra verkstadshandbok.
(Eller köpa nytt)

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Är det nån här som tycker att 120k är rimligt pris för en hyggligt utrustad 325i -05 som har gått 24000mil? Eller om det är värt att lägga 15-20k till för en bil som har gått mindre än hälften?
Är den någon som vet hur man kan stoppa mailen från att dimpa in om denna tråden mer. Har spårat ur helt med en massa ältande.

Tacksam för hjälp ang detta. :)

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Roffa1
BjörnB: När objektet väl står placerat ute i försäljningshallen så är det rekondat, kontrollerat samt att ev, brister är åtgärdade (inkl gällande MRF garanti) detta innebär naturligtvis omkostnader för säljaren vilket i sin tur påverkar försäljningspriset.

Bilen som TS är intresserad av säljes i "befintligt skick" precis som den står...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Är det nån här som tycker att 120k är rimligt pris för en hyggligt utrustad 325i -05 som har gått 24000mil? "

-Nej, snarare 105'

"Eller om det är värt att lägga 15-20k till för en bil som har gått mindre än hälften?"

-Ja det är det absolut. Får man din för 125' (105+20) skulle jag absolut ta den hellre.

Men personligen tycker jag den röda 24.000 milare faktiskt ger ett betydligt större köpsug, glänser fint på bilderna och kolla bagaget. Den har sportstolar, M-ratt och 17" fälgar.
Och inte minst en bättre och snyggare annons.
Men visst har den mätarställningen emot sig.

Hade den röda gått 9000mil hade den nog lätt sålts för 135-140.
Clintan: Du ställer in det i din profil. Se till att boxarna inte är markerade.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Roffa, visst är det så och jag menar inte att en privatperson kan ta ut samma pris som BMW. Lika lite som att man kan räkna med att köpa enligt "grönlistan" minus de avdrag bilfirman gör.

Sanningen kanske ligger mitt emellan inbytespriset ("grönlista") och utpriset.

Den "röde" ser hyffsat rekondad ut på bilderna. Testar den gör du på BMW eller M. Ev. brister är en förhandling direkt med säljaren.
Tyvärr kan man inte teckna blocket begagnadförsäkring över 20.500 mil, annars tycker jag den är bättre än MRF-garanti.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Björn
Du får allt öppna upp lädret om vi ska göra affär ;-)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hehe, du har ju säkert köpt den svinbilligt ;-)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Björn
du har post
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Marin: Väntar fortfarande på en 12.000 milare med samma utrustning för 130.000.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min har gått 9' för 130k. Räcker det? ;-)
Fast din är ju lite dåligt utrustad... B-) Om det är så lätt att finna sådana bilar borde du ju kunna visa upp ett helt gäng. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.