AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.219

Högt miltal på BMW 325i, E90, 2005

Sida 1 av 4
Hej!

Är det olämpligt att köpa en BMW 325i E90 från 2005 som inprincip är fullutrustad men gått 23 000 mil?

Bilen är nyligen besiktigad, svensksåld, ser ut o vara i bra skick samt haft 2 ägare.

Finns det något man måste tänka på? Kända fel?

Tacksam för svar!
Kan tillägga att den är manuell.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad är priset? Utan att veta det är det svårt att svara på frågan.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Klart att slitaget är större än på en bil som gått 8000 mil men har den fått service och priset är rätt så kan det vara ett bra köp ändå.

Kan tänka mig att det är den här bilen vi pratar om: Länk

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Länk

Eller denna. Men fullutrustad skulle jag inte kalla den.

-------
//Lövet
Precis det är den första bilen vi pratar om..

Du har rätt, inte riktigt fullutrustad den saknar navigation etc.

119 000kr är priset.

Fullt ifylld servicebok.

Tänkte om det var någon som har haft erfarenhet av en E90 som gått så pass mycket.

Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har åtminstone inte hört någonting som är direkt relaterat till miltal på E90. Det är ganska få exemplar som nått den mätarställningen än.

-------
//Lövet
Bara att slå till om du känner att priset är rätt.

Är det samma person som ägt från start? Firma eller privat?

Hade kollat kopplingen lite extra vid detta laget om den inte är bytad tidigare. Vad jag hört räknar de c:a 25000 på original koppling, normal körning.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Såg nu att det vart 2 ägare :).

Kolla kopplingen, för den bör närma sig slutet. Är en del 1000 lappar att fixa den.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Okej, kunde tänka mig det:)

Ungefär hur mycket pratar vi om? Har nämligen familjerelaterad mekaniker som ev kan byta ut den, om det inte är någonting som endast kan göras hos BMW?
Re
66
Respek
Japanröd 325i -05 E90
Honda CBR 600 -99
På första anblick ser den faktiskt mycket välvårdad ut (den röda). Men som sagt, kontrollera servicebok och ta den på en provkörning om möjligt så att du får känna på det maskinella.
Till min hos en meckare utanför stan, så vill han ha 3000:- för jobbet. Schmiedmann tar 1600:- för kopplingen. Vissa tar 3000:- för bara kopplingen. Ska ta 4 timmar enligt papperna. Så har du något att gå efter.
Bilen ser åtminstone fräsch ut efter vad man kan se i annonsen, personligen så skulle jag inte oroa mig för milen om den verkar vara skött som den ska. Är såklart inte fel att kolla kopplingen men den kan lika gärna gå 10000 mil till utan problem.
Tackar så hjärtligt för all respons hittills!! Ni hjälper verkligen till på traven.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om man inte kör taxi uppnår man sällan 23000 mil på sex år i stan. Förmodligen har bilen gått merparten landsväg vilket är skonsamt mot allt jämfört med att köra korta sträckor.

Långkörning skonar allt mekaniskt så kopplingen bör inte vara något problem.

Få i och urstigningar ger oftast mindre slitage i inredningen. Det gäller både instegsslitage på stolar såväl som på mattor.

Så är bilen välskött och du själv inte kör jättelångt kan det bli en bra affär vid rätt pris. Om du själv kör långt är det mer tveksamt eftersom den då blir ännu mer långmilad när det är dags för dig att sälja.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Du kan lätt hitta en bil som har gått mindre än hälften, för 10-15 kSEK till.
Jag skulle inte ge mer än 90k för en 23' milare, oavsett utrusning. Om 3-4år, med närmare 30' mil, kommer den bilen vara stendöd på marknaden.
Marin : Då kan du väl tipsa TS om en bil med motsvarande utrustningsnivå, ca 10k mil och bara 10k kr dyrare?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Ge
Visst...det var inget svårt. Behöver bara titta ut genom fönstret ;-)
Den är likvärdigt utrustad (+metallic & -sportstol), och har dessutom gått 14'mil mindre.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Saknar den sportstol är den inte likvärdigt utrustad i mina ögon.
Nu tänkte jag mer att du skulle visa upp en annons dårå...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det är upp till varje köpare att bedöma vikten av utrusning/mil/färg. Sportstolar eller inte, vi snackar 23000mil!!! Dessutom solid lack.
Max 90k för den bilen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.