AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.220

Högt miltal på BMW 325i, E90, 2005

Sida 2 av 4
Det kanske inte var så lätt att hitta en sån annons alltså?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Länk
21000 dyrare och sämre utrustad... ;-)
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Långmilade BMW brukar vad jag vet inte vara några större problem. Snarare tvärtom, barnsjukdomarna är åtgärdade.
Tycker skicket och antal ägare på bilen spelar större roll än miltal. Köper hellre en bil med lite fler mil på mätaren som är i bra skick än en halvskabbig stadskörd bil med färre mil.
Roffa1
Även om bilen ser fin ut så har den ändå gått 24.000 mil (varningsklockor ringer) och när du sedan är färdig med den så kanske den gått över 30.000 mil. Dessutom en gammal 2005 som är uttagen 2004 så den bör väl ha rullat ute på vägarna i sju års tid.

Tycker priset är satt i överkant med tanke på avverkade mil, hur mkt tror du själv att du får ut om 3-4 år när den passerat 30.000 mil. 40-50.000:- om någon överhuvudtaget vågar köpa den p.g.a milantalet.

Tippar att inbytespriset (dags färskt) hos en bilfirma ligger på ca 45.000:-
Bilen är uttagen i september 2005, det blir alltså ca 5.5 år på vägarna.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
21k för 14000mil är billigt.
Men köp du din 24000milare, som kommer vara värd 40k om 3 år
Jag ska inte köpa den men kunde ha gjort det om jag letade efter en sån bil. Jag konstaterar bara att det inte är så enkelt att finna bilar med under halva miltalet för 10k mer som du påstår. Åtminstone inte om dom ska vara någorlunda likvärdiga i utförandet.
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Ju äldre en bil blir, ju mindre påverkar miltal. Desto MER påverkar skick och att bilen är svensksåld. Att den bara skulle vara värd 40 när den passerat 30.000 mil är ju ren bullshit! Så jävla tråkigt o läsa.. I regel tror jag man förlorar mer på om man köper och betalar extra mycket för en bil med lågt miltal.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Här har du en fingervisning hur mycket den kommer vara värd om 3år och +30' mil
Länk

mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Hehe, jo men den har ju gått närmare 10.000 mil mer än 30.000...
Sen är det 320 bara 170 sura hk. Den bilen kostade inte 119 för 3 år sedan heller så går inte att jämföra.

Jag var hösten 2007 och tittade på en 320 e46 touring -00 med 24000 mil på mätaren. Priset på den var 60.000 kr.
Detta är 3,5 år sedan alltså går det inte att jämföra e90 och e46 prismässigt!
Med vissa personers uppfattning skulle ju den bil jag var o kollade på kostat 119.000:-)
Däremot låg normalmilade 330d touring med facelift på ca 120-130.000:- vid den tidpunkten vilket jag köpte istället.

Det blir fel om man jämför äpplen och päron..
Läst era inlägg.. Intressant duskussion! Självklart kommer bilen sjunka lite i värde, men som sagt samma utrustning och 14 tusen lägre i mil går lätt upp mot en 145 000kr vilket är mycket pengar emellan. Jag kommer själva köra korta sträckor med bilen och har allmänt relativt lågt miltal per år.

Är intresserad av bilen och funderar på att ta en titt närmaste veckorna. Återkommer med resultat!

Själv* ;)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker den röda 24.000 milaren ser fin och välvårdad ut på bilderna.

Sportstolar och M-ratten tycker jag är ett stort plus för trivseln ombord.

Håller med om att den står lite högt med tanke på milen och den är och kommer att vara lite knepig att sälja om inte priset är bra.
Om du har för avsikt att behålla bilen länge så är det ett mindre problem.

Försök få ner den till strax över 100' så kan det bli en hygglig affär om den är välvårdad och servad enligt boken.

Att den skulle sjunka till under 50' på tre år och 6000mil senare tror jag inte ett dugg på.
Roffa1
En dagsfärsk värdering från Bilpriser.

BMW 325i Sedan, E90 (218hk) -05
Reg nummer XAL 900

67 mån | 24000 mil | Värdeminskningsstartdatum 2005-09-1

Uppskattat pris hos privatperson
Privatpris

75 900 - 83 800 kr

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilpriser.se har enbart vettig precision på tjänstebilsutrustade V70 med normala miltal. Allt utanför detta spretar värderingen på enormt.

-------
//Lövet
Roffa1
Tror ej värderingen "spretar fel" upp till 100.000kr för det tilltänkta objektet.

Det ska väl även nämnas i sammanhanget att det (förmodligen) ej finns någon auktoriserad bilhandlare som byter in 24.000 mila objektet och lämnar Garanti på detsamma = förlustaffär. Vid dessa höga miltal är det mkt delar som brukar ge upp
som tex: Katalysator, generator, vattenpump,bränslepump, hjullager, bussningar i framvagn, stötdämpare, drivaxlar, osv. Och eftersom bilen både är för gammal och även har gått för långt, så finns det ingen maskinskadeförsäkring som underlättar den ekonomiska bördan vid ett ev, haveri.

Räkna med att säljaren har fått "kalla handen" vid inbyte med motiveringen: Sälj den istället på Blocket.
Håller med BjörnB i hans inlägg. Försök få ned den till under 100kkr om du nu är seriöst intresserad.
Ett M-test eller konditionstest hos BMW skulle jag rekomendera vid intresse, där får man en god kännedom om bilens skick och slitagedelar.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
325-05 för 75 900 - 83 800 kr.

Glöm det!
Eller visa på en till salu med motsvarande skick och utrustning och så ska jag köpa direkt.

Den billigaste 325e90 på mobile.de kostar över 100'.

Roffa1
Väldigt många spekulanter drar sig för att köpa en bil som gått så långt, om jag får rekommendera ett rimligt inköpspris så ligger det på 75.000:- (+- 5000:-) lite beroende på skick. Räkna med att front vindruta o strålkastare är hårt blästrade.

M-testen är ett bra förslag, men vill minnas det kostar omkring 5.000:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.