|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bästa panel, jag och frun har ett angenämt problem ang nya M-B SLK (R172) då vi velar mellan: 1) SLK 200, Tenoritgrå metallic/mörkrött nappaläder/aluminiumeloxerade störtbågar/17-tumsfälgar. FÖRDEL: apsnygg kombination, lite högre läderkvalitet. NACKDEL: mer xtras som tappar i värde, lite tamare, 200-version blir mycket vanligare. 2) SLK 250, Eldopalröd (dvs solid)/ljusgrått standardläder/mattsvarta störtbågar. 17-tumsfälgarna är std på denna. FÖRDEL: 250 klassisk beteckning i M-B roadstersammanhang, lite mer pulver, 250 kommer att bli ovanligare, dvs exklusivare. NACKDEL: inte riktigt lika klockren appearance (men inte fel ändå ;)) Med allt annat lika blir 2) endast 2700 kr dyrare så det är shitthesame. Visst är det vi som måste känna oss fram själva, men det hade varit kul att ta del av hur ni andra hade resonerat! Mvh Bilfånen PS. Kombo hade inte varit fel, men man bara måste sätta gränsen någonstans... | |
|
Samma motor, 1.8 liters fyrcylindrig, i bägge bilarna. Hade gått på: 1. Utseende 2. Automatlåda Alternativt en naken 350. Motorljud är viktigt i en cab. |
|
|
Dr Bilfåne: angenämnt problem! Blev först väldigt imponerad av R172 då första bilderna presenterades.. sedan svängde jag lite, men nu är jag tillbaka efter att ha "skymtat" den i en bilhall. Riktigt läcker!Ägare av den "gamlamodellen" suckar nog tungt- dax för bilbyte igen.. Röd solid kändes så där, men så såg jag den här annonsen: Länk Skulle nog vilja ha en automat i en SLK.. MB brukar trivas förträffligt i automatutförande.. Lilla motorn räcker nog till.. Skulle satsa på en färg jag själv tycker är "apsnygg"- för bilen köps ju mycket för utseendet och känslan.. Kan säkert bli en trevlig sommar 2011 för Er.. :99 |
|
|
Hej och tack för era reflektioner! Aut är gjutet, som svar till er båda, frågan är alltså valet mellan de två spår jag specade inledningsvis, allt annat lika. Jag borde understrukit att jag är helt införstådd med alla "hard facts", inte minst att det är samma motor (med olika trim) i 200 och 250. Och en 350 är dessvärre 80k upp mot 250 och 100 mot 200. Och detta redan i en ansträngd kalkyl :/... Det fina med en 250 är att det räcker med ca 10.000 i extrautrustning totalt (förutom 7G-Troniclådan då)! Och då blir det ändå en bil som är acceptabelt utrustad och som med min rabatt ligger 15.000 under Daimlers grundlistpris för en manuell 250! (Som inte ens finns att tillgå förrän i okt/nov, typ...) Glad Påsk Dr Bilfåne |
|
| Jag skulle tveklöst välja 250-motorn med röd lack. Mycket sportigare och roligare. Dock valt saharabeige eller svart läder. Och helst alubågar därtill. Lycka till! | |
| SLK250. Röd/beige. Finns rattvärme? | |
|
Ja, det börjar bli kraftig slagsida mot röd 250 även här..:) och med beige klädsel är det allt en klassisk kombination. Men jag är lite rädd att alla aluminiuminlägg skär sig mot det beige. (Trä är dyrt och passar ändå inte i en SLK.) Rattvärme finns ej vad jag kan se. Mvh Dr Bilfåne |
|
|
Hade valt en röd 250 jag med, men aluminiuminlägg och beige klädsel brukar gå bra ihop vad jag sett? Tycker själv att det går mycket bra ihop till och med, men smaken är delad. :) //Bjersér |
|
|
Bjersér, du har säkert rätt - och nyanser är inte lika känsligt när det gäller helt olika material. Dessutom är det ju aluinlägg i både ratt, inre dörrhandtag, ventmunstycken, vred etc oavsett vad man väljer för klädselfärg. Röd 250 känns MYCKET nära nu :). Mvh Dr Bilfåne |
|
| Kör på 250! Röd tycker jag än kanonsnygg på slk och jag tror du uppskattar lite extra pulver framför exklusivare skinn. Det förutsätter dock att du själv tycker röd är snygg, ändå det viktigaste med en cab. | |
|
Tack för alla synpunkter! Nedanstående är kanske inte är superintressant för andra, men det skadar inte att runda av tråden hyfsat. Och lite läsvärt är det nog :) Åkte till M-B för att ändra spec till röd 250 etc. Då hade de utan min säljares vetskap fått in en röd med ljusgrått läder för leverans. Inget går upp mot att se en färgkombo i verkligheten. Och även om Elodopalröd är en trevlig nyans, så fanns det banne mig redan repor... Polerbara naturligtvis, men ändå fuuult.... Trots M-Bs nanolack påminde denna mig om en mörkblå solid V70 -05 jag en gång hade. Det räckte att tappa en fjäder på den, så blev det märken. Och jag hade ju svurit på att aldrig mer ta solid (utom möjligen vit, vilket denna modell inte finns i). Så: det blev en Obsidiansvartmetallic (solid svart var aldrig aktuellt...) med beige läder. Den blir grym i denna kombo... även om svart inte är det bästa på många vis. Men M-Bs nanoklarlack på metallic har jag endast goda erfarenheter av från min W204. Sedan: vi nöjde oss med stdstereon, vilket visade sig kunna fördröja leverans från månadsskiftet juli/aug till nyår ungefär... restad tills vidare... Vi blev erbjudna COMAND Online systemet (med hårddisk, DVD-video, SD-kortsläsare, röststyrning, fria kartor i 3 år, hastighetsskyltläsarkamera, 7-tumsskärm osv för bara 9.000 (ord 29.900) och därmed leverans i slutet av juli. Så så blev det - och totalt 13,65 % rabatt mot listpris (även om vi iofs aldrig valt COMAND Online själva, ens för 9.000...). Men det kan väl ge några tusen tillbaka när man väljer säljer (naturligtvis beroende på hur gammal bilen är då). Och helt fel är det ju inte ;). Och så är det väntans tider... :) Mvh Dr Bilfåne |
|
| Kul! Svart met. med beige läder är ännu snyggare än röd! Låter som ett mycket bra val som du säkert blir nöjd med! Trevlig MB-sommar! | |
|
Grattis, där har du mycket leksaker till ett bra pris och troligen ett bra andrahandsvärde! :) //Bjersér |
|
|
Dr Bilfåne: Inget är som väntans tider. Grattis till en fantastisk bil:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Tack ska ni ha allihopa! Och tack detsamma, ollen :)! Bästa hälsningar Dr Bilfåne |
|
| Ofattbart - kärran kom en månad TIDIGARE! Och felutrustad åt rätt håll; den har panoramatak som jag inte beställde men som Daimler då naturligtvis bjöd på :) Inte heller fel att cab-sommaren blev en månad längre plötsligt! | |
| Glad sommar! =) | |
|
bilder tack :-) är också lite sugen på en. Vad gick kalaset på? Är dock lite orolig för MB-s prissättning då de ju "lurat" en hel del köpare av nya bilar att betala relativt höga priser och rätt vad det är så toksänker man (ex vis Hedins Bil) en rad olika modeller och de som köpt några månader innan är toktorsk. Inte så kul marknadsstrategi...Men den är läcker. /Anders |
|
|
Såklart :). Ligger några här nu: Länk Håller med om att prispolitiken kan vara tveksam. Men de bilar de sänker mest brukar vara Business-modeller som redan från början alltid är mycket billigare än de du specar själv. Sedan har det ju varit extremt nu när facelift-204:an kommit - då vräker de milt sagt ut de gamla. När det gäller SLK:n kan jag inte vara annat än nöjd; i praktiken blev det 14.4 % rabatt jämfört listpris - inte dåligt för en bil man specar själv, därtill av ny modell. Detta förklaras av: 1) Medlemskap i MB-klubben ger 10 % direkt 2) Tsunamin i Japan har gjort att den en enda stereo/navi som finns att tillgå är den största, dvs "Comand Online". Denna fick jag för 8.900 i st f 29.900 annars hade det inte gått att få igenom produktion förrän framemot jul... 3) Panoramatak utan kostnad enligt tidigare inlägg Glad också att jag inte valde sportchassit - strykjärnskänslan är påtaglig även med stdsättningen :D. |
|
| Och för att förtydliga svaret på Med känslas fråga: 430' landade den på (ord 503'). Inte dumt i jämförelse med vad de som ligger på Blocket i dag betingar! | |
|
läcker bil, snygg kombination med svart met och det skinnet. Är ingen direkt fantast av svarta bilar pga allt syns och de slits mer än ljusa bilar men en cabbe används ju på annat sätt än en bruksbil och funkar nog fint. Såg på Blocket att tillgängliga bilar ligger mellan cirka 400-500 tkr, rätt så stort spann. Går säkert att pruta en del på dessa demo- och lagerbilar inbillar jag mig. Du har inte AMG paket på din? Den fick ju fina vitsord i testet i nya Auto Motor Sport som bästa bilen. Z4 kom sist såg jag bland SLK, TT, Boxster och Z4. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.