|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| De problem du nämner känner jag inte igen på någon av våra bilar, det kanske är problem på veteranbilar, som din! | |
| Så du menar att du inte hör vindbruset mer med luckan öppen? | |
| Nej, jag kallar inte det vindbrus jag hör för dramatiskt. Jag tycker tvärtom att få in lite ljud från omgivningen som trevligt. Om jah kör på motorväg är det en annan sak och då åker luckan igen. Det är det fina med lucka, att jag väljer när den ska vara öppen och stängd. | |
| Jag tycker det är mysigast att ha takluckan öppen en varm sommarkväll när solen börjar gå ner. Även när det är lite kallare, då kan man samtidigt ha på värme i bilen. Sedan tycker jag bilen blir snygggare när man har den öppet i bakkant. | |
|
Steaman är man 101 år så hör man kanske inte så mycket :-) Tycker nog inte man skall kasta skit runt sig bara för att man kan åka i en ny bil :-) Ha deT |
|
|
Nu är jag prenumerant på Classic Motor sedan 15 år, så min värdering av veteranbilar är en helt annan än din! Skit får stå för dig! Jag hör mycket bra med luckan öppen och bockhornet mot örat, skäms! |
|
|
steaman, håller med dig i varje andetag. Man känner hur allt doftar/luktar,man känner VERKLIGEN hur skönt det är. Mvh Jonas Brinell. |
|
|
Vad har åldern på min bil med saken att göra? Taklucka är en onödig och opraktisk detalj oavsett vilken bil det må vara och dessutom har det ingen betydelse om bilen är ny eller gammal. Jag har haft flera bilar utrustade med taklucka och använder den så gott som aldrig. Ett targatak eller en cab är en helt annan grej än en taklucka. Det är bra mysigare och skönare med ett helt öppet tak än bara en liten lucka. Takluckan fläktar för dåligt jämfört med en targa eller en cab varma dagar. Det blir bara varmt som fasen och mycket vindbrus men inte mycket till fläktande vind. |
|
|
Så du får inte solen i "nyllet" i en targa eller cab? Och hur är det med det dramatiskt ökande vindbruset? Komiskt. |
|
|
Taklucka är en halvmesyr. /Erik |
|
|
Allt handlar ju om att göra kompromisser. Jag vill ha en 4-dörrars bil så då får jag välja bort cab. Min kompromiss är du sollucka, vilket jag är mycket nöjd med! Du vill ha cab och får då välja bort maximal vridstyvhet i karossen. Du får ett trångt baksäte och sämre bakåtsikt med taket uppe etc. Hoppas du är lika nöjd med din kompromiss som jag är med min! |
|
| Vindbruset i en cab med taket nere stör inte mig alls som en öppen taklucka konstigt men så är det. Taklucka är och förblir skit. | |
|
Det är ju tur att inte Henke Lexus bestämmer optionslistan på BMW så vi andra har möjligheten att njuta av att åka med takluckan öppen! |
|
|
Sollucka är ovärderligt, perfekt mysfaktor när man är ute och cruisear! Vill man inte ha det så beställer man det inte, simple as that (även om jag tror att det höjer andrahandsvärdet en smula) Ett undantag finns dock - plåtlucka med handvev. Hade det på en gammal 316 och den både rostade och kuggade över :P |
|
| Panoramataket var ett måste på nya X3:an. Har man någon gång i sitt liv varit cabåkare inser man att alla möjligheter till att få in sol/ljus i kupén måsta tas! | |
|
Steaman, du som är prenumerant på Classic motor,kan du förklara för mig vad det betyder: när man själv har bilar från 2008 och uppåt och kallar någons 97:a för veteranbil? |
|
|
Om du inte förstår att Veteranbil användes med ironi om bilar av äldre årgång dit räknar jag alla bilar som är mer än 2 generationer äldre än den nuvarande. Det betyder att min J GC också är en veteranbil! Dock har den en i stort sätt brusfri taklucka. Att det brusat lite, och jag menar lite, då den är öppen i farter kring 100 km/t är het ok! |
|
|
Vilken pajkastning.. ;-) Kompromissen är ju iaf att ha taklucka, då kan man ju välja om man vill ha den öppen eller ej.. Sen är alla andra åsikter högst personliga skulle jag tro. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Jag tror att det är de som på hösten/vintern valde bort taklucka eller nedprioriterade det vid valet av begagnad bil som nu sitter i mörkret och surar och skriver hatiska kommentarer i en tråd för Sollucke-entusiaster! :-) Ett tips är att öppna sidorutan och skicka ut huvudet så blir livet mindre mörkt! :-) |
|
|
Jag kan hålla med om att solluckan blev ganska meningslös när AC blev lättåtkomlig extrautrustning på flertalet bilar under början av 90-talet. Då var luckans främsta funktion att vädra ut kupen, ganska ofta var den kombinerad med en ful plast kåpa för att dämpa bullret. Men i takt med att glasluckorna gjort entre är det långt ifrån något meningslöst tillval, tvärtom ger det som redan hävdats ett fantastiskt ljus i kupen och ökar trivselfaktorn enormt. På gott och ont skall tilläggas, men blir det för mycket ljus är det bara att stänga den. Enda direkta nackdelen med takluckan är att den i många fall sänker takhöjden rejält som kan påverka oss långa personer. Men även detta var mer påtagligt i äldre bilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.