AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.903

Nu njuter jag av den "onödiga" optionen

Sida 1 av 4
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tänk, den senaste veckan har jag njutit av SOLLUCKAN vid varje färd med bilarna!

I många trådar då det diskuteras vilka optioner man ska välja och då är det många som framhåller att diverse andra optioner är mycket viktigare än sollucka. Jag vill bara framhålla att sollucka är underbart, kontakten med omgivningen, den sköna solvärmen och det minimala vinddraget är värt varje krona.

AC är, i mitt tycke, inte en ersättning till Sollucka!

En självklar utrustningsdetalj. Jag har haft det på alla utom en BMW (av 10st). I den satt jag och letade efter knappen allt som oftast...

Stephan
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Håller med riktigt skönt att ha lucka ovanför huvudet..
Japp, taklucka är hur trevligt som helst att ha. Har det tyvärr inte på 320´n men min andra bil har det.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Mmm, taklucka ger en mysig känsla. Precis som att köra med rutorna nere eller lite öppna i måttliga farter.
Men lika lite som en AC ersätter en sollucka kan solluckan ersätta en AC. :)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Önskar att jag hade sollucka.... Tycker det är trevligt, luftigt och snyggt!
Ja idag öppnade jag min med:) Härlig känsla!
Fast jag sitter hela tiden och tänker på att jag inte får glömma att stänga den:D
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
En gloria är alltid en gloria.. ;-)
Visa användare
83
Birgeer
BMW M3 3,2 -97
BMW 318 -97
VOLVO 142a -72
BEACH BUGGY-67
Husqvarna -67
HUSQVARNA MILITÄR-68

Håller med:)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Trevlig detalj, men inte avgörande.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
För mig var den och navi avgörande. Jag köpte en ny E90 utan dessa, trodde att jag inte skulle sakna luckan och dessutom trodde jag att en Navigon skulle kunna ersätta Navin de få gånger jag behövde den. Men lösa sladdar och plottrig pekskärm var inte min grej och varför sitta instängd i en mörk kupé när man inte behöver. Jag bytte in bilen till likadan med dessa optioner plus ett antal till då jag ändå var igång.
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Har glidit runt några timmar idag med panoramataket på vid gavel. Gött!

Tyvärr är det svårt att speca en bil när man köper den begagnad. Nu råkade det vara panorama på den jag köpte. Onödig option? Kanske det men jag skulle inte vilja vara utan nu när jag har...
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
saknar det verkligen i min bil. det var ju så gott att köra på motorväg med luckan öppen. =D

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tycker det är mysigt med stor taklucka, den sorten som helt försvinner ner i skuffen :-)

Men det är sant, på sjuan hade det suttit fint med taklucka.

Skulle jag leta ny bil skulle det absolut finnas med taklucka i kraven.

Niklas

Fransosen
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Vet inte om jag skulle vilja åka nercabbat i Stockholm. Risken är att det landar en snorloska i bilen av någon avundsjuk jantelagsmänniska! Solluckan är mer diskret.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
steaman, jag har haft bilen i snart fem år och kör så ofta jag bara kan öppet och då jag bor i Stockholm blir det ju där och det du oroar dig för har då aldrig hänt mig!

Det som händer är att folk tittar extra, om det beror på cab eller alltid tokputsad bil eller på föraren eller den snygga passageraren vet jag inte men aldrig att någon har uppvisat minsta tecken på jantelag.

Tror att sakta men säkert är den där Jante på väg att dö ut, iaf i Stockholm. Har då inte stött på honom....

Men visst är lucka mer diskret.

Kör fint i solskenet alla!!

Niklas

Fransosen
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

En BMW utan lucka hamnar inte i min ägo. Till och med 02:an har originallucka, dvs. ingen eftermonterad skyport.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Själv gillar jag inte alls lucka. Öppnade min idag eftersom det var sånt ståhej i den här tråden om hur bra det är, så jag tänkte jag skulle prova.
En minut stod jag ut sen åkte den igen. Solfan gassade ju rakt på flinten och det blev olidligt. Nä, det är skönare med skugga.

Vädringsläget kommer möjligen att användas ibland, inget mer.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Skaffa en tupé och skyll inte på solluckan! ;-)
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Tror inte det hjälper, kanske ska börja med keps i stället... eller hatt, det har jag aldrig haft.
Nej vitsen med sollucka förstår jag mig inte på. Man får solen rätt i nyllet och vindbrus och annat oljud ökar dramatiskt så solluckan förblir stängd. Taklucka är och förblir bland det absolut mest onödiga som finns på en bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.