AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.182

Barnstol til E91 - hjälp!

Sida 1 av 2
Jag behöver en barnstol till en E91.
Min son är snart 10 månader och jag behöver en bakåtvänd stol.
Säkerheten kommer naturligtvis först, men kan man ha honom på baksätet och samtidigt sitta på framsätet är det verkligen ett plus.
Någon som har förslag/erfarenheter??

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Väldigt få bakåtvända stolar skäl så pass liten plats att man sitter BRA i framsätet. Det bara är så..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Framförallt när din 10 månaders plötsligt är 2 år och behöver lite mer plats för benen. Jag har alltid haft barnstol i framsätet men i E61:an har vi valt att ha vår dotter på 2,5år höger bak. När jag monterat hennes stol (Akta Graaco Duoflex) så att hon precis har tillräckligt med plats så kan jag inte sitta ok i framstolen (Jag är 194cm). Däremot så sitter min fru (167cm) bra. Nu finns det ju stolar som är något smidigare än vår så jag ska vid tillfälle besöka en affär där man kan jämföra olika barnstolar.

Ovanstående var alltså i en E61, en E91 är ju mindre...

___
//Ulf
Tack för svar.
Har funderat på E61, men E91 tycker jag känns som ett bättre alternativ, specielt då parkeringsplatsen i min p-källare är jävligt liten... haha
Har inte köpt bilen ännu, jagar fortfarande.
Jag antar att jag får vänta tills jag köpt bilen och så får jag åka in och prova barnstol...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På både E91 och E61 så finns en utrustningsdetalj som heter "Isofixfäste fram inkl nyckelavstängningsbar airbag" . Har bilen denna utrustning så kan du stänga av airbagen fram och montera stol där. Har bilen inte denna utrustningsdetalj så kan man antingen eftermontera denna nyckelavstängning vilket kostar 8-10.000kr eller enbart montera barnstol bak.

Bra att ha i åtanke när du tittar på begagnat.

___
//Ulf
Vågar man lita på avstängning? Tänkte på annars om du finner en bil på firma och be dem plocka bort den helt.

Du har ju ett par månader/år framför dig med ditt barn i bilstol, så kan din fruga sitta bak. Då är det alltid någon av er som kan se så allt är okej. Likaså för ditt barn att kunna se dig/er.

Gjorde så på min gamla när barnen var små. Läste en del om att den löst ut fast den skulle vart bortkopplad på den tiden för c:a 8 år sedan.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Funderat på samma sak angående om avstängningen funkar... men å andra sidan har jag inte läst nåt i medierna angående detta.
Bilen blir 07-08, så det borde funka tycker man... :)
Klart att det går att sätta tjejen på baksätet... men frågan är hur kul hon tycker det är när man ska åka till Österrike...

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På långresor har vi oftast flyttat bak stolen för då har den som inte kör suttit bak och kunnat läsa och leka med barnet. I vardagen när man ofta kör ensam med barnet så tycker jag det funkar bäst att ha dom fram.

___
//Ulf
GT
46
GTV6
330i -06
Jag kör med min lilla flicka, snart 10månader i baksätet helatiden. Vi har en spegel så man kan se att hon sitter bra och att det inte går någon nöd på henne. I gamla bilen hade jag henne fram, men det är väldigt lätt att man då sitter och räcker henne leksaker under färd och det är inte (INTE) särskilt trafiksäkert. Mycket bättre nu när hon vant sig vid att klara sig själv när vi åker bil.
Dessutom somnar hon mycket lättare i BMW:n än i den fula franka bilen vi hade innan... Jag tolkar det som att hon känner sig tryggare ;)
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Jag åkte omkring med min första dotter i baksätet just på grund av att jag INTE litade på detta med avstängningen inte skulle fungera och vägrade ens föra ett resonemang med min fru angående detta eftersom hon ville ha henne i framsätet. När det var dax för barn nr 2 så blev ju läget lite annorlunda och jag satte mig ner för att läsa och försöka ta reda på fakta! :)

Det jag kom fram till var att jag hittade fakta på NFS sida tror jag det var, (det var i alla fall en sida som jag personligen kände att jag kunde lita på!) där man tittat på just detta och det fanns bara ett fall som rapporterats in angående att en avstängninsgsanordning falerat MEN där var det mänskliga faktorn som hade spelat in eftersom man i det fallet hade kopplat ur förar kudden istället för passagerarsidan. Det var alltså inget system där man själv kunde slå av kudden utan som sagt man var tvungen att lämna in för att få den avstängd.

Så numera åker vi i vår E91 med den yngsta fram bakåtvänd och bakom henne sitter den äldsta som nyligen vände sig å sitter numera framåtvänd i stol, fungerar perfekt! Å kom igen nu vill man ha E90:s lite sportigare känsla så får man väl trängas lite! ;)
Tack för info... håller med e91 är roligare att köra men jag är fan inte bra på att trängas... är ungefär lika bra på att trängas som jag är på att åka buss... dvs. jävligt dålig!! :)
Just nu lutar det åt att hämta en E61 i Tyskland.
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Haha! :)

Du kommer i alla fall få en grymt fin bil som är galet komfortabel! Meeeen...... ;)
I know... in a perfect world får jag in en bakåtvänd barnstol på baksätet på en 911... meeeeen!!
Fullmatad E61 335D får väl duga tills ungen kan sitta åt andra hållet! ;)
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Ungen kommer få en bra uppväxt! :)
dina ser också ut att bli skolade! :)
Hur ser din bränsleförbrukning ut i 335d??
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Ja den ligger rätt stadigt runt 0.7 å jag brukar inte tveka att ge den lite gas då och då!
Gläder mig att höra! :)
Ni som har bakvända bilbarnstolar i e91an, vad har ni för modell ? Verkar som att majoriteten av stolarna på marknaden är för stora för 3-serien. Dvs om man vill kunna använda framsätet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Britax Hi-Way är bland det minsta du kan få tag på

-------
//Lövet
Köpte en F07, problem solved! ;)

Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Vi körde Acta Graco Duoflex 2 i Isofix i vår E91 335i. Funkade perfekt bak, frugan är rätt kort så det funkade bra att sitta fram. Även jag satt endel där på söndag förmiddagarna... Funkar, men det blir antingen upprätt en bit bakåt eller långt fram med mer tiltat ryggstöd. Jag är 176cm.

Sen skiljer det knappt inget i kupén på E61 och E91 på längden. Bagaget däremot. Bland de längsta kupén har nog Saab 9-5. Den är klart längre än ex V70.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.