AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.155

Hur använda Gliptone?

Sida 1 av 2
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tjena gubbar

Har läst varmt om Gliptones produkter och införskaffade därför dessa två flaskor, G11 och G12

Jag har aldrig haft läder innan så därför vänder jag mig till er som kan detta med rengöring och behandling med conditioner.

Vad behöver jag för trasor? Det står att man ska ha "soft nailbrush" ...vafasiken är det för nåt? Har för mig det är sådan borsta när man har lite hårdare smuts på händerna som man borstar med typ tvål, men soft nailbrush? Vart får man tag på sådan?

Hur gör ni när ni stryker på Conditioner? Hur mycket lägger ni?

Jättetacksam för svar av er som använt Gliptone

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Att rengöra lädret är en två-dagars process. Första dagen rengör jag med GT12. På ställen som utsätts för mer skit/slitage anväder mig av en mjuk tandporste som jag doppar i flaskan och lägger på ett tunt lager. Detta låter jag verka några minuter för att därefter försiktig skrubba med tandborsten och därefter torka av med en vit frote handduk.

Till alla andra ställen fuktar jag handuken och lägger ett tuntlager som får verka någon minut för att sedan torkas av. På min bil var förarstolen extra skitig (dakota beige) så där gjorde jag samma process tre gånger innan det blev riktig rent. Ska tillägga att den såg hyffsat fräsch ut från början men märkte att på ställen där jag haft ett tjockare lager och väntat ca 5 min var lädret blekare än resten av stolen. Så det var bara att ge sig på hela stolen ordentligt.

Därefter torkar lädret med en micro-duk fuktad i vatten (se till att den inte färgar av sig).

Dag två tar jag och återfuktar lädret med GT11. Mitt läder sög åt sig rikligt med GT11, nästa hela flaskan gick åt. Till en början blir lädret en smula mörkare och blankare. Detta försvinner dock efter man har efter torkat med en torr handuk. Det kan också kännas en aning fett med detta försvinner när det fått torkat några timmar.

Efter denna behandlingen känns lädret mycket mjukare och följsammare. Sen ska du vara medveten om att det kommer lukta läder i kupen ett tag framöver. Speciellt om bilen har fått stå i solen en dag.

/Rikard
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Wow e det såpass stort projekt för bara en enkel rengöring?

Själv har jag individual klädsel Länk Tror du jag kommer behöva göra som dig, tandborsta flera gånger?
Måste väl finnas enklare metod än tandborste väl :)

När du sedan återfuktar med G11, hur strök du på? Lägga en klick på lädret och arbeta in det eller?

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Det är nog lite vad man gör det till. Jag är riktigt pedant och ville att det skulle torka ordentligt mellan de två momenten. Du kommer märka hur skitig klädseln är genom att rengöra en liten yta först. Ser du ingen större skillnad så använd bara lite rengöring för att få bort det lilla som kan tänkas finnas.

Kan låta som ett evighets jobb med tandborste men där det inte är skitigt drar jag bara snabbt över några gånger för att låta medlet komma in i det naturliga mönstret lädret har.

Funkar nog utmärkt med en nagelborste men jag hade ingen så jag offrade tandborsten och det visade sig funka.

Det står att man ska återfukta med lite i taget och köra två omgångar om det behövs. Jag hällde en liten klick på en yta i taget och arbetade in det med en frotehandduk. Handdukarna är köpta på barnavdelningen på IKEA, små handukar till ett billigt pris. Bara att slänga sen för de kommer stinka läder.

Dörrsidorna gjorde jag sist och använde mig då av handduken som vid det läget är blöt av G11.

Är ingen expert direkt men det är andra "stora" behandlingen jag gör på min. Där emellan brukar jag bara rengöra med lite vatten på en microfiberduk och sen smörja in med lite G11. Verkar som lädret är mättat efter den första behandlingen.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Stort tack melzen, jag ska testa med rengöringen imorgon efter jobbet.
Förresten, behövdes det lång tid för torkning när du la på G11? Blir det "klibbigt" eller torkar den och blir som vanligt lite "hal" ?

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Skulle säga att den torkar in snabbt. Ytan kan kännas lite fet/oljig de första timmarna. Torka av en extra gång då så det inte finns risk att något överflödigt ligger kvar. Har inte haft BMW:n på två dagar men sist jag kände (1 dygn efter behandling) kändes lädret mjukt och fint, vill inte säga direkt "hal" och definitivt inte blank. Helt enkelt nytt och fräscht.
Jag har använt dessa medel i min förra 335i coupe samt i min fars VW med mycket bra resultat. Brukade återbehandla 2-3 ggr per år och de luktate nytt i bilarna. Men jag väntade inte en dag med att lägga på G11.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Var köper man bäst dessa flarror?
ebay.co.uk
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Hittade en svensk sida: Länk
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Jag köper härifrån: Länk
Frakten är helt okej om man beställer några fler produkter, plus att utbudet är större än i Sverige.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Köpte mina från den här säljarem fick hem dem på en vecka Länk

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tips på den där "borsten" för att göra rent med? Vad har ni använt förutom förslaget om tandborste? :)

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Om inte länken funkar så ska den här göra det Länk

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Lukta på innehållet innan du påbörjar. Luktar det härsket istället för läder så släng flaskan. Läste på detta forumet eller nått annat om en person som fick en flaska med något i som man absolut inte vill ha på sitt läder.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
En länk till en how-to guide. Finns också en länk till borsten de använder. Då kan du få en liten uppfattning av vad för sorts borste de syftar på.

Länk
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag har läst samma inlägg och det va väl Roffa1 här på forumet som fick något skit exemplar. Så det va faktiskt det första jag gjorde, att lukta på båda flaskorna haha

Stort tack melzen för hjälpen!

"Riktiga män kör diesel"
Roffa1
Yes, det var jag som fick en flaska Gliptone som verkligen luktade skunk. Men det fixade sig till slut. Firman som sålde produkten gjorde allt för återställa förtroendet, No problems.

Jag använder cleanern tillsammans med små gula tvättsvampar för att rengöra inredningen, efteråt torkar jag torrt med en lätt fuktat microduk (biltemas)
Sedan stryker jag ut conditionern genom att helt enkelt hälla ut några små skvättar som sedan masseras in omsorgsfullt i lädret med händerna (gummihandske på) detta gör att ingen dyrbar conditioner sugs upp av trasor, osv.

Står man ute o det fläktar lite lätt så brukar det räcka med 10-15 min från det att man använt cleanern och sedan övergår till att återfukta med conditioner. Använder ej heller några överdrivna mängder av conditioner, det räcker med några klickar så man ser att lädret blir lätt fuktigt, sedan får detta torka över natten. Sätter man sig med en gång i det fuktiga lädret så finns risken att det tänjer ut sig så det blir två storlekar större än original.

Borste skulle jag nog avråda ifrån då jag tror det repar lädret.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Herr.Bayer>>Har du rengjort ditt läder än? Vad tyckte du om produkten isf?
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Körde precis Gliptone på ett par svarta skinnstolar som har tillbringat ett par år på en kallvind. Tror inte att stolarna var speciellt smutsiga innan men jag körde rengöringen först, inkl tandborst-tricket och sedan conditioner. Blev riktigt bra - och doftar gott gör det också.

Bra produkt, rekommenderas! :)

mvh
Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, Gliptone är en bra produkt men det luktar apa, så jag har återgått till LeatherMaster och BMW's egen produkt (som ju är Sonax).

Funkar jättebra på normalt smutsiga ytor - det gäller att börja tidigt så att man inte "kommer efter" och måste använda dagar för att rengöra.

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.