AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.275

Tilläggsavgifter för sent betald trängselskatt

Sida 2 av 2
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag kör aldrig i Stockholm, men var trängselavgiften inte bara på försök under en viss period, eller har den blivit standard nu?

BMW CS #5206
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
standard :(

Kommer till Göteborg också inom kort tyvärr.

-------
//Lövet
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
OK, ja vi på västkusten blir också drabbade snart.

BMW CS #5206
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Bajs,
Nu lär jag också åka på 500kr i "straff"
Jävla ocker! Är det fanemig inte olagligt att göra på detta sätt? helvette!
Hur fan kan staten göra på detta sätt? Dra mig baklänges så förbannad man blir!
La fram den förbannade avin synligt med flit så jag inte skulle glömma betala i tid, men fan ta mig det gjorde jag ändå i tron att sista betalningsdag va längre fram. 1/8 skall det va reggat i deras system, 2/8 00:21 skickade jag betalningen till Nordea, och är rädd den är framme först 3/8, lär åka på en fet pungspark. Är det inte p-böter så är det nått annat, djävulen skrattar gott. Ska ta mig sketans börja åka moppe :)
Nattugglan: Välkommen i gänget.
Visst är det så att det kommer en faktura nu för tiden om man inte går in på Pressbyrån och betalar. Samt att det tar ett bra tag innan fakturan kommer?
I början på juni lyckades jag köra lite fel och lyckades hitta en jäkla massa tullstationer innan jag kom på rätt spår igen..
Den där förseningsavgiften på 500 kan jag gärna vara utan...
Jag som startade tråden kan ju bara beklaga dig, man blir heligt sagt f-d. Tycker det är helt orimligt att man gör så men det är tydligen lagstiftat. Bästa och enda rekommendationen är att göra som någon skrev i tråden, att lägga in på autogiro, det gjorde jag direkt. Fick en avi nu i juni och såg till min förskräckelse att den hade ffd som din 1/8 och tänkte att jag nu igen får betala 500 kr, men såg till min glädje att jag hade lagt det på autogiro och att beloppet var nollat på avin.

/Anders
ri
699
riku
740iA -97
Det är märkligt att privata företag skickar en påminnelse .
Staten kan tydligen roffa åt sig hur mycket den vill utan några skrupler.
Att ta ut straffavgift på 500kr för 10kr trängselskatt är skamligt,hutlöst och jag undrar om det är förenligt med EU-lag? (Nån som kan sådant?)
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
När man passerar en trängselavgiftsstation så blir man upplyst om detta i förväg genom skyltning, man kan då välja annan väg eller fortsätta och då vet man ju att man blir registrerad, samt anses ha accepterat spelreglerna. Antal passager gör man klokt i att notera. Man får en månadsfaktura som man gör klokast i att betala före dess förfallodag, annars blir det påminnelseavgift.
Om du inte fått faktura, logga in på Transportstyrelsen för att se hur mycket du är skyldig (registreringen kan ju ha missat någon gång eller postmannen kan ha lagt försändelsen i fel brevlåda).
Betala inte i förväg.
Betala alltid, klaga efteråt om du tycker att det inte stämmer.
Betala enkelt via Autogiro.
Påminnnelseavgift är 500 kr.
Kronofogden ska dessutom ha 600 kr.
Jag åkte på samma sak förra året när jag åkte i Norge och åkte ut ur Oslo och passerade lite trängselställen och fick en faktura hem ett par veckor senare, betalade i tid och då var det ur världen trodde jag.

Sen en månad efter kommer det en påminnelse på två andra tullar på typ 50kr och såklart 500kr påminnelseavgift och jag är helt säker på att den första avin inte har kommit utan försvunnit av posten eller liknande. Surt är det iallfall.
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Kaparn,

Försök inte låta som om du tycker att vi som klagar på ocker-priset borde veta bättre och acceptera detta. Ockerpriser är olagligt enligt svensk lag, men gäller inte för staten, dock kan man söka rättelse i EU-domstolen - dock lönlöst.

Om jag startar ett privat företag och fakturerar dig en påminnelseavgift på 500kr är det då legitimt bara för att du får skylla dig själv som valt att köpa mina tjänster/varor? Vissa måste faktiskt åka bil genom en biltull vare sig de vill eller inte.

Finns inte en jäkla skylt på stan som säger att du får en pungspark och 500kr i "tilläggsavgift" om du glömmer att betala din räkning. Jag har en ovana att betala mina räkningar dagen efter eller två dagar efter, får ALDRIG någon påminnelseavgift från något företag! Men transportstyrelsen de drar ut med automatik listor från systemet på folk som inte satt in pengar den sista sekunden på den sista dagens dygn. Är det bara 1 minut över så åker du på avgiften, eller betalar du 1kr för lite än beloppet så åker du också på 500kr i avgift.

Det är detta vi är förbannade över! Oavsett hur mkt eller lite det ev skall ha informerats om trafikverkets "spelregler" Folk måste ju ibland för bövelen åka bil i stan o har inget val än att acceptera dessa spelregler! Jag röstade EMOT dessa jävla biltullar. Om myndigheterna inte lyckas jobba med en vettig infrastruktur så skall väl inte folket bestraffas genom att sätta biltullar? Man skall bygga bättre vägar o planera bostadsområden bättre. Inte många kronor av dagens biltullar som gått till vägbygge.

Lite lustigt att man väljer att kalla det "tilläggsavgift" och inte "påminnelseavgift" Detta är medvetet gjort av staten för att en påminnelseavgift kan aldrig vara ett sådant extremt stort belopp. Tänk er själva när ni betalar era alla räkningar varje månad, vi säger man har 8st olika fasta räkningar, tänk om man missar alla dessa en månad, de kommer in 1 dygn försent, o alla företag tar ut 500kr i "avgift" = 4000kr i avgift, jag undrar verkligen om 500kr är en skälig summa att ta ut för att administrativt täcka kostnaderna för att göra en ny fakturering? Porto o brev går på 10kr, sedan tar det väl 3 minuter för någon att skriva ut ett nytt papper från systemet.

Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Nattugglan, tack för utförligt genmäle. Varje betalstation är skyltad, men jag håller med om att jag inte sett något om tilläggsavgiften på själva skylten. Jag förstår fullt ut din motvilja mot dessa tilläggsavgifter, jag tycker inte heller om dem. Men jag har lärt mig att det inte lönar sig att motarbeta detta på egen hand. Möjligen är du på väg att starta en rörelse mot dessa tilläggsavgifter som förvisso är högst oskäliga.
En vanlig påminnelseavgift är 50 kronor som nog motsvarar porto och pappers/arbetskostnader för påminnaren. 500 kronor i tilläggsavgift däremot är ett synnerligen effektivt sätt att få folk att betala i rätt tid (i vart fall nästa gång), man tjänar ju inget på att vänta en eller två dagar som du säjer att du har som ovana att göra.
Du kan inte jämföra myndigheter med företag. För att överleva måste företag vara lite mänskliga och låta folk göra fel utan att de förlorar dig som kund.
Myndigheter behöver inte tänka på samma sätt, de har monopol och förlorar aldrig några kunder.

Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Hutlöst var ordet! Apropå betalning av räkningar, det tycks som att flera av er samlar ihop alla räkningar på hög och betalar dem i slutet av månaden? Jag registrerar alltid mina räkningar i samband med att jag får dem men däremot anger jag att de ska betalas vid förfallodatumet.

/Masten
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Som ocker-jämförelse:

Företag: Statliga Telia
Tid: 90-tal
Ärende: Nära släkting beställer inkoppling av fast telefoni i sommarstuga från stolpe i tomtgräns (10 meter bort):

Prisförslag 1 när ej skriven på adressen: 28450:-
Prisförslag 2 när skriven på adressen: maxavgift 2500:-

Skillnad: 24950:-

Logiskt?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.