AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.276

Tilläggsavgifter för sent betald trängselskatt

Sida 1 av 2
Är det någon mera som råkat ut för att ha blivit debiterad orimlig Tilläggsavgift för "sent" betald trängselskatt?

Hade en avi på 30 kr med ffd 2011-03-31 (som var en torsdag). Gjorde mina månatliga betalningar på em den 1/4 från mitt plusgirokonto. Betalningen blev därför bokförd hos Transportstyrelsen den 4/4 (måndag) då de har bankgiro och man måste betala bg hos plusgirot före en viss tid vid lunch för bokföring samma dag.

Dessa 30 kr två dagar försent betald, resulterade därmed i en tilläggsavgift på 500 kr från Transportstyrelsen. Helt sjukt! Utan att de behövt skicka betalningspåminnelse (vilket normal företag debiterar kr 50,- för). Här skickar man en tilläggsavgift som är nästan 17 sjutton, gånger större än den ursprungliga fakturan, pga två dagar sen betalning från ffd.

Känns tämligen ologiskt och oseriöst, men det är tydligen lagstadgat...

/Anders
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Drabbar ingen fattig ;-)

Håller med dig....men försök att gå i klinch mot staten. Du har odsen emot dig.
det är inte för pengarna, det är för principen och att beloppen är så orimliga i relation till ursprungsfakturan.

/Anders
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Visa lite medkänsla till Med känsla nu!
den var bra heltsonika :-)

/Anders
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Förstår precis hur du känner det. :-(

Blir själv mycket upprörd när myndigheter beter sig på ett sätt som ett privat företag aldrig skulle kunna göra (då skulle de snart inte ha några kunder kvar).

Avgiften är helt orimlig i förhållande till fakturan och den minimala förseningen. Om man kan komma någonvart med det har jag ingen aning om men förmodligen inte.

Man kan ju alltid kompensera lite nu i deklarationstider ;-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Med känsla. Jag vet att det åtminstone finns en person som försökt driva fallet som "ocker" (på samma grund som SMS-lånen som var i ropet för något år sedan) utan att komma någonvart. De försvarar sig med att man får 2 månader på sig och att man har möjlighet att köra via autogiro...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
*haha*
Jag skulle tro att alla egenföretagare "kompenserar" i deklarationen. Det hör liksom till ;-)
nej det är säkert lika bra att skita i det men som du säger Björn hur skulle ett företag överleva med motsvarande hantering av sina kunder...

/Anders
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mitt tips - anslut autogiro till din trängselskatt!

Alexander
Låter smart, var gör man det? Bor ju i Uppsala och kör rätt sällan i Stockholm, så det blir ju inte så ofta, men det blir väl lite mera nu när det är sommar och varmt snart. Undrar vad som händer om man betalar de 500 kr två dagar sent också? Blir kanske 500 kr ytterligare så att de 30 kr har blivit 1030 kr?

/Anders
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Undrar vad som händer om man betalar de 500 kr två dagar sent också? Blir kanske 500 kr ytterligare så att de 30 kr har blivit 1030 kr?"

Blir väl faktor 17 igen på femhundringen dvs 8500+500+30=9030:-
Har hänt mig med. En faktura på typ 10 kr blev plötsligt 510 kr.

Samtal med transportstyrelsen eller vem det nu var jag ringde:

Jag: Jag har inte fått avin i posten.

Transsport: Det spelar ingen roll. Det är din skyldighet att hålla reda på dina räkningar.

Jag: Så det finns inget man kan göra åt saken trots att det inte är mitt fel?

Transport: NEJ!!

Det är få länder som vet hur man skinnar sina medborgare utan att dessa kan göra ett dugg åt saken, som Sverige kan. Rena maffian.

RBiH for life!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Jasko
Men här får man också tillbaka mycket av staten. Vad får du på Balkan?! Du får k**ac!
Otroligt, troligen lönlöst att kämpa emot men lite lustigt att man inte läst mer om detta i medier som ex Motor eller dagspressen. Torde vara fler drabbade och de som drabbas hårdast är som vanligt de bilberoende med låga inkomster...

För en lantis som mig som skall köra till hufvudstaden snart - Hur funkar det med trängselskatt? Räcker det med att bara passera kamerorna och sedan skickas det hem automatiskt en avi (som man bör betala jävligt fort)? Eller kan den betalas direkt via ATG ombud eller liknande?
Tyvärr kan man inte betala via ombud typ Pressbyrån längre. Du får en avi i brevlådan istället. Va noga med det och om du har en blind pundare som brevbärare kan det bli dyrt.
Vansinne för mig som turist om jag planerar vara borta under 3-4 veckor, då blir det autogiro innan avfärd m.a.o.

Här har de ansvariga uppenbarligen haft rejäl otur när de tänkte...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du kan logga in på Transportstyrelsen och kolla vilket skatt du har utestående.

Som försäkring mot blinda pundare inom postväsendet.

-------
//Lövet
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
blev upptvingad till Söder för ett parveckor sen, och som jag förstod det så var det avgift när jag körde in. När får man räkningen?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Som sagt, alla ni som är osäkra på trängselskatten - gör det enkelt och anslut autogiro.

Länk

Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.