AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.692

vilken Navi/GPS är bäst/bra med europa karta?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Hej,

Behöver en bra navi med Europa Karta innan jag drar iväg på semester om 3-mån!

Har funderat på denna Gargmin 3790T Länk
Snygg o ser ut som min IPHONE!

Navigon 8410 Länk

Navigon 70 Länk

Finns det några andra bliigare förslag kanske?
Vill ha med dom nya 3d kartorna osv
Navigon 70 premium live är grymt bra. Har varit bäst i test flera ggr.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Navigon är "bäst" har en ett år gammal 8410 men ju nyare så är dom väl bättre ??
Är den 3dje Navigonen på ca 5-6 år, 7000T innan 8410 har provat en del andra men inte hittat nån som är bättre mjukvarumässigt.
har kört i England och på Maderia klockrent inte en felvisning.
Dessutom kan man sitta hemma och kika på alla kartor och torrköra typ.
Du får också en komplett Navigator , med 12 laddare, 220volts laddare aktivhållare mm, har för mig siba sålde ut 8410 för halv priset 1900 för nån månad sedan

Supporten om man behöver den är dock inget att hänga i julgranen av positiv upplevelse, enorm tid för att fixa till fel om man måste skicka den till Tyskland, efter 4 resor så fick jag en ny, men det tog 5 månader minst totalt, och jag hade då köpte en ny 8410 och traderade bort den jag fick utbytt när den väl kom. Har ett år kvar av fria kartuppdateringen.
TomTom är också bra

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Så navigon är bättre än garmin?
Har haft en garmin 1490t som ja sålde sen på tradera,
Visade fel ofta eller så var den fel inställd.
Men navigon har lite bättre funktioner osv som inte garmin alls har
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag gillar Garmin och är lite fast pga att jag har Garmin Mobile XT i telefonen, 2 st handhållna i skogen och en Nuvi 255 som jag just sålde. Kommer rtoligen att köpa en 3790T inom kort. Ingen av mina 4 GPS med Garmins programvara "visar fel" om inte vägarna saknas som Uppsalavägen som inte fanns i kartmaterialet förut.

Jag vet inte hur det är med Navigon riktigt men har snabbkollat igenom utbudet nyligen då jag som skrivet ska uppgradera. INGEN navigator verkar ha lika fin skärmbild som 3790T och den är som en dröm att zoooma och kolla på. Jag har alltid både vägkartorna, City Navigator Europe (CNE), och Garmins Friluftskartan Pro v2 då jag kör en hel del långt ut i skogen i Norrlands inland.

Länka gärna till den bästa Navigon som finns så jag får kolla om jag måste omvärdera. Tänk på att Youtube har ganska mycket videos där man kan se apparaterna in action, säger mer än reklammaterialet från tillverkarna,

Navigon 70 ska ha lika bra skärm. Sen har deras leverantör av kartor fått betydligt mer beröm. Garmins leverantör har fått en del kritik för ordentliga missar.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag har jämfört en TomTom One IQRoutes Europe och en Garmin 1240 och jag tyckte inte alls om TomTom. Skall sägas att jag alltid kör med allra senaste kartorna laddade - gör man inte det så är det väl ganska givet att de "visar fel". Båda modellerna fick dessutom programvaruppdateringar titt som oftast (dvs flera gånger i månaden) vilket tyder på två saker; det fanns en hel del buggar att rätta men att båda tillverkarna investerar i att rätta buggarna.

Tyckte inte allso om TomTom - plottrigt användargräsnitt och synnerligen bristfälliga POIs. Garmin däremot är trevlig och enkel att använda och med mycket bra POIs - dessutom gillar jag deras EcoRoutes tredjeval för ruttalternativ. Har ingen egen erfarenhet av Navigon så är litet nyfiken på den.

---
CO2 - förträffligt i läsken
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag kommer nog inte att byta från Garmin då de känns som en väldigt tung spelare i branschen. Jag har vid hårdvarufel fått dem utbytta på studs utan snack och det är mycket uppskattat. Jag är vän med Garmins MapSource som man sitter hemma vid datorn och planerar eller sparar ner waypoints till också. Navigon såg fin ut på bilder jag sett. 3790T är väldigt slimmad om man nu räknar med att bära med den, bara ca 9 mm tunn.

Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Vill ha garmin för den är så liten o snygg,
TomTom är jag inte alls intresserad av!
Navigon eller Garmin är det som gäller.
vad det gäller kartor os så är det väl samma i alla GPS?
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Nej, vissa som Garmin använder Navteqs kartor medan andra kör på TeleAtlas. Mig veterligen kör både Garmin och Navigon Navteq i botten. Dvs. de kartor som används för att räkna ut din rutt osv. Man bör uppgradera dem ofta för att inte sakna nya rondeller och vägsträckningar.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det skiljer mindre idag än för några år sedan på Navteq och teleatlas kartor
Teleatlas var snabbare än Navteq med uppgraderingar, men Navteq som använder Lantmäteriets kartor var bättre i obygden än Teleatlas.
På den tiden man hade Ipacnavi så hade jag både Destinator med Navteq och Tomtom med teleatlaskartor, för att täcka både tätort och obygden på bästa sätt. Skilda och en hel del på POI.
Jag gillar Navigonen, dels för deras mycket trevliga och användbara mjukvara samt att du får en komplett anläggning när du handlar en Navigon. Vilka kartor som används är inte så viktigt idag.
Iom Huliganmonteringen i 540 så kör jag även IGO9 med teleatlaskartor a 2010-06 och den är inte så dum heller, är väl egentligen tänkt för mobilnavi, men funkar mycket bra, lite knepigare mjukvara bara.

Länk
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
viken ska man satsa på?
ska man gå på design lr funktioner?
För min del behöver jag ingen avancerad karta osv bara den tar mig dit jag ska!
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
@Stanic - det krävs en bra, aktuell, karta för att först hitta och sedan ta dig dit du ska.

---
CO2 - förträffligt i läsken
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Ett tips är att kolla på liknade den här Länk Dom finns i storlekar från 4" till 7" och dom flesta har inbyggd FM-sändare. Jag köpte själv en 5-tummare som sitter på instrumentbrädan. Kanonbra att ha som musikspelare. GPS:n är silkesmjuk och har bra känslighet. Röstanvisning och musik spelas upp i bilstereon genom FM-sändaren. Går att kolla film i dom också.

Billigt dessutom, man får en betydligt bättre maskin än dom i länkarna för några hundralappar. Min var bland dom dyrare på Dealextreme och den kostade 550:- hemma vid dörren. Visade den på jobbet, och ingen kunde fatta att den var så billig.
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Verkar mycket intressant,
Men vad är det för karta i dom?
Var kommer grejerna ifrån?USA?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Firman jag länkade till ligger i Hong Kong. Jag handlar regelbundet därifrån p.g.a priserna. Nackdelen är att leveranstiderna gått upp på sista tiden. Sist tog det tre veckor innan prylarna kom fram. Men det får man väl stå ut med. Det är en av anledningarna till att dom kan bjuda på frakten antar jag.

Vad gäller kartor så spelar det ingen roll vad som ligger i enheten från början. Alla jag sett kör Windows CE som operativsystem och IGO kartprogram, och då finns det ju färska kartor över Europa på diverse internetsidor.

I min var det USA-kartor och själva programmet var IGO Amigo. Jag hade IGO Primo och Skandinavienkartor på datorn, så jag flyttade bara över alltihop och kör det i stället nu.

Beställer du och tullen tar grejorna och vill veta värdet, så har jag konstaterat att dom anger ca 30-40% av verkliga värdet på alla försändelser. Kan vara bra att vet kanske...

Min navigator kostade t.ex. USD105 men värdet på paketet var USD38. Ungefär i dom trakterna har det varit på allt jag beställt därifrån.
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
ok men det är garanterat att man får grejerna?så jag inte blir utan.
Ä inte så förtjust i att beställa grejern från andra länder.
Har funderat på denna:Länk full view
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Man kan ju aldrig garantera att inte grejorna försvinner, men detta gäller ju även om du beställer från Sverige. Saker försvinner i transporten, så är det bara.
Fördelen är att köper du från DealExtreme så betalar du ju med Paypal, och då finns det chans att få tillbaka pengarna isåfall. DealExtreme i sig är pålitliga, dom lever ju på det här och har blivit jättestora delvis för att dom går att lita på.
Jag har beställt massor av prylar därifrån under nåt års tid och allt har kommit fram. Har även lurat några av mina jobbarkompisar att börja handla där, och det är samma sak där, allt kommer förr eller senare.
Jag handlar hellre av en välkänd Kines i Hong Kong än från nån halvskum firma i Sverige. Och halvskumma firmor i Sverige verkar det finnas gott om..

Ang. den apparaten du länkade till. Har du kollat att inte 7" blir för stort? Jag var också inne på en 7-tummare först, men efter att ha måttat lite i bilen så blev det en 5-tummare. Den sitter perfekt i en hållare vid ventilationsgallren. En 7-tummare hade nog täck halva instrumentbrädan gissar jag. Annars verkar den i länken ha allt man kan önska sig..
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Ok ja det Har du rätt i finns ju skumma företag överallt.

Vet inte om den är stor ja hade en 5 tum innan vill gärna ha någon större nu nä det finns en:)
Den ska inte sitta i en e90,e39
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
En 5" tummar räcker länge och denna placering i E39 är optimal..
Länk

Länk
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Jag brukade sätta den på vindrutan därför tyckte jag den var liten.
tycker den stör mig när ja har den längre fram
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.