AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.481

Hastighetsmätare död men inga felkoder för givare?

Sida 2 av 2
Att "bara" peka på kabelstam eller enskild jordpunkt har jag lite svårt att tänka mig.
Jag kikar ofta i Bentleys manual över elsystemet i E39, en tegelsten på flera kg och bortåt 6cm tjock...
Nästan 1 cm handlar bara om förgreningsplintar och jordpunkter. BMW använder s.k. kamanslutningar, ett metallbleck med ett antal, 10-15st, bruna kablar som kopplas till jord. Den som öppnat upp och skruvat lite vet att det sitter många sådana kamanslutningar..
Du skrev att carsoft indikerat en felkod för terminal 15 till bl.a instrumentklustret.
Känns som det är läge att följa upp denna tråd tror jag, och då speciellt all KL 15-matning som utgår från tändningslåset och dess avlastningsreläer.

FP
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Hej Folke,

Är det tändplattan som kl15 matningen utgår ifrån? För den byttes ju för mindre än en månad sedan i samband med EWS felet. Felkoden är borta nu, den är också intermittent, kommer och går ibland, men även när den felkoden inte är aktiv, kvarstår felet, alla instrument är bananas på kombiinstrumentet. Nu påstår ju en kille på powerbörsen att han testat ett kombiinstrument han säljer i sin egen bil och att det var plug n play, om så är fallet, så kan det ju definitivt vara värt en 500 ing att prova att byta instrumentet, men hur gör man i så fall med en ny mätarställning? Uppger man bara det till besiktningen eller hur fungerar det?

Ang. avlastningsreläer, vet du vilka reläer som är aktuella och var jag hittar dem?

Mvh
andreas
Menar du klumpen under rattlåset osv, med en kraftig kontakt med ett flertal kablar? Isf ja, tändplattan är lite missvisande, brukar användas ibland som benämning till en komponent i vissa tändsystem.
Har du öppnat upp och känt på kontaktstycken och skarvstycken på och omkring instrumentklustret? Provbyt gärna men obs att det finns varianter på instrumentkuster, high och low modell osv. Nytt instrumentet måste kodas in till bilen, mätarställningen lagras på flera ställen osv.
Kan tyvärr inte säga var reläerna är placerade, de är utspridda på flera ställen. Man famlar i mörker utan dokumentation vid felsökningar som i ditt fall, och det kan bli kostsamt att bara byta grejor på känn tror jag.

FP
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Japp, precis den klumpen bakom tändningslåset, den här helt ny. Jag har skruvat bort samtliga paneler vid förarplatsen och kolla alla synliga kablar efter brott, smörjt upp och gått igenom samtliga kontakter i och runt ratten, vid fötterna etc. Hittar inga fel där.

Famlar i mörker låter som en bra beskrivning av känslan jag har just nu =)
Igår kom problemvågen över min Z3M också by the way, den går på 4 av 6 cylindrar från att ha startat perfekt i vintras. Livet är underbart...

Mvh
andreas
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Lite uppdateringar;

1. Centrallåset fixat - bytte modulen vid c-stolpen bak, initierade om nycklarna (den accepterar i o f s bara den första nyckeln, den andra svarar inte centrallåset på, men nu fungerar det i a f med en nyckel). OBS! När denna modul byttes försvann samtliga felkoder på de moduler som fortfarande fanns i bilen när instrumenthuset var borta på service (några moduler verkar ligga i instrumenthuset). Verkar som att fjärrmottagningsdosan var kortsluten och skapade en del andra skumma fel.

2. Jag har fått bort stumpen från den gamla abs givaren, monterade bort drivaxeln och slapp således byta hjullager, nu är den borta och det är rengjort, fungerar klockrent.

3. Z3:an behövde bara nya tändstift, nu spinner den som en katt.

I nästa vecka anländer mätarhuset från service, med lite tur kommer allting bara fungera då, återkommer med uppdatering...

Mvh
andreas
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Jag utlovade en uppdatering när mätarhuset kom tillbaka, men det vore också kul om någon kom med input tillbaka, känns lite onödigt att "blogga" om problemen =)

Mätarhuset kom i a f tillbaka från innosund idag (någon rekommenderade dem här på forumet). De har inte lyckats koppla upp mätarhuset och göra tester (fick rätt vaga svar överhuvudtaget) och de hade inte rätt scheman för att mäta komponenter. Därav vet jag fortfarande inte om felet ligger i mätarhuset eller om den bara visar symptom på fel som ligger någon annanstans.

Klart är i a f att när mätarhuset kopplas in så fungerar fortfarande inte hastighetsmätare (död), tempmätare (låst på fel värde, uppdateras dock vid servicereset till rätt värde och låser sig sen där), färddator (händer inget när man klickar på knappen på blinkersspaken, växlar ej värde att visa) och momentanförbrukning (död) samt yttertemperaturmätare (låst på felaktigt värde tills servicereset då den uppdateras med rätt värde och sen låser sig på det värdet).

Följande felkoder (som inte fanns med mätarhuset ur bilen) dyker upp;

16 Belt sensor driver side (försvinner vid reset av felkod men dyker upp igen)
90 Powersupply term 15 (försvinner vid reset och dyker ibland upp igen, inte varje gång jag scannar igen)

Trots att jag har den gamla ABS sensorn från 97 som sitter under handskfacket (som aldrig brukar gå sönder och inte visar felkod nu heller) ska jag prova att byta ut den imorgon och se om det gör någon skillnad.

Följande är gjort hitills för att lösa problemet (efter tips från folk som haft liknande problem);

* Kollat säkringar
* Nollställt batterikablarna
* Bytt abs givare vänster bak
* Skickat instrumenthuset på diagnos (inte mkt värt i o f s)

Har någon några tips / idéer så mottages dessa tacksamt! lär får avboka besiktning 3:e juni i a f ;)

Mvh
andreas
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
3 säkringar verkar vara inblandade, nr 18, 24 och 38 kan du kolla att dom är hela?
Mer scheman finns här:
Länk

FAF
Länken ovan verkar inte funka.
Det bör vara någon gemensam nämnare, helt ologiskt att alla de olika delarna skulle vara felaktiga samtidigt.
En gemensam faktor är matningsspänning, och du har ju en felindikering för powersupply terminal 15 (tändningsplus). Detta hade jag kollat upp först.

FP
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
FAF: Tack för inputen! jag ska gå över säkringarna en extra gång för att vara helt 100. WDS schemat var suveränt, gav en hel del klarhet över var data hämtas och hur allt hänger ihop, stort tack!

Folke: Jag misstänker också att felet kan ligga där, har du något diagram / enkel förklaring på hur jag testar att den matar rätt i de olika tändningslägena? Det finns ett antal kablar ut från kontakten vid den stora "klumpen" bakom tändningslåset.

Mvh
andreas
Allt finns i WDS, du hade denna? Länken ovan funkar igen, där hittar du alla diagram och scheman. Felet behöver inte ligga i tändningslåsets brytare, denna har du ju bytt eller? Det sitter reläer, förgreningsplintar, säkringar osv efter brytarblocket.

FP
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
FAF: Inga säkringar trasiga någonstans dessvärre...

Folke: Med vilket program öppnar man schemafilerna (sis eller vad de heter)?

Jag kan passa på att berätta att bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning =) De missade hastighetsmätaren. Dock berättade besiktningsmannen att han hade haft svårt att få vindrutetorkaren att gå igång (något som jag inte haft problem med tidigare) men att de till slut hoppade igång. Mycket riktigt, efter lite tester, så har det nu visat sig att varje gång bilen startas så fungerar inte vindrutetorkarna. När vindrutetorkarna inte fungerar så fungerar ej bilens elhissar heller. Vad jag får göra då är att dra höger spaken (vindrutetorkarspaken) mot mig och hålla den där i ca 10 sekunder. Då hoppar torkarna igång och vips så fungerar elhissarna igen. Samma sak varje gång jag stängt av bilen och sen slår på igen. Men när de väl är igång så fungerar de fram till att bilen stängs av igen. Härliga spökfel... Kan det inte vara BMW:s General module III som sitter under handskfacket som spökar? Den har väl med både vindrutetorkare och elhissar att göra? Miljonfrågan är dock om den påverkar kombiinstrumentet också, för i så fall kanske vi har en vinnare =)

Säger detta någon något?

Vidare testade jag med en annan ABS enhet, jag fick då lysande abs lampa och felkoder för två givare fram samt en dsc shut-off valve (inget av dessa fel fanns med orginalenheten). Jag bytte snabbt tillbaka och uteslöt ABS modulen.

Under veckan kommer nytt mätarhus som också ska testas... men är det inte det, ett relä eller general module III så börjar jag få slut på idéer...

Mvh
andreas
to
268
tooon
325ix -07
Seriöst, hur mycket el-fel kan man ha på en bil?
Känns rätt osannolikt att alla dessa moduler (du har ju ett antal trådar om modul-fel här på autopower) bara går sönder en efter en bara sådär.
Antingen har du kortslutit något (hängt på massa starthjälpar och extrabatterier?), jordfel eller så har din bil badat i Östersjön eller nått...

Håll oss uppdaterade, riktigt intressant att följa det här.

Mvh
/ Peter
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Här kommer lite uppdatering, nu är även kombiinstrumentet utbytt utan resultat, felet låg inte där m a o.

Följande fel finns i dagsläget på bilen;

* Elhissar - fungerar endast när vindrutetorkarna fungerar
* Vindrutetorkare - fungerar lite när de känner för det
* Tempmätare motor - låst på senaste korrekta värdet då den fungerade
* Tank volymmätare - låst på senaste korrekta värdet då den fungerade
* Yttertempmätare - låst på senaste korrekta värdet då den fungerade
* Färddator - går ej växla till något annat läge än yttertemperatur
* Momentanförbrukningsmätare - helt död
* Hastighetsmätare - helt död
* Tripmätare - räknar mil, men går ej att resetta med knappen

Följande knappar ger inget resultat när man trycker på dem;

* Knappen för byte av visning färddator (vänster blinkersspak)
* Nollställning tripmätare

Följande åtgärder har gjorts för att försöka lösa problemet hitills;

* Kollat alla hastighetsgivare på samtliga 4 hjul och bytt vänster bak till orginal för säkerhetsskull
* Testat att byta ut ABS modulen
* Testat att byta ut kombiinstrumentet
* Kollat samtliga säkringar
* Kollat samtliga kontakter i rattområdet
* Nollställt plus och minuskablarna efter att ha kopplat bort batteriet
* Demonterat GM3 modulen och testat att knacka på samtliga reläer samtidigt som jag testat problematiska funktioner

Inget av ovanstående har gett något resultat, vad är detta??

Mvh
andreas
Troligen finns ännu flera funktioner som inte fungerar korrekt, vilket så klart inte är till mycket tröst. Naturligtvis är inte alla de olika delarna defekta eller går sönder samtidigt. Man måste hitta gemensam nämnare för allt, t.ex strömförsörjning, både plus och minus, dvs ev gemensamma kamanslutningar till chassiet eller signalbuss (databuss) som betjänar de olika delarna.
Det finns flera signalbussar, I-buss, K-buss osv, och är du inte bekant med felsökning av strömförsöjning eller databuss så rekommenderas starkt att du tar hjälp av någon kompis osv.

FP
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
Nu har jag även bytt GM3 modul utan resultat. Stänger tråden här och fortsätter historien i en ny tråd med ämnet "Tips som leder till lösning belönas med 2000 kr" för nu måste jag få fart på skörden av konkreta förslag, bilen ska fixas.

Mvh
Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.