|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| ja det här med däck är en jungel. Vilket skall man satsa på av alla märken. Min erfarenhet sedan tidigare är att Michelin är bra. Jag vill ha lågt rullmotstånd och bra komfort så vilket däck är att rekommendera till 225 45 17 | |
|
RFT har sämre prestanda i allt och eftersom de är sämre, både i regn och i bromstest, tycker jag att man bör undvika dem. Sedan kommer komfortaspekten också... /J Surf Or Die!!! |
|
|
"RFT har sämre prestanda i allt och eftersom de är sämre, både i regn och i bromstest, tycker jag att man bör undvika dem. Sedan kommer komfortaspekten också... /J" Har du sett nåt sånt test? Jag har letat efter det! BMW hävdar ju att man sparar liv med RFT pga att man slipper däcksexplosioner, men det borde ju kosta en del liv med längre bromssträcka och sämre egenskaper i regn. Det tycker jag ivarjefall känns logiskt :) Ligger verkligen RFT på plus? Dvs sparar man fler liv genom att slippa däcksexplosioner jämfört med att bromsstäckan förlängs? De flesta olyckor borde väl ändå bero på vattenplaning, att bilen får sladd (kanske pga att RFT spårar iväg, och man styr tillbaka), eller att man inte hinner bromsa för ett hinder... |
|
| Som jag förstått det är det inte däckexplosioner som är huvudsyftet, utan att bilägare ska slippa behöva stanna på vägrenen till stora motorvägar och kliva ur bilen för att skifta hjul. Majoriteten av alla fordon passerar ju bilar som står stilla på vägrenen i skyltad hastighet och 1-1,5 meter ifrån bilen och föraren som klivit ur. Det om något är rent livsfarligt och en stor dödsfälla. | |
|
Ok... Jag fattar bara inte varför BMW i denna fråga helt plötsligt börjat inrikta sig på PASSIV säkerhet. Normalt brukar det ju heta att man ska ha bra vägegenskaper och förarmiljö för att ge en aktiv säkerhet. Man ska kunna väja för en älg, eller åtminstone få ner farten så mycket som möjligt innan smällen. I detta fallet kör man på en lösning där ALLA smäller in i älgar med lite högre fart än vad som hade varit möjligt, för att skydda folk som får punka på motorväg. Det är inte helt säkert att man sparar liv på det. Och om man ändå var betrodd att göra det valet själv!!! Undrar hur många som skulle välja till RFT om det tillvalet fanns... Till råga på eländet förstör däcken körglädjen, och det ska ju vara BMW's adelsmärke. Jag fattar ingenting... |
|
| FlashGordon: Har du något bevis för att RFT-däck skulle ha så mycket sämre vägegenskaper? | |
|
Nä, det var ju det jag frågade Surfjanne som sa sig veta det. Jag ville se de testresultaten. Jag har inte sett några tester där man jämför RFT och motsvarande vanliga däck. Det skulle vara riktigt intressant att se! Klart är ivarjefall att en servicemottagare på BMW förklarade att de dubbfria RFT-vinterdäcken som skickades med var riktigt dåliga. Jag trodde att det var nåt fel med hjulinställningen eftersom bilen kändes konstig när det var halt, men han sa att det var så på alla bilar och att det berodde på däcken. Helt klart är ju att däcken spårar mer än andra däck, och OM ett däck spårar när det är blixthalka så kan det hända att man får sladd, och då kan man åka in i en mötande långtradare. Jag fick just den typ av sladd förra vintern, med mötande långtradare och allt. Som tur var sladden inte så stor. Bakändan slängde väl ut nån dm, eller så. Ruggigt var det ivarjefall... Jag förstår att man kan få den typen av sladd även utan RFT, men RFT ökar sannolikheten. |
|
|
Är nog tyvärr bara ännu ett sätt att försöka snärja kunderna på eftermarknadsdäck - många BMW-kunder kommer med säkerhet att välja att köpa däcken hos BMW i stället för hos lokala däckhandlaren eftersom BMW påpekar att däcken de säljer är "specialframtagna för BMW" och då blir många lite osäkra....de som då är köpstarka och inte sakligt kritiska är köptorsk direkt! I mina ögon är RFT mycket sämre på allt (prestanda, komfort, rullmotstånd, slitagemotstånd, pris etc.) utom att de kan köras en kort sträcka vid punktering (punktering under färd är inget som hänt mig under de drygt 20 år jag haft körkort) - RFT är inget som övertygar mig och inget jag skulle betala en enda krona extra för! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Länk Länk Surf Or Die!!! |
|
|
Det är stor skillnad mellan de olika tillverkarna när det gäller RFT-däck. Michelin PS2 RFT är suveräna däck, och av egen erfarenhet (bytte nyss alla fyra originaldäck sedan 2007 till helt nya för ett par månader sedan) så är de nya däcken bättre, både komfort och greppmässigt. Är helt säker på att det har skett en hel del på 4 år och då bör recensionen i länken ovan som skedde 2006 tas med en nypa salt. Här är en nyare variant från 2010 åtminstone: Länk |
|
|
Jag är lite mer konspiratorisk och tror mer att det handlar om pengar. BMW tillverkar ungefär 1 miljon bilar per år. Det blir en miljon reservhjul som de inte behöver köpa in och leverera med bilarna. Säg för enkelhetens skulle att ett reservhjul kostar 1000 kr/st för BMW att köpa in inkl. alla kringkostnader. På en miljon bilar blir det 1 miljard kronor. Svårt att argumentera emot sådana siffror ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Mvh/ Niclas |
|
|
Fast RFT däcken är dyrare för BMW att montera. Sannolikt mer än 250kr/däck dyrare. Min teori är att man vill skydda sig mot stämningar från amerikanska hemmafruar som blivit skitiga under naglarna när de tvingats byta däck på vägkanten ;) ------- //Lövet |
|
| montering sker i automatiserade anläggningar som är anpassade för däcken så där har de ingen merkostad.. det är säkert besparingar genom att inte skicka med reservdäck som är orsaken. | |
| Nu ger jag upp och lämnar in bilen. Har provat tre uppsättningar däck efter fyrhjulsinställningen och den vinglar fortfarande och far som den vill. Varje ojämnhet eller lutning på vägbanan innebär en ändring i riktning, skittråkigt jag tror jag kör en folkvagn. Vad kan det bero på, kan det vara glapp redan i framvagnen efter 2600 mil. | |
|
Horst: Det är inte montering av hjulen jag syftar på, utan att de är dyrare i inköp. ------- //Lövet |
|
| har inhandlat hakkapelitta 7 185/65 15 :) | |
|
Det är på den nivån att jag funderar på att köpa vanliga Michelin Sport Cup däck redan nu trots att dubben ska på om en månad... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.