AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
25.909

Äntligen RFT fri!

Sida 1 av 3
Äntligen fri från RFT däcken! Känns ungefär som att byta från slalompjäxor till joggning skor!! Underbart!
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Berätta mer! :)

Vad kör du på för däck nu, vilken dimension? Vad hade du tidigare? Om jag minns rätt så hade du Bridgestone Potenza RE050A?

Mvh/ Niclas
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Du är inte ensam om den sköna känslan. Sen jag bytte bort RFT på min första bmw för 5 år sedan och sedan dess har dem åkt av samma dag jag köpt bilen.
Stenhårda, spåriga, högljuda osv. Nu har jag bunkrat upp med 2 skumflaskor om det skulle skita sig.

"Riktiga män kör diesel"
Hade Bridgestone RFT som ovan. Kör nu på Conti Sport Contact 3 på nya 18" fälgar
225/40/18. Fantastik skillnad!
Jo
211
JockeX
Touareg
Ska byta däck snart och klurar lite på om jag ska byta ut mina Michelin PS2 RFT mot vanliga PS2, men är osäker på om jag kommer märka någon skillnad. Tror jag kommer gå på det säkra alternativet med RFT. Önskar att Pilot Super Sport hade funnits i 225/40R18 och 255/35R18, då hade det varit solklart vad jag skulle valt :(
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Intressant det här med vanliga Vs RFT däck :)

En släkting har en E92 med 17" och RFT-däck, den spårar och känns allmänt hård och slingrig.
Köpte för en tidsen en E92 själv, denna har M-chassi, + ytterligare sänkning och 19" fälgar. Den är MYCKET lugnare på vägen, dånar mindre och är mjukare.

Har hört att de senaste RFT däcken är mycket bättre än de från 2007 osv, men har inte provat själv.

__
Nils Ljung
Ar
219
Aragon5
F30-320d
De säger att normalt får en person som kör lagom antal mil per år punktering var 20:e år. Men vi säger att man får punktering var 3-4:e år. Klart värt att inte lida i 3-4 år för att en enda dag kunna bara köra vidare.

Bra gjort Horst.
Hade själv 17" Bridgestone från 2009 dvs inte speciellt gamla. M-chassi. Verkar inte vara en bra kombination. Massor med nya bilar har inte längre reservdäck utan har ett lagningskit med kompressor + lagningsmedel. Finns ju BMW original till M3 i en liten behändig väska. Många har dessutom inte RFT på vinterdäcken, då kan det vara bra med lagningskit. Skulle hela däcket gå åt h-e så får man väl ringa på en kompis som kommer med ett vinterdäck...alternativt bärgare. Hur stor är sannolikheten för detta..
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det man ska komma ihåg är att man alltid får mycket lägre vägljud och mindre spårning med nya däck, även om man går från vanliga slitna däck till vanliga nya däck. Varje gång jag köpt nya däck har jag blivit förvånad vilken skillnad det är, oavsett däcktyp.

På vår E60 är jag inne på tredje omgången RFT-sommardäck och det enda negativa jag märkt är att ljudnivån ökar markant när mönsternivån går under 3 mm. (275/35-18) Annars har jag inte haft något negativt på 15.000 mil. På vinterdäcken ersatte jag RFT dubbfria däck med vanliga dubbdäck och fick både sämre komfort och spårigare däck. Men det beror förmodligen på dubbdäck kontra dubbfritt däck.

E90:an har jag bara kört på vanliga däck så där har jag ingen referens.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
RFT däck ger stötigt körning och de spårar och vägljud är högre. Jag märkte det när jag bytte från icke RFT, icke dubbade vinter däck till RFT sommar däck. Båda är ganska nya. Den enda som verkar vara positiv med RFT är att det känns tryggare runt kurvorna. Bilen följer kurvan med RFT på positiv sätt (i högfart).
raj55: Att jämföra vinterdäck med sommardäck oavsett RFT eller ej är ingen rättvis jämförelse. Då vinterdäcken är mjukare och har ett annat gummi medför detta att de är tystare och spårar mindre än sommardäck.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Du har säkert rätt Chris men det är svårt att jämföra annars. Man måste ha nästan två uppsättning av sommardäck , med och utan RFT för att göra en rättvis jämförelse.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har Dunlop SP Sport (225/45-17") RFT och upplever dom som extremt bullriga. Har dock inget problem med att dom spårar. Eftersom jag har minst 7mm kvar, är det bara att bita ihop.
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Upplever också mina Nokian Hakka Z Runflat som bullriga spårar dock inget.
Tycker E90 har ganska högt däckljud min gamla 328 E36 var faktiskt tystare i kupèn mycket märkligt.

MVH
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
@Marin: jag har nya Dunlop SP Sport 01 på min X3 och de är ganska tysta tycker jag. Dock fick de hyfsat dåligt betyg på just väggljud bland icke-RFT däck. Dessutom +6% förbrukning pga sämst rullmotstånd. Jag är ändå helt nöjd med mina icke-RFT 235/55-17.

je
38
jerk
523ia touring
Jag upplever dessa rft däck som en klar trafikfara. Körde ca från 0 till 700 mil förra säsongen innan det blev dax för vinterdäcken hakkapelitta R på 16" fälg. Dessa däck gick mycket bättre och tystare och stabilare än sommardäcken som spårade och var allmänt jobbiga att köra. Nu när jag satt på sommardäcken igen så blir jag riktigt besviken. Det är 17" BMWfägar (285) med continental 225-45-17 och dessa både bullrar och spårar och går tungt. 1 dl mer/mil drar bilen vid samma körning som under vintern. Frågan är om det är skillnaden på bredden på däcken som ger problemen eller om det är däcket isig. Om det nu är däcket som är problemet så kan jag inte förstå varför man väljer att leverera bilen med dessa däck.

Vad skall man ha istället???

Jag vill kunna njuta av bilkörningen och inte irritera mig på att blåhålla i ratten
Att bilen drar mer bränsle med sommardäck än nordiska friktionsdäck är inte så konstigt. Nokian Hakkapeliitta R har visat sig ha ett väldigt lågt rullmotstånd och låg bullernivå, lägre än sommardäck, i alla däcktester som det deltagit.
Hade rft på både sommar(17 tum) och vinterdäck(17 tum) på en 130i. Bytte sedan till icke rft vinterdäck denna vinter och märkte en klar skillnad i komfort.

Sedan i februari i år kör jag 335d e92 med rft på både s&v däck och måste säga att antingen har utvecklingen gått rejält framåt på däcken, eller så är e92 bättre på att "dölja" rft däckens "brister", för nu märker jag inget av hårdhet/spåriga eller dålig komfort utan är mäkta imponerad av däcken.

Det är 17 pirelli på vinter, samt 19 bridgestone på sommar bägge uppsättningarna har tillv dat 2010.

mvh

Edit:

Däremot är det hutlösa priser på rft däcken vilket gör att argumentet att byta till "vanliga" däck väger starkt den dagen mönstret börjar ta slut:)
glassgränd6: Utveckling har helt klart gått framåt vad gäller RFT-däck.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bytte från 245/40-18 RFT (5mm kvar) till 245/35-19 resp 275/30-19 vanliga och upplever de nya som avsevärt tystare och komfortablare trots minskad profil.

Köpte denna Länk på Harald Nyborg för 399kr. Samma som Schmiedmann säljer för 714kr Länk
Made by Continental

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.