|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Är det bara att sula om på samma fälg eller är det specialfälg för RFT däcken? It's beter to burn out than fade away |
|
| Fälgarna är dom samma. | |
| Då kommer jag överväga att sätta på Hakkapelitta R som åretrunt däck och försöka sälja RFT däcken om det går. | |
|
jerk: Är du inte rädd om ditt och dina passagerares liv kan du väl göra så... Personligen anser jag att det är ett rent idiotiskt förslag du kommit med. Nordiska friktionsdäck är extremt hala att åka på sommartid; speciellt när det är vått ute för då blir det som att köra med sommardäck på hal is. Sen kräver BMW, enligt villkor, att bilen är utrustad med RFT-däck för att assistansen ska gälla. |
|
|
Jo jag förstår det men detta är heller inte bra. Jag kanske har fel på framvagnsintällningen. Bullernivån kan jag leva med, men att bilen styr åt mig är jobbigare. Bilen styr och jag parerar. Jag är van med att man kan hålla ratten fast och bilen behåller sin körriktning men så är det inte nu. Finns det minsta antydan till spårig vägbana efter lastbilar och tung trafik på asfalten så klättrar bilen upp på dessa så man måste styra tillbaka. Kör man lite fort så tenderar bilen att fara över i andra körbana. Mina barn blir också åksjuka av detta krängande. Finns det ingen möjlighet att reklamera detta. Jag ville inte ha dessa däck från början och bilen är ju endast ett år gammal. Jag han bara köra ca 700 mil innan det blev dax för finterdäcken. Vilka sommardäck är att jämföra Hakkapelitta R när det gäller komfort och ljudnivå |
|
| jerk: Vad är det för bil du har: årsmodell m m? | |
| Jag har en 318d touring 2010 som gått ca 2000 mil | |
|
Jag måste göra nått nu. Däcken skall bort annars kan jag lika gärna köra folkvagn. Jävla skitdäck. Vad skall man ha istället. Jag vill ha normal komfort och normal förbrukning och en bil som kör rakt fram utan att ungarna blir åksjuka i baksätet. Anmärkningsvärt att BMW sätter på dessa däck. Bilen känns som att den saknar ju fjädring totalt med dessa däck. |
|
|
Slumpade bort de nästan nya RFT skitdäcken efter en vecka. Fortfarande standard vid nybilsköp och kan ej väljas bort. Förvisso är väl dagens generation bättre men hur många tillverkar använder RFT? BMW vet bäst som vanligt............ |
|
| ja man vill ju inte köpa grisen i säcken ännu en gång. Vilka däck ha du nu, är du nöjd med dessa. | |
|
På Audi kan du välja till RFT om du vill, kostar ca. 3000 kr. Jag gissar att det är ett tillval som inte kryssas i allt för ofta :) Mvh/ Niclas |
|
| jag har köpt Conti Sport Contact och är nöjd med dom. En enorm skillnad mot RFT däcken, | |
|
Jag satte på dubbfria vinterdäcken idag. Nu går den behagligare igen. Jag gjorde fyrhjuls justering förra veckan med sommardäcken på och alla fyra hjulen stod lite snett åt olika håll. Tyvärr så blev det inte bättre utan bilen styrde på eget bevåg och fortfarande kändes den stötig och hård. Jag är ju en idiot som valde sportfjädring, kommer aldrig göra det igen. Mina barn blir åksjuka och klagar hela tiden på att det är jobbigt att åka i bilen vilket dom inte gjort förut. Jag ångrar att jag lät mig luras av försäljaren då jag var tveksam till sportfjädringen redan från början. Bensinförbrukningen gick ner efter justeringen och då satt 225 45 17 på så nu blir det intressant att se vad det blir men vinterdäcken som är 205 55 16. Måste ju ändå säga att det är trevligt med en bil som drar klart under 0,5 l/mil. |
|
Verdi |
Köp riktiga sommardäck. Det där är inte bra. Dessutom kommer de att slitas väldigt fort och bli väldigt mjuka i värmen så du tjänar inte något ekonomiskt på att ha vinterdäcken på sommaren. Själv är jag också rätt less mina 18" RFT som jag köpte begagnat i våras. Tror de är från 2007. Stenhårda. Minsta ojämnhet och det smäller till i hela bilen. Som tur var så gick inte barnvagnen in alls i E90-luckan så nu blir det till att köpa kombi. :) Provkörde F11:an i lördags och den var riktigt mysig. De som gnäller på vibrationer i 520d kan aldrig ha kört en 320d. :) Dock lutar det åt en riktig mjuk merca. Är trött på stötiga bilar nu. |
| jag trodde jag köpte en skön bil men lurades att köpa sportchassi. För övrigt är jag väldigt nöjd eftersom det är en miljöbil så blir det bra ekonomi/månad för en annars rolig bil. Jag har inte lust att lägga 10 tusen på nya däck för tillfället. Jag anser att det är lurendrejeri att sälja på folk dessa däck då bilen blir rent trafikfarlig med dessa däck. Vad skall man ha dessa för om bilen förflyttar sig 30 cm i sidled när man kör på motorväg. Då har konstigt nog hellre vanliga åretrunt däck och biter i det sura äpplet vid en ev punktering. I vintras var den helt fantastisk med antisladd och antispinn var det en fröjd att köra med nu när asfalten biter fast i sommardäcken så blir det inte skönt att långköra. Jag skall hålla utkik efter någon som vill byta mina 17" modell 285 mot liknande 16" med vanliga däck. Hoppas någon hugger på betet :) | |
|
Jag måste får skriva ett par rader om mina erfarenheter. Bilen köpte jag förra sommaren. Sportchassie och 225/45-17 Bridgestone RE050A RFT fram och dito 255/40-17 bak. Jag har länge velat om det skulle vara ekonomiskt försvarbart att byta ut nästintill nya däck mot en uppsättning "vanliga" däck, dvs. ej RFT. Efter mycket beslutsångest så gjorde jag slag i saken och köpte en uppsättning Continental SportContact 3 med samma dimension som tidigare. Jag kan bara sammanfatta allt i ett ord: BYT! :) Alla tidigare negativa erfarenheter av spårighet, stötighet över t.ex. broskarvar och däckbuller samt en onödigt tungrullande bil är som bortblåst. jerk => Var inte dumsnål och tänk på din och dina barns säkerhet, köp en uppsättning nya däck! Tro mig, det är värt varje krona :) Mvh/ Niclas |
|
|
Var inte dumsnål och tänk på din och dina barns säkerhet, köp en uppsättning nya däck! Tro mig, det är värt varje krona :) För mig är barnen ovärderliga! :) Men jag förstår vad du vill förmedla och jag går också och försöker motivera ett däcksbyte! |
|
|
Ja det låter skönt att höra eran övertygande stämma. Då blir det nog så då. Men det får vänta några veckor. Jag har funderat över just detta att byta från 17" till 16". Menar ni att det inte är nödvändigt för att få en bil som man inte blir åksjuk i. Det känns så konstigt att byta och kanske slänga däck som bara gått 800 mil. Ingen lär ju vilja köpa endast dessa däck. |
|
|
Min nuvarande bil är den tredje i ordningen som jag bytt ut halvslitna däck på bara för att bli av med RFT-skräpet. Jag har 18" med 225 resp. 255 bredd på min 320d och den blev bokstavligt talat som en annan bil att köra. Från att ha vinglat fram över vägen med ett krampaktigt tag om ratten till att helt avslappnat kunna njuta av resan. Byt däck, du kommer inte att ångra dig. Tråkigt bara att ett redan dyrt bilägande blir ännu dyrare när BMW tvingar oss till sådana åtgärder. /Ronny |
|
|
Jag hade en E91 (320i 2006:a) med hyfsad lågprofil på och RFT. Det tog länge innan jag insåg och läste om RFT-däck. Dessutom vill man ju i det längsta inte klaga på sin nya fina bil. Ny kör jag en X3 med 235/55-17 och det här med att behöva sitta och passa ratten så man inte vinglar iväg är som bortblåst. Jag trodde länge att 225 fram och 255 bak var en orsak men det verkar mer vara RFT-däckens oförmåga att "ta upp" en ojämnhet i vägen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.