|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
OK. Lockpris, erbjudande under begränsad tid osv, kan man kanske erbjuda. Bara man inte lever i villfarelsen att nåt är gratis i detta sammanhang, det är knappast välgörenhet som bedrivs. Jämför med telefonbranchen, det finns folk som kan ta gift på att telefoner osv i sammanhanget verkligen är gratis eller kostar 1 kr osv.. suck. FP |
|
|
Har för mig att lånebil ingick om man lämnade in för normal eller stor service samt för reperationer som överstiger 2000kr men det är ett tag sedan jag var där. Lånebilen jag fick var i alla fall en nästan helt ny A3 diesel. ___ //Ulf |
|
| Någon som vet om det funkar med fri service avtalet hos Mechanum eller blir man tvungen att lämna till BMW för att utnyttja detta? | |
|
Mechanum är aukt BMW verkstad - alltså inga problem. ---- BMW CS #6212 |
|
| Tackar, då kanske man skall testa dem så slipper man pynta 500-600kr+km och bränsle för lånebil hos Förenade Bil när det är dags för service... | |
|
Hämtade min bil på Mechanum i Malmö igår och kan ge lite intryck: Själva anläggningen är intryckt i ett halvsjabbigt industriområde och det är dessutiom svårt att hitta parkeringsplats; på morgonen verkar många ställa sig på bästa italienska princip; finns det plats är det en parkeringsplats. Anläggningen i sig är snygg, fräsch och med stora ytor för kunder att röra sig i. Alert personal, även under rusningen under morgonen, och överlag var servicen rapp, korrekt och vänlig. Mycket bra! Dessutom möjlighet till service på lördagar - man blir ju tårögd! :o) Än så länge har jag fri service så prisbilden känner jag inte till, men det var helt klart ett besök som gav mersmak, speciellt då fri bil just nu ingår. Förutom den snik-Fiesta diesel jag fick som lånebil - himla glad att bli av med den på eftermiddagen! Förenade Bil och Theanders bör ha en del att fundera på. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Glömde - och bilen var nytvättad (vilket den behövde)! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag hade min Bmw inne på service i fredags hos Mechanum i Malmö. Kan inte säga mer än att det är grym skillnad på pris och service jämfört med Förenade bil. Totalt sett så var dom 3000kr billigare, men priset är inte allt. Dom vet verkligen hur man tar han om kunderna på Mechanum. Jag har varit så nära att sälja min 525:a p.g.a. hur jag har blivit behandlad tidigare, men detta ger mig hopp igen. :-) Kommer inte sätta min fot på Förenade bil igen! Sen finns det mer att önska av Mechanum när det gäller att lösa avancerade fel. Dock är dom strået vassare än Förenade bil som tror man löser allt genom att koppla in datorn och strunta fullständigt i kundens felbeskrivning. Tack alla för ett bra forum. Underbart med alla tips & guider! |
|
| Narvselius - intressant, då skall jag absolut testa dem nästa gång om de då bjuder på lånebil vid det tillfället. Jag tycker faktiskt att det inte är alldeles enkelt att hitta P-plats på vindhålet i Fredriksberg där Förenade Bil ligger...blir lite sydländskt där med på morgonarna ibland :-) | |
| En Bmw 116d inkl. 5mil kostar 99kr annars som hyrbil ;-) | |
| Jag blev förra våren rånad på sammanlagt 700kr för en hyrbil hos Sixt på BMW i samband med service. Då var det en X1 eftersom småbilarna var slut vid tillfället och jag har totalt 16 mil till jobbet. De måste ha sänkt priserna kraftigt sedan dess. | |
|
Kristoffer - lånebilen på Mechanum är gratis, men vill du ha självriskeliminering inkl 5 mils körning så kostar det 99:-. Förenade Bil har lite andra priser... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Narvselius, ingenting är gratis här i livet, de flashiga lokalerna, lånebilen och "rabatterna" får givetvis kunden betala. Mitt intryck av Mechanum: första och sista gången jag lämnar bilen där. Jag tycker att de har en engagerad personal, men som jag uppfattat det har de en ledning som inte helt är kundorienterad, och som till varje pris driver mot lönsamhetsmål. Givetvis, men det blir inte riktigt 100 om själva syftet med att söka verkstad inte uppfylls, oavsett hur mycket personalen får slita för att kompensera detta. Det hjälper liksom inte att någon ringer mig och lallar, jag söker verkstad för att laga bilen, inte för att få nya kompisar. Jag kan ha haft otur, brister i kommunikation kan alltid hända, men det är ingen smickrande läsning om man söker på Mechanum. Överpriser, onödiga rekommendationer verkar vara vardag i Mechanumland. Nu är det givetvis så att en bilreparation är något man reagerar på först när den är mindre bra, men Mechanum har lite för mycket negativa omdömen, hade jag googlat innan så hade jag sparat en hel del tid och pengar. MVH Robert |
|
| Frågade om pris på låsbultar och svaret var 660 kr eller nåt och BMW Göteborg tog bara 390 kr | |
|
Jag har samma bild av företaget. Mycket onödig personal som lämnar ut bilar och som slussar kunden vidare. Allt detta måste kosta pengar, som vi kunder i slutändan får betala. Hade BMW:n där på en fri service och dom bytte också den huggande kopplingen på garantin utan något krångel. Står inför en service till hösten och tvekar om var jag ska lämna bilen. |
|
|
Jag har inget problem att som kund behöva betala rabatter indirekt - får jag ett billigare pris på samma arbete hos en annan auktoriserad verkstad blir valet enkelt. Särskilt om man dessutom får ett gott bemötande. Att vara serviceminded handlar inte om att skaffa nya vänner - det handlar om hyfs och yrkesstolthet samt att man faktiskt representerar en organisation/varumärke och inte bara sig själv. Sen kan jag hålla med om att kundmottagare inte alltid är en bra lösning om problem skall förmedlas vidare till mekanikern. Hade Volvo innan och Bilia har ett bra system med personliga mekaniker som man lämnade bilen direkt till. Blev sällan komunikationsproblem där... |
|
|
Robert - när jag har googlat på Mechanum har jag funnit övervägande positiva kommentarer som dessutom stämmer bra med mina intryck av Mechanum (Malmö). Allt annat lika, det jag fokuserar på är - Service - Kvalitet - Kostnad om kostnaden är lägre än motsvarande BMW ÅF-service, kan jag inte riktigt se hur de "flashiga lokalerna" skulle inverka negativt? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Svårt att jämföra serviceproser nu när servicen är behovsstyrd. Nyckeln måste läsas av innan servicepris kan lämnas. Hur jämförde du? |
|
|
Mja, riktigt så hemligt är ju inte bilens servicebehov. Genom en koll i iDrive får man en god uppfattning av vad som skall servas; är det så att man har en E9x utan iDrive blir det mer knöligt eftersom du måste in i servicemenyn via den "lilla" menyn i instrumentklustret - sedan är det bara att kolla genom att be om prisuppgifter. Vill man inte ge pris så hamnar man längst ned på min lista. Samtidigt är det synd att BMW infört detta som rent tekniskt säkert ger flera fördelar, men gör det hart när omöjligt för oss konsumenter att utföra en sådan enkel sak som att jämföra priser. :( ---- BMW CS #6212 |
|
|
Narvselius skrev "Robert - när jag har googlat på Mechanum har jag funnit övervägande positiva kommentarer som dessutom stämmer bra med mina intryck av Mechanum (Malmö)." Kanske beror våra olika resultat på at vi sökte efter lite olika saker. Ett genomgående tema som jag upptäckt med Mechanum är att de föreslår onödiga reparationer. Det är givetvis en bedömningsfråga, men här höll jag själv på att åka på en blåsning, fick en offert på en motorpackning som läckte samt rostskadade bromsrör. Tog in en annan åsikt som var motsatt, besiktigade sedan bilen utan anmärkning. Och sparade en rejäl slant. Aldrig mer Mechanum. MVH Robert |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.