AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.302

Krånglande antispinn 540 -96

Sida 1 av 2
ce
24
ceasar
540iA Sedan -96
Hej! Jag är en alldeles ny BMW ägare, en 540iA -96. Mitt problem är att ibland tänds antispinn lampan och i samband med det rycker bilen liksom till. Sen lyser lampan konstant ända tills jag stannar och slår av bilen. Startar jag den igen så fungerar det men efter ett tag kan den tändas igen, finns det någon som känner igen felet och kan på ett enkelt och lättbegripligt sätt förklara hur man kan avhjälpa felet så vore jag tacksam :)
/Kenneth

V8 Rules :)
ce
24
ceasar
540iA Sedan -96
Kom på en till fråga, finns det felkods program typ VAG_COM fast då till BMW?
/Kenneth

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Grattis till en underbar bil!!

Jag hade liknande problem med min 540. Hittade felet tillslut. Det kan vara samma fel som på din bil. Prova att köra utan LMM inkopplad en sväng och se hur bilen uppför sig.
Länk

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla vajern från ASC ställmotorn till spjället.
16-17 på bilden, en skadad vajer ger problem med ASC lampan.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ch
60
ChrisG
325 1992
Bra och tydlig sida du länkade till!
ce
24
ceasar
540iA Sedan -96
Hej och tack för era svar. Tänkte prova att koppla ur lmm men vad är det som ska eller inte ska hända då om det är relaterat till antispinnproblemet?
/Kenneth

ce
24
ceasar
540iA Sedan -96
Hej, öppnade huven idag igen och såg att det går en kabel/kontakt till luftfilter burken, en 2 polig med sån där stål clips låsning som hängde löst, dvs inte monterad. När jag satte den på plats så sjönk motorvarvet en liten aning, kan det vara det som gör att antispinn lampan tänds? Vad har den kontakten för funktion?

Kan man kolla den där vajerns funktion utan att demontera vajern? Den verkar iaf vara hel men går det att få den att röra sig när bilen står still?

Ska iaf provköra nu. Väldigt tacksam för svar och ideer då jag aldrig mekat BMW förut.

Ha en bra dag :)

ce
24
ceasar
540iA Sedan -96
Nu känner jag mig jobbig men måste fråga, den där vajern som det pratas om kan man justera, hur vet man när den är lagomt spänd?
/Kenneth

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Den ska nog va så spänd så att spjället vilar mot stoppet men inte mer.
ce
24
ceasar
540iA Sedan -96
Hej och tack det är så den är spänd kanske ytterst lite till. Men problemet med att bilen typ rycker till för bråkdelen av en sekund och sedan tands ASC lampan och sen går bilen som vanligt kvarstår :( Tänkte på när det var halt då när antispinnen gick på så dog nästan bilen helt och bakänden stack ibland iväg åt höger skulle det kunna vara en ABS givare? Har ingen BMW verkstad i närheten men finns det någon runt Bollnäs trakten som kan läsa felkoder så får ni gärna höra av er. Ha en bra dag :)

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej igen!

Vajern ska vara som japmax säger väldigt spänd, spjället ska dock ligga an mot stoppet.
Ang kontakten till luftfilterboxen. Det är en tempmätare som talar om för motorn hur kall luft som kommer in. Jag tror inte att den har någon betydelse i detta fall. Den ska såklart vara kopplad!
Vad händer då man kopplar ur LMM... Står motorn på tomgång och du lossar LMM kontakten ska motorn sjunka i varv och nästan direkt gå upp igen och lägga sig på normalt tomgångsvarv. Motorstyrningen använder förprogramerade värden istället för värden från LMM. Min bil/motor var lite segare att svara på gaspådrag utan LMM än med, märktes mest från stillastående vid typ rödljus.
Utan LMM ryckte min motor aldrig och antispinn fungerade som det skulle.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det räcker med att vajern flisat upp sig lite grann nånstans så den hänger sig, så påverkas ASC, den kostar nån 100 lapp så byt den till att börja med.
Så är den vanligaste felorsaken eliminerad.
Sedan är det istort sett omöjligt att leta fel i blindo, att köra en diagnos kan ge värdefulla ledtrådar som pekar åt nått håll, så man inte byter en massa saker i onödan.
(En ABS sensorfel ger både ASC/ABS indikering) vanligaset felet med enbart ASC indikering är vajerfel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ce
24
ceasar
540iA Sedan -96
Tack för era svar. Då är iaf vajern ställd som den ska. Kan dock inte se några synliga skador på vajern men är det enkelt att ta loss den från den där svarta "regulatorn"? (kommer inte ihåg vad delen heter, kanske ställmotor?)

LMM är väl den stora, runda svarta kontakten på det ca 1 dm långa röret efter luftfiltret. Provade lossa kontakten när bilen gick på tomgång och då tvärdog bilen, ska det va så?

M.V.H Kenneth

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Provade du att starta bilen utan LMM? Den ska gå utan LMM om det bara är den som är trasig!

Hasso säger att det är bra att göra en felkodsavläsning för att ev. ringa in ditt problem, jag kan inte annat än hålla med, MEN,
Nu har du ryckt sladden till LMM och har då kanske en felkod på att den är trasig. Det du måste göra om du ska läsa av felkoder är att först rensa alla gamla, sedan tar du en sväng med bilen(och förhoppningsvis rycker den till), sedan läser du felkoderna igen.
Felkoder och LMM kan vara lite knivigt. Jag hade aldrig en felkod på LMM förrutom då jag själv ryckt sladden. Min LMM var alltså trasig utan att frånge sig en felkod.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Du verkar ha hittat LMM annars hjälper denna bild
Länk
Nr:1

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har du olika däckdimensioner fram/bak?
ce
24
ceasar
540iA Sedan -96
Hej, jo då har jag hittat den men när jag skruvade bort kontakten när bilen stod på tomgång så tvärdog motorn, ska den göra det?

Ja, har olika däckstorlekar fram och bak men när jag hade vinterhjulen på var det samma storlek runt om och hade det här problemet även då :(

Tack för alla svar

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vore nog det bästa att få lös wiren och kolla att den löper lätt i kabeln. Vet inte hur den sitter fast.
Ang. LMM tror jag det är lika på 540 som på sexorna att du får fasta blandningsvärden styrda enbart av trottelspjällets lägesgivare när du kopplar ur LMM. Ett slags "limp home mode". Går den ö.h.t. inte att starta med LMM urkopplad?
ce
24
ceasar
540iA Sedan -96
Hej igen har inte provat starta den utan LMM inkopplad men går ut och provar nu. Åtkommer om en stund :)
Tack igen till alla hjälpsamma människor :)

ce
24
ceasar
540iA Sedan -96
Hej, nu har jag kollat, skruvade ur kontakten till LMM på tomgång och du liksom ryckte bilen till och ASC lampan tändes men den tvärdog inte denna gång, Kan det vara LMM som är felet tro?

ce
24
ceasar
540iA Sedan -96
Liten fortsättning.....när jag kopplade ur LMM så betedde den sig precis som den gör när ASC lampan tänds under körning, ett väldigt kort ryck.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.