AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
11.348

Prissättning, X5 4.8IS

Sida 1 av 4
NeZaN
Måste tyvärr göra mig av med X5:an nu :(

Den har fungerat riktigt bra och det är en riktigt kul bil på alla sätt och vis, sjukt skön att glida i, men har äntligen hittat den rätta M5:an, och det lutar åt köp!

Vad bör jag sätta för pris på den?

Den har gått ca. 15 600 mil, Svensksåld med 2 tidigare ägare, Imolaröd med Svarta sportstolar i skinn, panorama, PDC fram och bak, Luftfjädring mm...

Allt ska fungera vad jag vet (ska kontrollera allt), och den är i ett riktigt bra skick i mitt tycke.

Det negativa är att den kanske skulle behöva en polering så smårepor försvinner, lite stenskott här och där samt dåliga bakdäck på 20-tummarna. Allt detta kan man ju försöka ordna vid försäljning, men slipper helst att göra någonting alls då jag bara vill ha min nya bil. Beroende på vad jag sätter för pris kommer detta ev. tillkomma isf.

Vad tror ni? Vet inte hur lättsålda de är, har ingen koll på marknaden just nu ärligt talat.

Mvh

/NeZaN
Är nog köparens marknad på just stora bilar med stor motor med tanke på bensinpriset.
Såg bensin för 14,48 igår. :-(

///Micke
Min cabrio Länk
NeZaN
Jo, det är det jag tänker på. Å andra sidan drar den inte mer än 1l/landsväg. Har varit nere på 0.85, men jag skulle gissa på ca. 1l då den pendlar lite över också då och då.

Stadskörning är den inte lika snål dock.

/NeZaN
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Nezan:

Skulle tippa på mellan 180 000- 200 000:- så som den står nu och om du vill bli av med den fort.

BMW M-POWER
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det låter onekligen som väl optimistiska förbrukningssiffror. Det är bara strax lite mer än vad min drar och det är inte så troligt...
NeZaN
Amli, jag kan filma förbrukningssiffrorna när jag kör om du inte tror på det. Jag kör ca. 10 mil om dagen med bilen. Men visst drar den lite mer och mindre stundvis, men oavsett kvittar en dl/mil för min del. Jag köpte inte den för att ha ekonomisk körning, då hade jag lika gärna kunnat köpa en 3.0 (Som förmodligen drar lika mycket).
Om man kan spara en dl/mil är det ju grymt, men det ser inte jag som ett problem.

Det jag har upplevt av alla mina BMW V8:or är att dom är relativt snåla. Har åkt andra bilar som drar mer med mindre effekter. Stadskörning drar bilen som sagt mycket. Å andra sidan så kör man inte en massa mil inne i stan på samma sätt. Hade bl.a. en Manuell 540 E39 som drog mindre än polarens E34 530.

Alla har sina åsikter om allt. Folk tycks vara väldigt negativa till dessa bilar av någon anledning gällandes omkostnader. Man får vad man betalar för. Du har ett drag som liknar 540/M5 på en 2,7tons bil. Den gör 0-100 snabbare än de flesta bilarna också.

Som sagt så är det ju soppan som jag tror kan försvåra försäljning. Jag lär lägga mig över 200 iaf med viss prutmån. Har inte jättebråttom att bli av med den då det är polarens M5:a jag ska köpa. Men har inte heller lust att sitta med den i flera månader och det har inte han heller.

/NeZaN
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det är nog inte bara soppaförbruknigen som avspeglar beg priserna på dylika bilar. Den kostade väl närmare 800 000kr som ny och den lär vara 3 gånger så dyr att laga/underhålla som en V70. För att dess utom ha mer än dubbelt så mycket med lull och finesser som kostar multum att laga.

En -05 har dessutom maskinförsäkringarna slutat gälla för och just v8:n vet jag bilar som blivit inlösta pga trasig kylslang.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Maskinskadeförsäkringen gäller i de flesta fall 8 år 10.000 mil, så för denna bil är det inte åldersn utan miltalet som gör att den inte kvalificerar.

Tror inte att X5 kostar astronomiskt mycket mer än en 5-serie när det gäller delar och reperationer men nya däck i 20" är inte gratis. Då den rullat så pass långt så handlar det ju också om hur mycket slitagedelar som är bytt.

X5 är ju dock en modell som tilltalar många och topmodellen i fräck färg borde inte vara så svårsåld men om man får över 200' är jag dock tveksam till, men som GINO skriver så kanske 180-200'.

___
//Ulf
NeZaN
Robert J

Sådana saker kan jag förstå orsakar en svårhet av försäljning. Det finns ju en del som kan strula på dom. De operationer jag har utfört på bilen har kostat mig runt 10-12 000:- de senaste månaderna, och då har det varit på BMW. Har bytt främre skivor, hade problem med luftfjädringen samt en bakaxelbussning som byttes. I samband med detta bytte jag språk i färddatorn. Har även bytt smådetaljer som volymratt och sånt skit. Har ju även bytt olja och tändstift, filter osv. Ska man gå in i motorn blir det ju dyrt. Å andra sidan kan en Beg.försäkring skickas med, och då är man nästan skottsäker i ett halvår framåt.

Min egna erfarenhet än så länge av bilen är inte alltför dyr än så länge.
Maskineskadeförsäkringarna är ju guld och finns ju inte längre, det är ju en stor nackdel.

Aj då, kylslang som orsakar så mycket problem? Men borde ju inte skära ihop hur som helst utan förvarning? Man märker väl om bilen har lågt vatten/luft i systemet. Man ser ju på mätaren om den går upp. Låter inte kul hur som helst.

/NeZaN
NeZaN
Programmer, håller med dig till fullo.

20-tummarna är rätt dyra. Jag kollar i mellanregistret dels pga kostnaderna, men även för att däck är färskvara och bör inte sitta i 10 år enligt mig. Finns ju flera däck i ungefär samma klass som de dyra som kanske håller lite kortare tid. Jag byter hellre två gånger för samma peng så man har bra däck hela tiden än de dyra som håller längre men egentligen kanske inte behåller alla egenskaper särskilt bra. Personlig uppfattning, men detta kommer jag självklart ha i åtanke vid försäljning, så prutmån finns väl på det.

Jag tror inte heller/tycker att det ska vara mycket dyrare med delar till dessa än en E60 t.ex. Maskinskadeförsäkringar och sånt är ju alltid bra, men kan väl slänga med en beg.försäkring åtminstone så köparen känner sig bekväm i ett halvår extra iaf :)

Jag kommer nog lägga mig lite över 200 och så får man kanske diskutera det vidare. Har en kille nu som är bekant till en bekant. Han vill kolla på den innan jag lägger ut den, så vi får se.

/NeZaN
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Den här typen av (special)bil hittar alltid sina köpare. Tror faktiskt inte att bränsleförbrukningen spelar nån större roll för dom.
Runt 200k är inte orimligt.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Går på Marins linje.

Om bilen drar en 1 liter per mil eller 1,5 liter gör ca 6000 kr i merkostnad på 1000 mil.
Då är slitage på däcken och värdeminskningen de stora bovarna ekonomiskt.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kör man 1500 mil om året och jämför denna men en mer standardbetonad bil av lite större modell så kanske det skiljer 3 dl/mil. Blir 450 liter extra på ett år * 14kr = 6300kr vilket ungefär blir en femhundring i månaden. Gillar man modellen och inte har det för tight ekonomiskt så kan det väl vara värt dessa pengar för att åka nått som ger lite extra i livskvalitet.

___
//Ulf
Ro
972
Robert J
Det är en kylslang som går mellan cylinderbankarna som kan bli otrligt dyrt att byta på just v8 motorn. Det är en vulkning som släpper och är ett rätt välkänt problem med V8:an. Det är alltså inte så att den kommer att skära där den står.

River de ut motorn på BMW kostar det ca 100-120 000kr att få detta lagat. Finns en "ful" variant också som kostar ca 50. Eländet är att hela motorn kan behöva plockas ut.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är inte detta enbart ett problem på 4,4L-motorn?

___
//Ulf
Ro
972
Robert J
Jag har sett en rätt ny X5 med motorn i bitar för byte av detta rör och det är tydligen alla med N62 motor det kan inträffa på.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ett tips är att tipsa om Trygg Hansa (finns säkert på fler bolag) som har maskinskadeförsäkring till 15 000 mil.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Men då bilen redan rullat 15600 hjälper det inte med TH trots deras generösa milgräns.

___
//Ulf
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kylröret i V:et kostar ca. 800 USD för eftermarknadsmaterialet, komplett. Frakt och moms på allt tillkommer:

Länk

Arbetskostnad antagligen ca. 4-7000 SEK hos erfaren BMW-verkstad?

Mvh
NeZaN
Okej, då förstår jag problematiken med detta rör.
Jag ska ta mig en rejäl funderare kring detta iaf. Jag körde bilen idag lite grann och den är gudomlig. Den är charmig på sina sätt och vis. Men det är det där lilla extra pulvret den saknar :) Sen är den ju inte lika aerodynamisk som en vanlig Sedan.

Det är kul att så många svarar och delar sina meningar. Det känns kul att det inte enbart är åt ett håll utan att det är både positiva och negativa tankar!

Jag slänger nog ut bilen på annons som sagt. Blir jag av med den för den pengen jag vill så blir jag självklart glad. Men om det blir åt andra hållet så kan jag kanske behålla den ett år till eller nåt. Man sitter ju inte i sjön när man har en sån här best! Det lutar iaf åt en utvändig rekond innan försäljning så alla blir nöjda och glada! :) Ev. bakdäck också beroende på om köparen vill skaffa det själv och få bilen lite billigare!

/NeZaN
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Hur har det gått?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.