|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en uppsättning R-däck som jag tänkte ha att åka lite med på bana i sommar men har dock inga fälgar till dom. är det nu någon vänlig själ som vet vilka mått jag skall ha på fälgarna. 235/40-17 på alla fyra hjul. Vad jag vet så är orginal fälgarna på 7,5x17 et 42 stämmer detta och är det dom måtten man skall ha eller går det med andra mått? | |
|
R-däck är speciella med kantiga ej rundade sidor, så det blir ganska tajt fram. Minsta rekommendera fälgbredd är 8" på en 235/40R17. Fälgen fram behöver vara ganska exakt ett offset/ET på 45 vid 8" bredd tror jag. Högre ET fram och fälgen kommer för nära fjäderbenet, lägre ET och den riskerar ta i skärmkanten, fast det är mindre allvarlig. Minns jag rätt hade Qbone 8" et40 och 225 R-däck och dem tog redan i skärmkanten (fast hans bil är låååg). Annars är ett tips att ställa din fråga på forumet på 1addicts.com, finns många banåkare som har mycket erfarenhet med att krama in feta däck fram, finns en med 265 fram fast då är hjulhuset och fjädringen ganska långt ifrån original... |
|
|
Onehp- det är skönt att du vet allt:) Men min är M-chassie orginal höjd så då kanske det går med lite lägre offset? om man nu springer på något som har hyffsat pris. |
|
|
Kanske kan låna denna tråd och slänga in en fråga om däckmått? Enligt transportstyrelsen är mått för min 130 205/50 R17 89. Och nu när jag behöver nya sommardäck och söker på tex bythjul.com så föreslår den alltid 225/45R17. Funkar det bra eller måste det vara transportstyrelsens mått? Funderar på dessa däck, Pirelli Cinturato P7 225/45R17 94W XL ECO-IMPACT. Kan de vara nått att ha? |
|
| Jag har 225/45 17 bak på min bil och 205 fram. Så jag tycker du ska ha 225 bak iaf på en 130i:) | |
| Ok, så man kan ha olika fram/bak? Om man tittar på fälgarna, stödjer de bara en storlek? Så om jag vill använda de fälgar som följde med på nuvarande sommardäck så måste jag köpa däck med samma storlek? | |
|
Fbkdanne: behåll gärna samma mått fram/bak, då kan man skifta däcken. 225 fram är ingen problem (om det inte är R-däck). Dock är troligtvis dina originalfälgar åt de smala hållet, 7 tum. Det är bara att köpa 205/50 däck tycker jag, det funkar ju utmärkt, vill man ha sportiga egenskaper är det viktigare med däckmodellen än 2cm i bred... Corzair: nej jag vet inte allt, dock så har jag förstått en del om däckmått och vad som brukar passa på ettan... fast jag har inte försökt. Dessutom är det där med passa/inte passa inte en exakt grej, finns toleranser på det mesta. 2mm här, 3 där, 2 där, 1 där (samma mått, olika märken), och hoppsan, det passar på ena bilen men inte på den andra... |
|
|
Finns en hel del E46 fälgar som skulle kunna passa. Kolla in denna länk och vid "auswahl anzeigen" sök på baureihe = 3er E46 Länk 8x17 och ET 47 är nära perfekt, dock innan du köper, passa en fram om du har utrymme kvar till fjäderbenet - för att vara helt säker. |
|
|
Är dessa fälgar jag tittat på Länk Tror du de kan funka? |
|
|
ser ut som styling 138 från en E60 5 serie. Om det är ET 43 (kan ses på baksidan av navet) skulle de kanske kunna funka men nära skärmkanten kommer däcken, och de är lite (för?) smala (7,5 tum) för 235 däck. Kan också vara piratkopior för originalmontage är de inte på en trea tro. Och på bilden så kommer de ganska långt ut hjulhuset på gröna E46an. Jag skulle leta vidare först... |
|
| Köpte dom där fälgarna ändå bara för att prova, dom hade et 43 och vid prov montage va dom ganska nära fjäderbenet, men nära skjuter ingen hare:p dock så grejade inte polarens däckmaskin att kränga på r-däcket så måste åka till någon med lite kraftigare maskin:) | |
| Det skadar inte att prova. R-däck har hårda sidor, undrar också hur pass de vill ge sig med den smala fälgen, skulle kunna bli ojämna köregenskaper om det blir inbyggda spänningar i sidan. Lycka till iaf... | |
|
Hej alla glada påskharar:) Vill bara dela med mig av mina glada vårkänslor:) fick på r-däcken idag som för övrigt passade perfekt:) däck gubben sa att det inte va några problem att ha dom på 7,5" fälgar. Men vilken bil det är man har alltså, det fanns inte en tillstymmelse till att bilen ville fara iväg kunde pressa i princip hur mycket man ville! Det som var jobbigast var att försöka få handen till växelspaken när man pressade som mest:) otroligt roligt!! Rekomenderas starkt!!! |
|
|
Roligt att det gick bra. Blir det bankörning då? Vad är märket på däcken, frågade aldrig... |
|
|
corzair, köp ett coiloversatts;) ganska okörbar nu när tjälskott härjar men när vägen är bättre så är det en dröm;) och för den som undra, håll er från ET40 och 8" med r-däck. har ganska avskavda innerskärmar, iaf ET45 skulle vara bra. |
|
|
potenza re540s tror jag dom hette:) ja jag ska försöka komma iväg lite i sommar och köra, tips på någon bra bana? Qbone- jag har tänkt tanken men planen är att dom närmaste investeringarna ska ligga i att få ut lite fler hästar, ska först byta ic sen tänkte jag få bort partikel filtret, efter det kanske de blir lite väghållning sats. Går ju trots allt ganska bra orginal:) |
|
| okej, ganska roligt att köra ifrån 300hp bilar med en 2 liters diesel när kurvorna börjar komma;) | |
| Inte bara när kurvorna kommer, jag är inte långt bakom 335 på raka:p körde mot en orginal 335i på björkviks flygfält förra året, och låg ca 1,5 billängd efter när rakan va slut:) | |
| jaså, vad har du gjort med din bil? effekt? | |
| Det är V-tech steg två med 238hk 495nm. Sen har jag bytt avgasröret också:) | |
| okej samma som på min då:) kommer ihåg när jag nästan drog en M5 E60 på motorvägen... nej just det, det bara röt till i V10 sen försvann han hahahaha | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.