AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.150

Byte av bromsskivor 540 E34

Sida 1 av 2
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Hej, står i begrepp att byta bromsskivor fram på min 540 -95. Fungerar det "som vanligt", d.v.s. bort med bromsok, fram med en slägga och slå loss skivan? Har inte tillgång till någon avdragare där jag befinner mig nu. Mycket tacksam för lite tips!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ja, men glöm inte att först skruva ur skruven som håller skivan.
Dom har en tendens att ofta sätta sig rätt så bra, så har du tillgång till en slagmejsel är det bra.
Visa användare
ProPro-medlem
13.406
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här bör det mesta stå som du behöver veta
Länk
Skruva inte bort hela okhållaren, utan ta bara bort den glidande delen. Det är alltså inte de två skruvarna med 16 eller 17 skalle på baksidan du ska lossa, utan det sitter två st insex-srkuvar bakom plastskydd som du ska lossa.De sitter på okets insida också. Dessa sitter med en insex-7 vilket inte finns i de normala satserna, så se till att du har en sån tillgänglig.

Lossa sedan skruven som skivorna sitter i - denna är grund och insex 5 eller 6. Sätt först insexnyckeln i skruven och knacka lite med en hammare på nyckeln så att det förhoppnignsvis lossar. Kan vara jävlig att få loss, men det ska gå.

Nya skruvar finns på BMW. En gång köpte jag på mekonomen men dom passade inte.

--
Markus
Visa användare
ProPro-medlem
13.406
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För att få loss bromsskivan fram brukar det inte behövas särskilt mycket kraft. Men skulle det kärva lite så är det precis som du säger, ta en liten hammare eller mindre slägga och slå på skivan typ 12-6-9-3.

Men det är inte skivan du ska vara oroad för, det är den lilla löjliga insexskruven du ska vara "rädd" för :-) Men skulle du dra den rund är det bara att borra ur den eller slipa ner bromsskiva och skruvhuvud med vinkelslipen (men var lite försiktigt så du inte börjar slipa loss på hjulnavet).
Visa användare
ProPro-medlem
13.406
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sunkmarkus : Är det inte lite svårt att byta bromsskiva utan att ta bort bromsokshållaren!?!
Visa användare
ProPro-medlem
13.406
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fixeringsskuvar för bromsskivor medföljer alltid när jag köper Brembo-skivor på Mekonomen.

Sunkmarkus : Vilket artikelnummer hade skruvarna hos Mekonomen som inte passade (de har ju en del olika) och vilken typ av bromsskivor var det?
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag köpte dom små insexskruvarna på BMW förra året när jag bytte skivor på min E32. Dessa passade inte heller. Skallen var för stor i förhållande till försänkningen i skivan. Var dock inte BMW orginal skivor så det kanske berodde på skivorna. Använde dom gamla skruvarna och dessa passade.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Utmärkt, tack för alla svar, har noterat den lilla insexskruven som håller skivan. Lagom med våld bör räcka alltså.
BMW slangen> Näe, det går väl att vinkla ut skivan ganska enkelt när man tagit av den glidande delen av oket, plus beläggen. Det vill jag minnas iallafall, det var inte så längesen jag bytte. Iofs oventilerade skivor på en 520, så de kanske är smalare.

Jag köpte biltemaskivor, och sen insåg jag att jag behövde skruvarna också eftersom jag dragit dom runda. Då åkte jag till mekonomen och fick ett par skruvar utan att de frågade något extra. Originalskruvarna passade på skivorna, men de nya skruvarna passade inte. På BMW fick jag rätt med en gång - jämförde i butik, och dom passade således. Jag fick ett A4 som kvitto på ett inköp om 24kr :)

--
Markus
Visa användare
ProPro-medlem
13.406
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Satt precis och funderade på om oventilerade kanske går att vinka ut (när jag såg din 520i). Men på tex 525i och min 535i är det ventilerade och då blir det rejält mycket knepigare! Har ärligt talat aldrig försökt men har otroligt svårt att se hur det ska gå. Och 540i har ännu tjockare skivor vill jag minnas.

Så det blir nog att lossa de två skruvarna där bak. Inga större problem ändåså, kan dock sitta fast lite om man aldrig lossat dem innan - så ett kraftigt ledhandtag och bra hylsa är att rekommendera.

Mysko, verkar dock som de plockade fram fel skruv till dig. Men det löst sig till slut iallafall. Sådana skruvar kan vara bra att ha några på lager - de har en tendens att gå åt :-)
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
För information gick bromsskivebytet galant. Skivorna lossnade av sig själv. De små insexskruvarna som håller skivorna gick fint att få loss, kunde återanvändas. Angående hållaren till bromsoket räckte det att lossa den övre bulten en aning, samt ta bort den nedre och vrida ut hållaren, gick att lirka ut den ventilerade skivan ganska lätt. Bultarna som satt hårdast var just de som håller hållaren till bromsoket.
Hela operationen genomlöpte helt smärtfritt, vilket är glädjande. Något mindre glädjande är det faktum att de irriterande vibrationerna kring 90 km/h kvarstår, trots hjulbalansering och som sagt byte av bromsskivor. Nästa åtgärd torde bli framvagnsinställning, men före det bör byte av diverse bussningar och stag övervägas, planerar likaså att byte de bakre bärarmsbussningarna.
Det kan i och för sig vara så, att bromsklossarna fram, som är ganska nya, kanske behöver slitas in lite. Eller vad tror ni?
Visa användare
ProPro-medlem
13.406
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kul att höra att allt gick fint!

Jag skulle börja med inspektion av samtliga spindelleder, styrleder och länkarmslagringar (bussningar) i framvagnen.

En framvagnsundersökning/inställning är alltid bra att göra, men gör det isåfall efter du gått igenom varenda led och bussning (och sannolikt bytt vissa saker) - precis som du säger.

Pelle1964: Har du bytt casterstag? Nr 7 här Länk Slitna casterstag och bussningar orsakar vibrationer. Bytte du till nya klossar i samband med skivbytet?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Är det inte de främre tvärstagen speciellt som brukar ge uppskov till vibrationer?
Visa användare
ProPro-medlem
13.406
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Casterstag, tryckstag, övre länkarm : samma namn på samma sak.

Men det brukar främst ge vibrationer vid lätt inbromsning (men är de riktigt slitna så kan man säkerligen få vibrationer vid normal körning också).

Men av Pelle1964's inlägg drog jag slutsatsen att det vibrerade vid normal körning dvs när han inte bromsar.
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Det stämmer att det vibrerar vid normal körning. Henke lexus: Casterstagen är inte bytta, men vid senaste besiktningen bad jag besiktningsmannen kontrollera framvagnen extra noga, han fann naturligtvis ingenting värt att anmärka på. Vill minnas att någon besiktningsman vid något tillfälle noterat att styrväxeln glappade. Fick kalla kårar direkt, glapp kommer ju naturligtvis med tiden, bilen har snart gått 30.000 mil, och det är ju inte helt ovanligt med läckage heller. Har inte gjort något åt detta.
Som sagt, det är väl bara att ta bilen till den vanliga verkstaden jag använder för ett utlåtande. Får trösta mig med att den går silkeslent över 100 km/h. Ska åka 50 mil i morgon och därför är det ju irriterande bara att tänka på de där vibrationerna kring 90 km/h, det är ju en ganska vanlig hastighet.
Förresten har jag bytt styrstag en gång, inklusive inre och yttre styrstagsändor. Framvagnen ställdes därefter, men detta är några år sedan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.406
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har själv vibrationer, mest kännbart vid runt 90-100 km/h men över det försvinner det och kommer tillbaka vid runt 140-150 km/h.

Men i mitt fall känner man att det är själva bilen som skakar, vibrerar mer i kopplingspedalen än i ratten. Så jag är ganska säker på att det är CV-jointen mellan kardan och slutväxel som är slut. Kan vara obalans i kardanaxeln också såklart.

Var känner du vibrationerna? Ratten antar jag?

Tyvärr känner du vibrationer långt före Bilprovningen kan märka något på bussningarna. Är inte bussningar på casterstagen bytta på länge är det alltid bra att göra.

Annars är det som sagt en generell översyn och inspektion på spindelleder, styrleder och bussningar som gäller. Eftersom du bytte styrlederna för inte så länge sen är det antaligen inte dessa (men du kan ha otur och en damask har gått sönder och då slits de ut fort). Men spindellederna kan dock glappa.
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Vibrationerna känns mer i själva bilen än i ratten. Känns som som det är spindellederna som står på tur faktiskt, samt även bussningarna. Har bakvagnsbussningarna kvar att byta också, men jag har förstått att de ger symtom som om bilen känns svampig och inte så solid som bakvagnen ska kännas i en sådan här vagn.
Hela kardanaxeln byttes förra året, så den är ok.
Jag hade själv mycket lätta vibbar tidigare kring 90-100, ibland mer ibland mindre eller inte alls....Blev TOKIG. Så jag bytte precis ALLT till nya grejer i chassie/drivlina (dvs dämpare,fjädrar,samtlig bärarmar, hjullager,kardan, drivaxlar osv). Likförbannat fanns vibbarna kvar (monterade även nya bromsskivor). Till slut fick jag rätt på det hela, vibbarna berodde på att ett eller flera av däcken var inte "tillräckligt runda". Efter att en kunnig gummiverkstad mätt upp vägtryck på uppemot 25kg på det sämsta hjulet så var det inte så konstigt att bilen vibbade ibland. De matchade däck/fälg så vägtrycket var som mest 10kg, efter den åtgärd gick bilen så mjukt o fin den bara kan med 19". Så mitt råd är att börja med det lättaste, dvs en "rundhetskontroll" av HJULEN, det är långt ifrån alla verkstäder som kan mäta vägtrycket så man får leta (länge) tills man hittar någon någorlunda närhet. För er som kan åka en bit kan jag rekommendera Mjölby Gummiverkstad, räkna med ca 1000kr för arbetet.
Pelle1964: Styrväxeln går att justera så det behöver du inte bli skraj av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.