|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har ett bekymmer och det är så att jag köpt en bmw 325 som förra ägaren har haft skatteskuld på, men är ej så intresserad av att betala hans skulder, hur går man till väga och få honom att betala, några tips ? | |
|
Inte 100% på detta, men tror du kan få problem. Köpte själv en 325:a för ett par år sedan som förra ägaren skulle betala/betalt vägskatten på, men gjorde inte detta. Pratade med som har hand om detta och då vart hon sjyst och jag betalde enbart för de 2 dagar som bilen vart i min ägo. 150:- om jag minns rätt och jag kunde använda bilen. Vad som skedde för förra ägaren vet jag inte. Nu vart detta för c:a 7 år sedan och vad jag hört, så är reglerna tuffare idag. Det är väl likadant så att de vill man ska kolla allt innan köp på bil idag, så det inte finns något som vilar över den. Vad är det för skuld som ligger på den? Vägskatt, Låne skuld eller vad? Kan väl försöka prata med dem som skulden är hos och förklara hur det är, så kanske de kan hjälpa dig. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Vägskatten är det som gäller och den ligger på Ca 1800 kr, otroligt tråkigt och bli lurad på detta sättet, det är alltid nått man missar när man ska köpa bil, inget man tänker på precis, men försök få svar på detta Clintan, för såhär ska det inte behöva bli tycker man men men, vi kom överens om att vi ska göra en bra affär utan några lögner, men så blev det inte. Tack Clintan |
|
Roffa1 |
Är det Clintan som blåst dig;-) |
|
den som är ägare en viss månad beronende på regnumrets slutsiffra är skyldig att betala skatt för närmast efterföljande period (vanligtvis ett år). struntar tidigare ägare i detta i säg 3 år och du köper bilen kan du inte bli skyldig något då skulden stannar hos tidigare ägare. MEN eftersom skatten för sista året inte är betald får du inte använda bilen! det som då sker är att du får välja mellan att betala hans/hennes skatt eller låta bilen stå... |
|
|
Precis skulden kommer att ligga kvar hos personen som sålde bilen och det kommer att skickas ut påminnelser med förseningsavgifter och i förlängningen går det kronofogden = betalningsanmärkning mm. Om det var så att skatten skulle betalas precis innan du köpte bilen och du tror att säljaren bara hoppas på att du ska ta hand om betalningen så är det väl bara att tydligt meddela att du tänker låta bilen stå och att det är han som får kronofogden på sig. Har däremot säljare redan ett gäng anmärkningar på sig så kommer han ju inte att betala detta och då är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala in pengarna så du kan använda bilen. De flesta som inte har några betalningsanmärkningar är ju inte intresserade att få en sådan för en relativt liten summa som denna. ___ //Ulf |
|
|
Nejdå Clintan tackade jag bara för han gav mig lite tips, denne person jag köpte bilen av visste jag bara vem han var, och han är en sån person som struntar i om han får kronofogden på sig, men som du nämde innan Programmer så blir det nog och bita i i det sura äpplet, bara och betala. Nästa gång man köper bil gäller det och kolla upp det där med vägskatten och samt andra viktiga detaljer, man lär sig av felen. Tack för alla tips, jag tror jag har kommit till slutet med detta, om inte folk har nått mer och komma med. |
|
|
Vad händer om du ställer av den och sedan ställer på den igen? Då borde du få en ny faktura på vägskatten för resterande period (fram till nästa skatteperiod). Kanske läggs skatteskulden på din nya faktura.... Bäst kanske skulle varit och ställt av den i förra ägarens namn, sedan ställt på den igen efter ägarbytet. Vet dock ej om du kan komma undan men kanske någon annan som lyckat? |
|
|
M3 mannen: Det vart precis det som skedde för mig som du råkat ut för. Det som kanske missförstods i min förra text var att det var vägverket/Transport som jag pratade med och hon ordnade så jag betalde enbart för de 2 dagar, så jag kunde använda bilen alla fall. Tror det är hårdare idag, men du kan ju prata med transporstyrelsen och förklara läget och har du tur kanske de kan hjälpa dig. Kan vara värt ett försök alla fall. Visst är det sura pengar, men är ju inte ett jätte belopp i värsta fall. Vad säger snubben du köpte bilen av? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Oki, men asså du Clintan fick du betala förra ägarens vägskatteskuld för att du ska kunna ställa på din bil, sen har du rätt i att det är inga större summor, jag har ekonomi för att kunna betala, grejen är ju det att jag inte vill ge mig så enkelt, | |
| Det är förra ägaren som SKA betala. Inget du ska åka på, frågan är bara hur f*n man kommer åt dom som gör så. | |
|
Sant M3 mannen. Sura pengar som kan läggas på däck istället. Det som hon på vägverket då gjorde till mig var att jag fick betala de 150:- också kunde jag använda bilen. Men nu är även detta för c:a 7 år sedan och nu är ju reglerna hårdare för de vill komma åt just sådant här med visst folk som skiter i vilket och vägrar betala. Först när jag ringde vägverket så sa hon att jag inte fick använda bilen. Förklarade hela läget för henne och hon hjälpte mig då att trixa till det med att jag betalde för de 2 dagar som bilen stått på mig. Sen skulle de fortsätta driva in resterande skuld på han som jag köpte bilen utav. Jag kunde då använda bilen alla fall. Hade jag vart som dig hade jag försökt prata med (det är väl transportverket idag?) som har hand om vägskatterna. Förmodligen kommer de inte hjälpa dig, för om jag förstått dem rätt idag vill de gärna att bollen ligger hos oss privat personer och vi får ta smällarna. Men tycker det är värt ett samtal för din del till dem om det kan lösas på något sett. Annars bita i det sura äpplet och betala. Sen gå via tingsrätt och allt det strulet för att kräva tillbaks pengarna från honom du köpte den av. Men tror inte det är lönt heller eftersom du skrev tidigare att den killen struntade i vilket med fogden osv. Men tyvärr tror jag du kommer få bita i det sura. Betala och ta lärdom utav läxan. Lycka till alla fall. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Du kan ju även fråga dem när du ringer som tex hur det blir om du gör ägarabyte till din mamma eller pappa som exempel. För skulden bör fortfarande ligga hos han som du köpte den av. Kan dina föräldrar då använda bilen. Eller som någon skrev om du ställer av den och på den igen dagen efter. Ingen aning hur det fungerar, men tror att skulden ligger ju på bilen oavsett och bilen kan ju inte betala den själv om du fattar mig rätt. Transport verket ska ju ha in sina pengar och innan dess får den inte användas. Men jag anser att frågan är fri när du ringer dem. Kanske finns en hyvens kille eller tjej där som kan hjälpa dig med något kryphål som denna tjej gjorde till mig. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Tror du förstått hur det gått till för min del. Fråga även Transportstyrelsen om du kan enbart betala för de dagar som du ägt bilen. Du har ju ingen lust att betala för idioten innan dig som struntar i det. Tror du förstår vad jag är ute efter. Frågan är fri och kan bara önska dig lycka till och det finns något kryphål som kan hjälpa dig. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
M3 mannen: Du kan väl meddela hur det gått för dig när du fått rätt på det? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Japp jag gjorde som du sa Clintan, jag ringde till transportstyrelsen och frågade dem, men det är en sak emellan oss, likadant ringde man till polisen och dem sa detsamma, så att i slutändan är det jag som betalar allt för kunna få bilen påställd och körlaglig. Man gjorde ett sista försök med förra ägaren och jag frågade hur kan du ljuga om en sån grej, hans ursäkt var att han inte visste om att han fått hem fakturan på vägskatten, hur dum får man egentligen va, sånt vet man helt klart, han kunde ställa på bilen, sen får man förvänta sig att man får hem en faktura på den. Såna puckon som denne borde sitta bakom galler, men som sagt tack för all hjälp Clintan |
|
|
Om du inte får pengarna från honom så lämna över ett krav till Kronfogden. Har själv lyckats få ut pengar på det här viset. Men, först får du givetvis ge honom en chans att betala. Ligg på honom och ring/maila flera ggr i veckan. Då kanske han tröttar, och du får dina pengar. Lycka till! |
|
|
Om man ska gå till KFM så måste det finnas en bevisad skuld. Har ni avtalat att han ska betala skatten till dig? Man kan inte bara hitta på att en person ska betala en skuld som man betalat och sedan vänta sig till KFM, sånt håller mc-gäng på med. ------- //Lövet |
|
|
Som andreas L skrev stämmer och likaså kostar det 450:- i ansökningsavgift om jag minns rätt, så det är inte värt det. Bit i det sura denna gången och försök släppa det och njut av din bil som förhoppningsvis inte strular nu efter detta. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Jag känner att jag har gjort det mesta, försökt iallafall, men man har lärt sig en läxa till nästa gång man köper bil att man kollar upp skulder osv. Tack för alla svar från er och glöm inte Elmia den 22 april i Jkpg trevlig helg |
|
|
Givetvis så kräver du den som är skyldig pengar även på ansökningsavgiften. Detta fungerade för mig. Du har även rätt till att lägga på en ränta. Denna varierar dock, och beror på vad saken gäller. Mvh H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.