AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.262

Konventera AC från R12 till R134, provtryckning av kondensor.

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Biltemas gas har en lätt förhöjd fukthalt men är annars ren om jag kommer ihåg rätt? Hur var det xxargs?

Mvh
Så långt jag har undersökt detta, så ja. men sådant är förståss på egen risk.

kylspray som skall användas i kontor så dessa är av hälsomässiga skäl tvungna att vara väldigt rena, förmodligen i livsmedels/läkemedelsklass medans det är helt annan sak med köldmedie som kommer på kölmedietuber då dessa håller teknisk kvalitet för att vara dugliga för kylmaskiner men innebär inte att dessa garanterat är 'virgin' utan kan vara utblandand med renad återtagen köldmedel - och sådan vill man inte ha utsläppt i kontorsmiljö.

(det är samma sak med koldioxid - det finns knappt något renare än den som kommer i tuberna för kolsyremaskinerna då gasen måste vara livsmedelsklassade och att just CO2 tar smak av minsta lilla spår av förorening!!)

Däremot så kan kylspray/tryckluft på burk vara utblandad med andra, förvisso rena ämnen som små mängder alkohol för att inte frysa i munstycke eller för att vara antistat vilket kan hittas i dom dyrare köldsprayerna för elektronikfelsökning mm.

CRC blandar ut sina kylsprayer/tryckluft på burk med mer eller mindre mängd med DME lagom så att det inte är brandfarligt (och i kylsprayssammanhang faktiskt ger mer kylverkan per vikt gas då DME har högre förångningsvärme än R134a) - dock är blandningar med DME ej provade i bil-AC vad jag vet - kyltekniskt så är DME en lysande köldmedie med tom. bättre kylegenskaper än R12 och också rätt tryckområde för R12-maskiner. men ingen vet hur den verkar med tex kompressoroljan i bil-AC och gjort några driftlängdstester.

Biltema och en annat märke i blå burk som kan köpas på Elfa håller inte på med några konstigheter som sprit eller andra gaser i deras kylspray, så dessa har hittills varit säkert kort för ren R134a sedan biltemas drivgas med R134a försvann (och som deklarerades till 99.7% renhet senare efter att de försvunnit från hyllorna)

Däremot har biltemas tryckluft på burk varit lite konstiga olika blandningar med R152a eller DME (olika för varje batch) sedan det blev svart hatt på burken (och annan leverantör) så den bör man undvika om fryssprayen finns som alternativ.

Detta betyder inte att det alltid kommer att vara så och man får vara glad för varje dag som biltema fyller på sina kylsprayshyllor med samma burkar som omgången innan, själv trodde jag att detta skulle försvinna eller bytas ut till något odugligt redan för ett par år sedan...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.