AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
17.720

Värt att importera en BMW M3 e92

Sida 4 av 5
När skickade du in din ursprungskontroll?
Den inkom till transportstyrelsen den 12:e maj, och de har en "väntetid" på två veckor i dagsläget, så nu i veckan kommer den bli klar.
Ok min fick dem den 10 maj så jag hoppas få tillbaka ursprungskontrollen tidigt denna vecka som kommer men sen kommer det jobbiga. Har hört att de har sjukt långa väntetider hos SBP för reggbesiktning.
Daniel, grattis till bilen först och främst och givetvis skall du sätta i ett eftermarknadslarm om du vll ha larm. Jag har inte beställt larm på mina senaste bilar, utom på 1M som jag tänkte kan vara lite extra stöldbegärlig.

Roma: ett bra tips är att söka besiktningstider på annan ort. Vet ej var du bor men själv finns jag i Uppsala och har reg besiktigat senaste gångerna i Västerås för att ta ett exempel. Du kan fråga detta på Bilprovningen när du ringer, så talar de om vilka orter som kan vara alternativ, mindre ort, mindre väntetid.

/Anders
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För att få bilen körklar något snabbare:
- Invänta inte brevet utan när ni på hemsidan ser att ert datum behandlats så ring bilprovningen och försök boka tid. Dom kan se i sin dator direkt om ursprungskontrollen är klar. Brevet ta ytterligare två dagar...

- Som Anders skriver så kolla andra orter. Är väl ok att köra 20 mil för att kunna få en tid 3 veckor tidigare. Kolla även upp de nya aktörerna på marknaden. Jag gjorde min regbes på Carspect i Malmö. SBP hade 2 månaders väntetid i Malmö medan jag fick tid på Carspect en vecka efter jag ringde.

___
//Ulf
Programmer: Får man inget nummer tillbaka efter de godkänt ursprungskontrollen?
Eller kan man säga bilens chassinummer när man ska boka?
Självklart kommer jag kolla på massa mindre orter.
Vart hittar man andra aktörer?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När du anmäler till Ursrpungskontroll så får man ett nummer och det är detta som sedan gäller hela vägen.

På Transportstyrelsens hemsida som handlar om import så finns det länk till kontrollorganisationen för alla bolag som sysslar med besiktning och där finns sedan vidare länkar. Carspect är en aktör men det finns säkert fler.

___
//Ulf
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Daniel: Tips om du är OKQ8 medlem att skaffa deras backupförsäkring, kostar typ 60 kr/mån. De täcker lite olika bra punkter som vanliga försäkringarna brister på. Bland annat hyrbil, eller stilleståndsersättning om bilen står på verkstad för försäkringsskada. Eller som jag nyttjade förra veckan: upp till 1500 kr i ersättning vid rutbyte :)

Mvh Tobias
Tack Tobias. Det ska jag absolut kolla upp =)

Ska prova att ringa runt till lite olika larm-firmor imorgon också och se vad dem har att erbjuda. Bara det blir en snygg och seriös installation. Jag vill ju inte ha något halvdant "skit" i min bil =)
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Glöm Cargard - det är nedlagt. Jag skulle satsa på DEFA DVS90.
Att din bil inte har BMW originallarm är knappast något att sörja över, för övrigt.

Grattis till en härlig bil, förresten :)!
Tack Dr Bilfåne!

Ok ska kika på det larm du nämner. =)
Har någon tips på platser man kan reg.-besikta bilen annat än på Svensk Bilprovning? Fick iof tid redan på måndag, men det vore så sweet att få den inreggad innan helgen.
Bor i Gävle, så gärna om det finns något inom en 30-mils radie.
Besvarar min egen fråga här tror jag. Det verkar bara vara Carspect hitentills som konkurerar med SBP. Jaja ska ringa och höra med SBP sedan om dem fått in några avbokningar =)
Sådärja! Då var bilen reg.-besiktad och klar!

Ringde och fixade en vanlig försäkring på den idag också (har en importförsäkring för tillfället), det blev lite dyrare än jag tänkt mig, men men smakar det så kostar det.
Försäkringsbolaget ville bla. ha in ett bevis på antal nycklar till bilen, någon som vet om detta står någonstans?
Daniel: Vilket F-bolag? Du måste lämna in bilen till bmw och få nycklarna omkodade.
Roma: Trygg Hansa

Fan det låter som en lite omständlig procedur som gör plånboken ännu lite tunnare...
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag kodade om m3 nycklarna hos perra på bilteknik i Huddinge.. kolla med han om han kan fixa till din bil oxo, gick på en 5-hundring.

/Tobbe
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Brukar hamna på 500-1000' beroende på verkstad.

___
//Ulf
Ok det var inga hiskerliga summor iaf. Ska höra med BMW här i stan vad det kostar. Tar det lång tid att koda om dem, eller går det såpass snabbt att man kan vänta där undertiden. Nu är ju detta iof en fråga om tålamod, men tar det mer än en timme så anser jag det inte som att man kan "vänta där" =)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det går snabbt. Du måste ta med samtliga nycklar när du kör dit.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.