AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
17.718

Värt att importera en BMW M3 e92

Sida 1 av 5
Jag är sugen på att importera en BMW M3 e92 -08 med DKG-lådan, men börjar fundera på om man egentligen tjänar något på det. Jag anser att jag inte har så bra koll på vad "rätt" pris på en sådan bil är så tänkte höra mig för om lite hjälp här. Kronar är iof rätt stark mot euron just nu så där kan man ju tjäna något. Men hur ser prisskillnaden i övrigt ut om man jämför den tyska och svenska marknaden? Prisklassen jag tänkt mig är ca 500 k SEK.

Tacksam för Er hjälp!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har inte koll på just M3 E92 men för t ex M5 E60/E61 facelift så är det all idé att importera. I Tyskland är dom märkbart billigare och i Italien ännu billigare.

Tar ju inte mer än några minuter att få en bild av prisläget på M3 E92 genom att titta på Blocket och mobile.de

___
//Ulf
Tack för ditt svar.

Jo jag har försökt att jämföra bilar på blocket mot liknade bilar på mobile.de, och vad jag kan se så är dem generellt något billigare i Tyskland. Men så finns det ju alltid bilar som säljs förvånansvärt billigt på mobile.de, eller väldigt dyrt på blocket, så därför ville jag ha lite utlåtanden här av personer som kanske har lite bättre koll på detta.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Personligen så hade jag enbart köpt en sådan bil av en aukt BMW-handlare i Tyskland eller möjligtvis av en aukt handlare för något annat märke typ MB, Audi, Porsche så det är ju dessa bilar jag hade jämfört med de på Blocket.

En spridd prissättning på den här typen av bilar får man nog räkna med, det är likadant på M5. Likvärdiga bilar kan hos en BMW-åf kosta 43'€ medan en annan vill ha över 50'€.

___
//Ulf
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag funderade oxå på att importera en M3 E90:-)

Kollade marknaden på mobile.de i månader...

Ville endast handla av riktiga handlare och de jag kontaktade låg på ca 47-48000 euro prutat o klart, välutrustade lågmilade 07-08.

Jämfört med sv-sålda likvärdiga skilde det ca 50 tusen kr registrerat o klart.

Det kan ju låta lockande men tänker man ett steg längre den dag man ska sälja så är ju en importbil GARANTERAT 50 tusen mindre värd...DESSUTOM vill ju somliga handlare inte ens byta in importbilar så jag tyckte inte det var värt besväret o fara till tyskland.

MVH Peter
Tack för ditt svar Peter.

Jag ska ha detta i åtanke då jag tar mitt beslut. =)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle gladeligen hellre köpa en importerad Premium Selection än en svensksåld om jag hade råd...

mobile.de´s samtliga Premium Selection M3:

Länk

Mvh
Vågar man importera en "Premiun Selection" utan att ha åkt ner för att titt på den? Den ska väl vara i stort sätt toppskick för att få "Premium Selection"-stämpeln? Är det bara auktoriserade återförsäljare som får sälja "Premium Selection"? I sådana fall minskar ju risken för att bli lurad.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag skulle lätt våga köpa en Premium Selection bil. Precis som Daniel skriver så måste bilen vara i toppskick. Jag har tittat i genom ett Certifikat och det är hårda krav som ställs på bilen. I princip måste bilen hålla nybils skick. Det får inte förekomma några skador överhuvud taget.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ja, det är bara auktoriserade åf som säljer Premium Selection. Det är ju alltid att risk att köpa en bil osedd men bra foton och många frågor till säljaren. Min uppfattning är att de tyska BMW-säljarna överlag är väldigt korrekta med att beskriva skick. Jag har köpt ett antal bilar osedda irl och har hittills aldrig blivit besviken när jag åkt ner för att hämta dom. Vill man vara säker så får man ju resa ner och titta först och sedan åka ner en andra gång för att hämta bilen alternativt få den hemtransporterad. Att tänka på är att PS-bilar ofta behöver ett par dagar för att bli leveransklara eftersom vissa moment inte görs förrän bilen är såld.

Den 550 jag tog hem för ett par veckor sedan var en Premium Selection och skicket på den var vaerkligen bra, trots att den rullat 7600 mil. I PS så ingår 12 mån EuroPlusgaranti samt att alla servicepunkter som är på gång de närmsta 1000 mil alt 12 mån åtgärdas innan bilen levereras.

När man en gång vill sälja bilen så är det säkert så att en importerad värderas lägre men som Peddan skriver att en importerad Premium Selection M3 den gången man säljer skulle vara värd minst 50' mindre än en sv-såld tror jag inte på. Är det däremot en importerad utan någon historik som säljes av "bmw" på Blocket så ska givetvis prisskillnaden mot en sv-såld vara stor.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Saknades lite ord där... Bra foton och många frågor till säljaren gör ju att riskerna minimeras.

___
//Ulf
Tack Programmer och StefanL för era svar. Det börjar luta mer och mer mot en "Premium Selection" från Tyskland. =)
varför köper du inte den sv-sålda på blocket för 445´?
eller är dkg ett krav?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag var i kontakt med Leif angående den bilen, den verkade fin, 2 brukare.

Dock hade han bilen på leasing vilket krånglade till ett privatköp något. han kan ju dock ha löst det nu..

MVH Peter
Jo jag vill ha DKG-lådan.
ok förstår
men kan som m3 e92 ägare kan jag tycka att 445 för den bilen jag hänvisade till är riktigt billigt och köpläge!
eller har jag fel?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Efter några år där fina importbilar (speciellt lite udda bilar) värderades i princip lika som svensksålda så verkar trenden vara på väg åt andra hållet igen de senaste åren. Om det beror på att fler dåliga importerade bilar kommit in (fler kanske tittar på förstasidan på mobile när Euron var hög...) eller så kan det ha med att göra hur t ex Bilpriser värderar importbilar vs svensksålda. Som exempel kan nämnas att en direktimporterad M3 '09 3000 mil värderas 50 000 lägre än motsvarande svensksåld.

Tyvärr är det ett verktyg som används av många (okunniga?) köpare och drar ner prisbilden även på fina bilar.

Värt att tänka om när man importerar.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

acey: det stämmer nog med värderingen. Kollade på min egen 550iAT -08 och en motsvarande sv-såld värderas 30' högre.

___
//Ulf
Några synpunkter på denna bil, gällande utrustning, pris osv.?

Länk
När är den tillverkad? Uttagen dec 2008. Ser fin ut. Kräv att få nya sommardäck om de är de minsta slitna.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
När man jämför pris på import/svensksålt och det gäller nästan nya bilar måste man komma ihåg den extra kostnaden för service och helföräkring på importbilen. Men på en -08 kan det inte vara många månader kvar så där bör det inte påverka i någon större utsträckning.

Tyvärr dras fina hederliga importer ned av de dåliga bilarna som tas hem av småhandlare med rymligt samvete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.