|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Aha! Tack för den informationen Sim. =) Frågan kvarstår dock, är den en 08:a eller 09:a? |
|
| Skrev fel angående produktionsdatum, det ska vara 15.09.2008. | |
| Det är väl en 08a på alla "räknesätten"? Vägverket kör väl på kalenderår och BMW "nytt" år från 1 september, produktionsdatumet vill säga. | |
| Ok, så enlige BMW så är den en -09:a i.o.m. att den är tillverkad 15 september, och enligt Vägverket/Transportstyrelsen så är det en -08:a om jag fattat saken rätt? | |
|
Ok, det ändrar ju saken något. "Årsmodell" finns väl inte numera utan det är antagligen Fordonsår du avser? Var tvungen att kolla det och på transportstyrelsens hemsida står att läsa: Begreppet fordonsår används för att bestämma ett fordons ålder. Det avser 1.fordonets årsmodell, eller om den saknas 2.fordonets tillverkningsår. Om båda saknas är fordonsåret 3.det år då fordonet togs i trafik första gången. Modellår för BMW är ju från 1/9 vilket borde göra din bil till en -09a?! |
|
| Ja Keiser, enligt den rangordningen så räknas den som en -09:a. Var hittar du informationen om att modellåret för BMW räknas från 1/9? | |
|
Allmänt känt!? :) Vet att BMW börjar nya modellår 1/9, kan dock inte länka till någon källa men är ganska säker att alla (?) här på AP kommer intyga det! Vill du bekräfta det är det kanske enklast att vända sig till en BMW återförsäljare. |
|
|
Kikade runt lite här på forumet efter jag läste din föregående post och det verkar som du säger vara "allmänt känt". Tack för hjälpen Keiser! |
|
|
M3:an är en 09:a... Modellår 2009 (Tillverkarnas begrepp) Fordonsår 2008 (Transportstyrelsens begrepp, går i detta fall på tillverkningsår alternativt första dag trafik) Årsmodell finns ju inte längre men används ju ändå i en del sammanhang. Är väl i de flesta fall detsamma som modellår. Såg att Blocket nu ändrat Årsmodell till modellår när man söker. Ska du någon gång annonsera M3:an så är det en 09:a. ___ //Ulf |
|
| Tack för bekräftelsen Ulf! | |
|
Daniel: för att återkomma till din fråga...när jag ansökte om ursprungskontroll för min 550 som är tillverkad och uttagen 10/2007 (dvs modellår 2008) så angav jag 2007 på raden "Årsmodell/fordonsår". ___ //Ulf |
|
| Aha. När registreras modellår/fordonsår hos transportstyrelsen? Går dem på vad som står i ursprungskontrollen, eller går dem på något i chassinummret? Spelar iof inte så stor roll om det står att bilen är en -08 eller -09 på transportstyrelsens hemsida. | |
|
Dom kommer med allsäkerhet att gå på när bilen tagits i bruk i utlandet. Var det fritt fram att själv skriva vad man ville så skulle det nog bli ganska fel...Du kan ju testa att skriva 2009 och se vad som händer. ___ //Ulf |
|
| Jag hade en bil som var tillverkad 14/12/07 och togs i bruk 30/12/07 och bilen var en 07:a enligt Transportstyrelsen. De går på det år bilen tillverkades / togs i bruk. Det verkar vara lite olika beroende på vem som sitter bakom spakarna. | |
| Jag skrev 2008 så slipper man ev. krångel. Vill få ursprungskontrollen klar så fort som möjligt så jag kan boka tid för reg.-besiktning. Vore skönt att få regga in bilen så snart som möjligt efter leverans. Den levereras nästa vecka =) | |
|
Tänkte uppdatera denna tråd lite. Bilen står nu hemma i garaget och vänta på att ursprungskontrollen ska bli klar (ska ringa och tjata lite idag) och därefter beställa tid för reg.-besiktning. Bilen var otroligt fint och näst intill nyskick då jag fick den. Dock så är det en spricka i framrutan, längst upp i mitten (där backspegeln sitter fast) som sträcker sig lite nedåt och formar ett J. Jag misstänker att det uppkom under transporten via stenskott el. dyl. (har inte hunnit inspektera sprickan så noga ännu, fick bilen igårkväll). Det sura är att transportfirman står inte för skador som uppkommer via stenskott eller annat som är "uom deras kontroll", så det blir nog till att ta det på försäkringen med 1500:- i självrisk. |
|
|
Lånar min egna tråd lite igen. Hade tid att kika lite närmare på bilen idag, och upptäckte till min fasa att den saknar larm! Biljäveln har all möjlig utrustning, men något larm är inte installerat! =) Nu tänkte jag höra med BMW vad dem ska ha för att installera ett orginal-larm i bilen, eller finns det eftermarknads-larm som är bättre? |
|
|
Skulle gissa att eftermarknadslarm från DEFA och Cargard är både bättre, billigare och mer flexibla när det gäller tilläggsmoduler. ___ //Ulf |
|
| Tack Ulf, ska kika lite på dessa. Någon som har något bra larm att rekommendera? Det gör inget om det kostar en slant då jag anser att det är en bra (nödvändig) investering. | |
| BMW skulle ha 30 000:- för att sätta in orginal-larmet, tror det får bli ett eftermarknads-larm ändå =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.