|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
| Kvalitetskänslan är inte alls dålig jämfört med konkurrenterna, det är bara det att man får en obehaglig känsla att nya bilar vill vara finare än de är. Att t.ex. dörrisoleringen är byggd med tunnare billigare material men det funkar rätt bra ändå tack vare att materialet är på rätt ställe, att dörrstängningskänslan är OK men inte pga gedigenhet i dörr och tätningar utan på massor av utvecklingsarbete på just stängningsögonblicket istället för att det blir naturligt bra pga gediget bygge osv. | |
| Kan mycket väl vara så! Jag har dock aldrig plockat isär en dörr på vare sig de Audi eller BMW jag ägt ;-) Jag vet dock genom vänner som jobbat på bilverkstad att som jag skrev är Audi/VW/Skoda? bra på att bygga bilar som känns bra när det gäller materialval, finish etc. Men den upplevda kvaliteten har mycket lite med faktisk kvalitet att göra...fint på ytan således. Jag hoppas inte detta gäller BMW och det tror jag inte (eller så intalar jag mig det för att motivera köpet av 530:n...) | |
|
Jag har plockat isär dörrar, men inga nya. Kan hålla med min far "så här ser en riktig bil ut" när vi hade rivit diverse saker i E39an. :) Har ej plockat isär några nyare dock. Sen är det inte bara materialen, graden av hur genomtänkt sakerna är monterade skiljer väldigt mycket. BMW (mfl) verkar mer gjorda för att kunna plockas isär och plockas ihop igen utan att kasta allt som sprack när man fick slita isär all plastskit (jämför Koreanska bilar) som trycks på plats i ett gigantiskt ej demonterbart stycke. Men som sagt, jag misstänker att BMW (liksom andra) gått bakåt för att spara kostnader. E39 är lätt att demontera och man blir ofta nöjd inombords när man tar av paneler och ser fina kabeldragningar, kontakter, ordentlig isolering, metallclips mm. Bara en sån sak som att man tar bort baksätet med några skruv, instegslisterna skjuts åt sidan och lossnar, sidoklädseln snäpps loss, sen kan man ta upp golvmattan och studera den vackra exakt monterade kabelrännan för sladden till batteriet (istället för den lösa stripade kabeln som ligger lite på trekvart) osv innan man återmonterar allt utan några som helst synliga spår. Det är snyggt även där man inte ser! Det gillas starkt!!! Känns som att utgångspunkten idag är "Var kan vi fuska utan att (alltför många) kunder märker nåt?". Var det 3 eller 5 serien (nya) där bagageutrymmet knappt ens var lackat och man såg rakt på plåten om man tittade in underifrån? Illa... Och varför sänkte t.ex. Mercedes priset på E-klass med flera tiotusenlappar (biltidningarna applåderar), är det verkligen BARA produktions- och utvecklingsrationalisering? Marginalsänkning? Eller billigare konstruktioner med biligare material? |
|
|
Kanske tid att lyfta denna tråd igen m.a.p. Länk Håkan Matson: "Dyrt, dåligt och förbaskat trist" "Det är den stora trenden i Bilsverige just nu. Men Di:s motorredaktör Håkan Matson avslöjar att han ogillar diesel - för att uttrycka det milt. "Det börjar redan när jag trycker på startknappen", skriver han efter en tur i nya BMW 520D Efficient Dynamics. Diesel är enligt Håkan Matson en "återvändsgränd" och bränslet är både "dyrt, smutsigt och förbannat trist". "Diesel lämpar sig möjligen för traktorer och lastbilar - men knappast för personbilar", skriver han i Di Weekend." |
|
| Otroligt larvigt uttalande av Matson...har iof sig aldrig tyckt att han varit speciellt bra som motorjournalist :-) | |
|
Matson får sälla sig till dom 8% som förra året köpte en 5-serie med bensinmotor, resterande 92% köpte diesel... (Källa AMS 3/2012). Var väldigt imponerad när jag fick låna en 520dT under två dagar, kändes aldrig slö trots att det var den minsta dieseln, antar att den 8 stegade automatlådan gjorde sitt till också. Bekväm som F A N var den också :). |
|
| Ganska töntigt att 2012 såga "dieselmotorer" i allmänhet. Undrar om han på allvar kan mena att en vanlig bensinfyra utan överladdning är "som ett temperamentsfullt vilddjur". Kom igen Matson :)) | |
Verdi |
Jämför man en 2-liters diesel på 140hk med en V12:a så är det klart att det skiljer. Men man kan ju vända på det också. En diesel med över 300 hästar jämfört med en trött 4-cylindrig bensinare utan turbo... Själv säger jag varken bu eller bä. En bra motor är en bra motor. Oavsett bränsle. |
| Verdi, instämmer fullständigt! | |
|
En trött motorjournalist som desperat försöker få uppmärksamhet genom att sticka ut hakan. |
|
|
Heder åt dem som vågar sticka ut hakan.... mvh/ Anders |
|
| Den tönten finns det väl ingen som lyssnar på, han har väl inte ens ironi? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.