AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
35.014

Reflektioner på provkörning av 520d F11 2010 184hk

Sida 1 av 8
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Provkörde igår en F11 520d 184 -10 manuell med 160 mil (Länk på mätaren och tänkte delge mina spontana och högst subjektiva reflektioner på motorn och bilmodellen. Först, min bakgrund är att jag hitintills endast ägt bensinare och endast kört ett fåtal "moderna" dieslar. Mest transportdieslar a la flyttbilar och liknande. De nya dieslarna har ju rosats här på forumet så jag får allt medge att förväntningarna var ngt uppskruvade. Ny motor på 184hk, ny modell (F11), ny bil!

Provkörningen utfördes mestadels på landsväg, blandad körning kan vi kalla det.

Första intrycken när man sätter sig i bilen;
1) STOR bil på utsidan, inte jättestor på insidan. Huven är enorm (och hög) och man ser inte hörnen på bilen eller strålkastarna fram.

2) Motorn tickar på ett oskönt vis. Men det ska ju låta avsevärt mindre i fart..

3) Jag får intrycket av att bilen vill förmedla lyx med mycket knappar och småfinesser överallt. T.ex. att när du ställer farthållaren får du en lampa som tänds på utsidan av hastighetsmätaren som visar vad farthållaren är satt till. När dieseln börjar sina och reserven slår in hörs ett windowsliknande ping.

Lyxkänslan känns dock ytlig och panelens kolör är svartlackad plast som bara känns billig. Det ger ett osmakligt intryck av lyx och billighet på samma gång.

4) Bilen är inte förarorienterad (för referens; jag kör E46 325iM till vardags). faktum är att jag inte alls gillar panelen på E9X/E6X/F1X för det känns som en vertikal vägg som alla knappar är monterade på. Det flyter inte ihop med interiören.

5) P-bromsen är ersatt av en knapp på samma plats. Elektronisk. Skulle inte p-bromsen vara en mekanisk fail-safe fall-back-solution? Hm.

Så bär det iväg. Vid första svängen inser jag att man valt att blinkersspaken återgår till nolläget under tiden man blinkar. Kanske redan var så på E6X/E9X? Jag gillar det inte. Varför ändra sånt som funkat i så många år och som alla är vana vid?

Motorn:
Jag förväntar mig ganska schysst tryck i den då den ska ha 184hk (jmnfr 192hk i min M54-B25) och det där vridmomentet på 380 Nm låter bra på pappret. Allt faller platt. Tyvärr. Jag hade hoppats på att se ljuset med dieseln, men icke. Motorn vibrerar på alla varv (känns i ratten t.o.m.), den ticker såväl i låga farter som i landsvägsfarter. Ingen knuff i motorn alls. Den känns slöare än min f.d. 150-hästars E36 320iT från 1999. Katastrof. Det där "enorma" vridmomentet ser jag inte röken av. Motorn känns helt orkeslös under 2000rpm och det är inte tal om att eco-köra på sexans växel i 64 km/h. I min lilla Civic på 1.8l kör jag på 6:an i 45 km/h om jag vill! man kan på inget sätt säga att denna bil, med dena motorn är körglad eller än mindre en drivers var. Det är en buss.

Förbrukningen låg på 0.55 landsväg i 90km/h, blandat med lite fullgas bitvis på ca 0.65-0.70. Inga fantastiska siffror.

På det hela kändes det INTE som en 400.000-kronorsbil. Jag blev _mycket_ mer positivt överraskad av Skoda Superb 2010 1.8 TSI 160hk med dubbelkopplad tomatlåda.

Jag säger inte att F11:an är dålig, utan snarare att den inte är särskilt bra, men BMW:s drivers car heritage.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ber om ursäkt för en del stavfel.
Nice review!

Men finns det inget ljus i tunneln ändå? :) Jag tror en 530d automat skulle ge ett mycket roligare första intryck när det kommer till körupplevelsen. För F11 är nog bra mycket tyngre än vad E46 är. Därför passar nog en större dieselsexa biltypen bättre. :)

Mvh,
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Intressant reflektion. Jag har bara kört 523 (204hk) och var förvånad att den var så tunn i motorn. Det är trots allt en 3 liters 6a!
Håller med dig....bilen är stor utanpå, men liten inuti. Det skiljer 50cm mellan e90/f10 men i baksätet är det max 5cm.

Ang. lyxkänsla, tycker jag att f10 är bra mycket bättre/finare än e60. e39 var långt före sin tid näe det gäller inredningen.

//Marin
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte kört F10 ännu men provsuttit min grannes 523i och jag gillar inredningen. Väldigt ombonad men jag håller med om att den rejäla mittkonsolen och dess utformning och gör att bilen känns lite trängre än E60.

När det gäller diesel så har jag tidigare haft en 320d E46 och jag blev aldrig dieselfrälst däremot så var den långt ifrån orkeslös och det var bara 150hk i den. Var det något man uppskattade med den bilen så var det hur stark den var när man t ex ville accelrera från 90-120.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ett tillägg: min 320d var en automatare. Möjligt att man upplever det annorlunda då.

___
//Ulf
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Just det där 90-110-omkörningsaccet är just vad jag inte upplevde. Min 325i känns starkare, varvvilligare och piggare på alla varvtal och alla växlar i alla situationer.

Självklart spelar dieseln motorkaraktäristik roll men jag ställer mig då frågande till hur BMW, som ska göra drivers cars, väljer att ha sådan karaktärslös dynamik i motorn. Jag upplever BMW komma längre och längre ifrån sitt arv. Min gamla E30 316i -90 hade mer sportkaraktär och var mer en drivers car än F11. Den hade mer läcker inredning och materialval samt design hade en röd tråd igenom sig signerat BMWs testpilotsarv.

Och vad gäller dieselns "enorma vridmoment" vill jag en gång för alla slå hål på den myten. Dieseln är stark, ja, men vridmoment har man nytta av när man lastar tungt eller drar tungt. När man accelererar är det motorns lågvarvseffekt man nyttjar och den är inte mycket att hänga i granen som jag upplevde det. Rent subjektivt förstås!
MB
43
MBO090
BMW 525 dT och en 118 d
Har en 520dT -2010 (2011) med automat som jag kört 2500 mil sedan november. Motorn lossnar rejält vid 1500 mil och jag kör i regel runt 0,51-0,55 med mycket landsväg och en del stadskörning. Interiören/körupplevelsen är med sportstolar, halvskinn och automat riktigt bra och den känns ljusår modernare än min gamla E61 525dT från 2006.

Bilen är stor och gungar värdigt a`la 7-serien - E61:an känns betydligt mer "sportig" speciellt iom att den har en manuell låda.

Supernöjd och köper nästa 5-serie när den kommer runt 2016-2017 :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Nu är det ju inte så att jag skulle skämmans precis, om jag skulle åka runt i en 520d f10.

Steget upp till 7-serien är stort prismässigt, men som bil ligger den inte långt efter.

Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Min handlare hävdar att hälften av alla femmor han säljer är 520d så nog är det många som tycker att denna motor duger. Själv skulle jag dock aldrig välja den då jag inte alls tycker att den ger den "premium-feel" som jag förväntar mig i en bil för en halv mille. Skulle mycket hellre köpa en 523i som kanske inte är snabb (snabbare än 520d dock) men som åtminstonde har en behaglig karaktär.

Nya F1X ger inte samma intensitet bakom ratten som treserien men är å andra sidan mycket bekvämare. Utrymmesmässigt tycker jag att det är så pass stor skillnad att nu när vi väntar vårt andra barn är det ett lätt val att ta steget upp från E91 till F11. Avseende inredningen och dess kvalitet i F1X så anser jag att det inte finns något bättre på marknaden i prisklassen.

Mvh
Arese
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tyvärr måste man gå upp i motor och tillval för att känna premium känsla i F1x och då landar prislappen på minst 600 tkr.

//Stefan

Mina bilar:Länk
8-stegade automaten gör hela skillnaden,provade också 520d manuell först och jag håller med i kritiken. Men med automat blir det en annan bil,precis som även alla biltidningar skrivit, se till att välja automaten.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Men motorns karaktär ändras väl knappast för att man väljer en automatlåda?
MB
43
MBO090
BMW 525 dT och en 118 d
Som någon skrev så skall man ha en automat - speciellt i en 520d.
Bilmodellen inbjuder inte till styrningar på Nurnburg Ring och det är att glida runt eller landsväg som gäller.

När det gäller bensinmodellen 523 av FX så är den så fruktansvärt seg att man tror att något är fel när man är van att köra en diesel - man måste varva som satan för att det skall hända något. Skall man ha tryck och köra på bensin snackar vi riktigt stora motorer...

Skulle köra diesel även om det inte vore ekonomi - bara för vridets skull :)
Lyxkänslan känns ytlig! Skojar du?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag åkte med min grannes 520d F11 och tyckte den var hur jäkla fin som helst. Älskade inredningen i den.

Kan hålla med om att E46 har en fin dynamik i inredningen men tyvärr känns den väldigt gammal i jämförelse.

Mvh
Kristoffer
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Antar att frågan är riktad mot mig, "teres major".

Nej jag skojar inte. Delar av bilen känns definitivt genomarbetade. Idriven känns OK, även delar av panelen och mittkonsolförvaringen. Å andra sidan känns en del knappar extremt billiga, som t.ex volymknappen till radion. Den plastiga svarta panelen och all fejk-alu lite varstans.

Se denna bild t.ex: Länk

Vad är dina motargument? Att den förmedlar lyx för att den är dyr?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Klar E46:ans inredningen är gammal i jämförelse med F1X. Det jag menar är att E46 har en designmässig renhet och designmässig röd tråd i interiören. Det har inte F1X.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
En annan grej; detta exemplaret hade ingen navi men endå idrive. Man får du en svulstig känsla av att man ska ha en stor skärm med data bara för att ha en stor skärm. Och varför inte slänga med en Navi när skärm & kontroller finns där. Känns märkligt. Det borde vara ett billigt tillval med GPS om man väl har idriven vald. Men så är det säkert inte. :)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Fy fan vad illa jag skriver idag. Helt sanslöst! :)
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
När det gäller kvalitetskänslan så ska man inte glömma bort att det handlar om massproduktion. Och vidare så är det plast-, stål, gummi- och läderdetaljer som skruvas, pressas eller limmas fast i en plåtbur. Tyvärr kan man inte ställa riktigt höga krav på en BMW. Om jag skulle nagelfara min bil så skulle jag hitta hur många små skönhetsfel som helst. Hur kunde de till exempel vara så jävla korkade att de skapade ett fotutrymme bak som inte har plats till fötterna? Om man har framstolarna så långt ner som möjligt så är det snudd på omöjligt att få in dojjorna under framstolen. Eller varför är armstödet bak så löjligt tunt. Eller varför sprutar vindrutetorkarna så fjuttigt att de inte når ens halvvägs upp på rutan. Eller varför är navigationen så långsam. Varför låter dörrarna billigt när de slås igen. Varför låter motorn som en diesel. Varför rycker motorn. Man får helt enkelt finna sig i att man inte får mer för 550.000. Vill man ha en bil som verkligen tål att synas i sömmarna får man lägga upp HELT andra pengar. Sorgligt men sant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.