|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
|
520d är ju ingen raket men ändå oväntat stark och hyfsat snabb där man mest behöver det, dvs i accelerationer i farterna 70-140 km/h. Jag tror den blir mycket bra med exempelvis AC Schnitzers trim till 218 hk. Precis vad kärran behöver inbillar jag mig. Skoda Superb som det skrivs om här har jag hyrt ett par gånger utomlands. Lirar i en helt annan liga. Jämförelsen är närmast absurd. Superben är en Passat rätt och slätt med sämre ljudisolering. |
|
Verdi |
Gamla Superb var ju en Passat. Nya är väl inte det? |
|
Nya superb bygger på en förlängd passat,tror dessutom att det är på samma gammla plattform? Håller med i övrigt. |
|
|
Apropå om F10 är premium eller ej... Länk ...skulle vara kul att se samma foto på en Skoda Superb. |
|
|
Jag skulle ha betydligt större problem med att ha en bullrande, vibrerande fyrcylindrig 2- liters diesel i min premiumbil än om bagageutrymmet inte är klätt i en vinkel man aldrig ser.... Motorn är bilens hjärta och helt avgörande för upplevelsen av en bil! Mvh Arese |
|
|
Arese, det resonemanget betyder alltså i förlängningen att Ssangyong är premiumbilar då de använder Mercedes motorer och drivlinor? Jag tar allt på fullaste allvar. |
|
|
premium är ju bl.a. just att upptäcka "åh även här har de bemödat sig" på nån detalj man inte ser eller märker vid första anblick (som att torkarna går ner i intervallläge vid tomgång t.e.x. iofs inget särskilt idag men för 20år sen..), eller att man vid demontering av någon panel ser att det är ordentligt dragna kablage, isolerat osv bakom. Så det där är definivit inte premium, påminner om min svärmors Nissan Micra som falerar premiumtestet ovan på alla punkter. |
|
|
Säg den biltillverkaren som inte använder gamla motorer och drivlinor. Ssangyong har väl endast gammal Mercedes teknik vad jag förstått. Arese; Jag håller med dig i viss mån. I en 1-serie fungerar en vibrerande fyrcylindrig 2- liters diesel:) Men inte i en 3 eller 5 serie om det inte var en tjänsteholk. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Tyvär så låter dislarna inte "premium" oavsett om det är fyra, fem eller sex cylindrar men man får ett fint vrid och och bra ekonomi och i F11àns fall så är det trots allt ett stort fint komfortabelt skåp med sportig känsla man rattar runt , om man vill ha något med effektivt sportigt, smidigt och lätt bör man nog titta på andra modeller. | |
| Kenta: Då får du nog undersöka öronen för en 6 cyl låter fantastiskt fint. Fyran låter inget vidare, särskilt utanför bilen. | |
|
jhellstrom; Nog kan jag hålla med dig om att 6an låter ok, men den är ju heller ingen dröm ljudmässigt på tomgång. Då har vi nog olika referenser:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Huruvida man accepterar en fyrcylindrig diesel i sin premiumbil eller ej är nog mycket individuellt. En bil är ju alltid en kompromiss och vad var och en kan tänka sig att kompromissa med får man ju avgöra själv. Personligen kompromissar jag hellre med en inklädnad av bagagutrymmet som jag måste krypa in i bagaget för att se än med motorn:-) Mvh Arese |
|
| Bumpar tråden. Är det någon mer som provat F11 520dT och vill dela med sig erfarenheter och intryck? | |
|
Körde en 520dT på paulssonbil i ängelholm. Riktig jobbig att köra tyckte jag med manuell låda på en 520D I övrig drog den på bra gick helt OK, stor var den också i bagaget. |
|
| Jag upplevde att den fungerade helt okej med manuell låda. Inte samma kraft runt 1000 rpm som de större dieselsexorna men vem hade trott det. | |
| Har manuell på min och kan bara skriva under på att första veckan kändes det lite knepigt med lådan (motorstopp på 1:an ett par ggr) men nu är det hur smidigt som helst när ryggmärgen ställt in sig på den nya motorn och lådan ( min första dieselbil). Växellådan är otroligt välbalanserad och kortslagig och i och med att uppbyggnaden mellan framsätena är så hög, växlar man enkelt med små handledsrörelser mellan växlarna. Tom min fru som i övrigt aldrig brytt sig något vidare om våra bilar tycker det är en fantastisk bil att köra. Känns kort sagt mycket lyxigare, modernare och mer välbyggd än e61:an (men så har jag väl mer eller mindre alltid tyckt när jag jämfört nuvarande bil med föregående såsom ett inbyggt försvar till de hiskeliga pengar som skall fram vid ett byte till nyare bil) | |
|
Provkörde nyss en 520d med åttastegad automat. Bilen hade gått 132mil. Det märks att motorn har högt laddtryck, dvs den har ett väldigt tunnt register. 2500-3500 eller så tryckte den på riktigt bra men inte över eller under det. Lite gummibandseffekt när den drar igenom växlarna och det känns som att den helt slutar acca när den varvar ur precis innan nästa växel skickas i. Jag tror att 530d är mycket bättre i det avseendet, åtminstone ska den vara det på papperet. Nuförtiden säger ju antal hk och Nm inget då det bara nås inom ett snävt område på turboladdade dieslar, man måste få tag i och se hela kurvan! Annars är den nya automaten så bra att tom jag skulle kunna tänka mig en sån! Tyvärr verkar det ju bara säljas tjänstebils 520d eller egenföretags 535d och inte en enda 530i M-sport automat som jag kan köpa beg... |
|
| Har kört 520d både manuell och automat. Tycker definitivt att motorkaraktären passar bäst med aut. Dock gillar jag inte motorljudet, den vibrerar en del och känns ganska "rå". Jag har även kört 530d, en helt annan upplevelse som gör bilen mer rättvisa :-) Motorljud, -karaktär och prestanda blir också mer i min smak! | |
|
Jämfört med V70 4cyl diesel är 520d helt vibrationsfri och ljudlös... Problemet för mig är nog att jag inte är van vid det smala vridmomentbandet, normala BMW-bensinsugisar har ju 90% av vridet konstant mellan 1500-6000 rpm eller så. Det blir ju ingen konstant acceleration med en "smalbandig" diesel även med automat, vilket det blir i en (sug)bensinare. |
|
|
Allt är relativt, vad jag ville säga är att jag blev besviken på 520d efter alla lovord i pressen. Minns dock att någon testare (kommer inte ihåg vem) nämnt en viss rå motorgång. Jag har bara haft dieselbil en gång tidigare, en VW Golf TDI med 140 hk och DSG. För min del stör inte det smalare varvtalsområdet men smaken är ju som baken...Numera skulle jag inte reflektera över bensinalternativen hos t ex BMW, har m a o blivit dieselfrälst :-P Kan inte hålla med om att kvalitetskänslan i F1x skulle vara dålig i förhållande till konkurrenterna, men visst har ex vis Audi numera samma "upplevda kvalitet". Jag tror dock inte Audi har samma faktiska kvalitet (baserat på de Audibilar jag ägt tidigare). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.