AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
35.018

Reflektioner på provkörning av 520d F11 2010 184hk

Sida 6 av 8
To
14
TompaW
320 dT-09
Jag tycker att den ursprungliga poängen i tråden är mkt intressant, dvs vad är det för premium som man betalar för utöver märket. Personligen är jag inne på min andra BMW i rad (320dT-09) och valde den eftersom den var både snål och kul att köra. Innan den provkörde jag bl.a. Skoda Superb kombi och blev otroligt imponerad. Så här i efterhand måste jag säga att jag flera gånger undrat om inte den hade varit ett bättre köp. På min 320d har jag bytt alla däck till icke RFT eftersom den spårade helt kopiöst, kopplingen rycker trots mjukvaruuppdatering, och klädseln är den känsligaste som jag någonsin upplevt i en bil. Börjar redan bli utsliten efter 1.5 år.

Inte mycket premium där inte, enligt mig i alla fall. Däremot är den riktigt kul att köra, går tyst, och kan otroligt nog köras under 0.5 l/mil med hela familjen och packning.

Jag tycker personligen att BMW bör lyfta sig lite för att jag ska köpa en BMW igen, bara det faktum att Skoda kan ses som ett seriöst alternativ till en BMW 5 serie tycker jag är bevis nog. Sen kommer det alltid finnas "fundamentalister" som tycker att dessa bilar inte spelar i samma liga mm. Men faktum kvarstår, konkurrenterna har avancerat rejält och det känns inte som att BMW gjort samma lyft.
Jag beskriver inte mina egna värderingar, ej heller min egen åsikt. Jag försöker enbart illustrera att BMW ej är ett märke som uppfattas som statusmärke hos alla, utan istället kan uppfattas som lite vulgärt och smaklöst. Anledningen till att jag tog upp det, handlade om några kommentarer på trådskaparens upplevelser av 520D. Reaktionerna beskrev upprört att BMW är ett "premiummärke" de facto. Jag menar att detta inte är sant, då BMW:s varumärke kan uppfattas på ett helt annat och mindre smickrande sätt, t.ex på det sätt som jag beskrivit (läs hallickbil). Jag tycker således att det är rätt trist,men framförallt tjatigt att så många helt okritiskt svalt bilindustrins svammel om premiumkänsla och att "alla" skulle uppleva BMW som ett statusmärke. En bekant som är mäklare valde bort BMW vid sitt senaste nybilsköp, därför att det fanns en risk att bilen skulle symbolisera att han var mindre seriös. Risken finns, som han sa. Personligen är jag fullständigt ointresserad av bilen som statussymbol. Jag är tekniskt intresserad och anser därför att BMW:s moderna dieslar, särskilt de 4-cylindriga motorerna är de mest intressanta. Därför är också 520D intressant, men dess eventuella statusvärde är oväsentligt, eftersom det uppfattas oerhört olika hos olika människor, enligt vad jag ovan försökt beskriva. Slutligen begreppen gourmand/gourmet, så ska nog det förra begreppet förstås som subarit, vilket betyder att man har en generösare inställning till livets njutningar.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk ;)
Verdi
Har man en nyare 3- eller 5-serie sedan eller touring så är det nog inte många som tänker "kioskägarbil" eller liknande. Det gör iaf inte jag. Ser jag däremot en äldre pimpad BMW 750i eller M5 E39 så är det klart att det finns en viss vulgaritet inblandad. Ska man ha en sån bil måste den nästan vara 100% original för att inte bli tacky.
Verdi
rob,
Vad menade du med länken? "På franska är begreppen gourmet och gourmand dock relativt överlappande i betydelse." :)
Länken (wikipedia) du hänvisar är alldeles korrekt, men dock begränsad. Att vara gourmet/gourmand (vällusting) är inte bara begränsat till mat. Det signaturen Verdi påpekar om ordens betydelse i franska språket är ju iockså helt korrekt -orden har en likartad betyelse i franska nuförtiden. Apropå BMW 520 D. Måste nog provköra den bilen, särskilt mot bakgrund av att den väckt så mkt känslor. Märkligt att en plåtlåda kan ha en sådan effekt på det mänskliga psyket.
Jaja, vad ska man säga. Mitt intryck är att det är väldigt vanligt bland invandrarna samt även i flera av länderna de kommer ifrån att man bara räknar BMW, Mercedes och till viss del Audi som riktiga bilar. Detta accepterar jag, varje fall inget som stör mig även om vissa kanske överdriver lite ibland (och jag också?).

Det här med att pimpa bilarna är väl framförallt en ungdomsgrej även om det har börjat sprida sig i åldrarna. Har dock inte sååå mycket att göra varifrån man kommer ifrån även om det kanske går mode i vissa stilar. ;-)
Jag har en 520d för att jag vill ha en snål BMW F11.
Är positivt överraskad att 2 liters spisen är så stark.
Går naturligtvis inte att jämföra med sexorna men effektiviteten väger över för lilla dieseln.
Kör du manuell eller automat ?
MB
43
MBO090
BMW 525 dT och en 118 d
Teres major: Jag har både en 525 dT -2006 och en 520dT F11 och visst är 6:an kraftigare med skillnaden är banne mig inte så fruktansvärt stor. BMW har verkligen lyckats med 520dT och jag skulle aldrig betala de pengar som skiljer i inköp mellan dessa motorer i prislistan. Har manuell i 525:an och aut. i F11:an och aut. skulle vara lagstadgat! :)
Har automat.
Jag tycker skillnaden är gigantisk mellan manuell & automat i 520d,så ni som testkört manuella versioner prova även automat då det blir en helt annan drivlina.
Jag är fantastiskt nöjd men min bil.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja, det borde vara första gången i världshistorien som en bil upplevs som "bättre" med tomatlåda. Jag menar, den lär väl knappast bli mer körglad, aktiv eller sportig?
Nu är F11:an mer komfortkung än sportkung och i det sammanhanget blir bilen harmonisk med auto.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Verdi: 100% original är nyckeln till framgång även för nyare modeller. Kolla E60 på youtube från t.e.x oljeländer de lyckas riktigt bra med att "kioskkonvertera" även nya (dyra) bilar.
Verdi
marin849,
Jo så är det ju för min del, skulle aldrig ens sätta på icke-original fälgar. :)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller inte med, AC Schitzer och Alpina är några firmor som jag gärna låter förädla min bil.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Verdi
Stefan,
Det kan väl vara ok. Personligen gillar jag inte Alpina-fälgarna. För många ekrar. Och AC Schnitzer brukar vara lite vulgära i sina modeller.

Är dock ingen fälg-kännare direkt. Själv gillar jag "konkava" fälgar med "djup" om du förstår vad jag menar?

Gillar inte nitar, skruvar och sånt krafs. Det ska vara enkelt och stilrent. Gillar inte såna fälgar där ekrarna liksom sitter en bit in på fälgen. Typ: Länk
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Provkörde en 520DA -11 M-sport nu i helgen,
riktig skön o underbar att köra=)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Verdi,
Håller med dig. Helt klart måste det vara stil på grejerna. Föredrar själv originalfärgar när det finns snygga sådana. Fälgen du länkade till ser för gräslig ut.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag har nu kört 1500 mil med med min F11 520dA (sport) och är helnöjd med det jag köpt. Visst är en 535d bra vassare och min gamla E91 325 (mpkt) gav mer glädje på landsvägar och min tidigare Z4 3.0 gav ett stort smile så fort jag startade upp kärran Men min F11 vinner 8 av 10 ronder och det är det som räknas för mig.
Om ekonomin tillåter så skulle nog en Z4 skulle göra 10 av 10 :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.