AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
35.020

Reflektioner på provkörning av 520d F11 2010 184hk

Sida 5 av 8
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Uppenbarligen säljer Skoda Superb. För 350k får man en fullbombad Superb eller en naken 520d. Valet är fritt.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
När Skoda får styra själva blir resultatet väldigt bra, som Skoda Yeti är ett exempel på.

Men Superb som jag själv var intresserad av är en kompromiss på ett sätt jag aldrig skulle köpa, eftersom den är baserad på en kortare VAG-plattform ligger den inte lika tungt på vägen som en 1-serie (Och är långt ifrån det Autobahnlok en F1x är), är helt vidrig att köra fort med om vägen inte är spikrak och har klena bromsar som tar slut fort.

Skulle som sagt aldrig köpt en bil där sådana viktiga saker kompromissats med, och skulle heller aldrig jämfört den med en BMW 5-serie.

//Bjersér
Nej, men det är ju just det som många gör, jämför t.ex Superb med 5-serie kombi. Jag gjorde det, dock inte de modellerna. Det stod mellan Golf BMT, BMW 318/320D, samt Alfa 159 JTD 1,9. Även Citroens nya C5:a var med ett tag. Det som avgjorde till BMW:s fördel var de låga ägarkostnaderna och de utsäkta motorerna, trots att jag egentligen inte villa ha en bakhjulsdriven bil.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Bjerser
Det råkar inte vara Mika Häkinnen som döljer sig bakom ditt nick. ;-)
Bottenplatta hit och klena bromsar dit. Vad jiddrar du om?! Det är en bruksbil vi pratar om....som kommer rulla 95% av milen i max 120km/h på svenska landsvägar.
Om vi ska snacka uthålliga bromsar är ju knappast BMW kända för det, förutom kanske M-modeller.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Nu handlade inte tråden om att jämföra F11 med Skoda Superb, utan det var mer som ett perspektiv i sammanhanget.

Det jag menade var att F11 inte infriade de förväntningarna jag hade, samtidigt som jag kanske förväntade mindre av Superben men den överträffade dessa relativt låga förväntningar med råge.

Som famlijebuss skulle jag absolut jämföra Superben vs F11. Varför inte??

Jag har ingen uppfattningen om hur Superb är när vägen svänger men F11 är knappast något under av körgladhet bara för att det står BMW på ratten och den är bakhjulsdriven. Jag tror inte någon skulle märkt om 520d var framhjulsdriven annat än vid det absurda fallet där man bankörde bilen, möjligen.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Att framhjulsdrift eller bakhjulsdrift kvittar bara för att det inte är mer än 200hk i motorn var det dummaste jag hört.
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Kan inte se Skoda som ett alternativ till en BMW någon dag i veckan. Tittar jag på en BMW och vill jämföra så blir det i så fall en Audi eller MB. Sen blir ju inte en 520d en lyxbil eller premium som det skrivs om. Och det oavsett om man kryssar i alla options som finns. Det andas fortfarande lite kastrering över det valet. En sådan vagn kräver en 6:a eller 8:a. Helst en bensinare även om dieselsexorna är finfina. 520d är en instegsmodell i segmentet och kommer bli/är valet för tjänstebilsåkarna. Där kan man verkligen inte jämföra en Skoda och en BMW när man ligger mkt på vägarna.

Jonas

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Fattar inte riktigt heller hur man kan jämföra en Superb med en BMW 5 serie. Det är ju helt två olika klasser på bil.

Precis som med Volvo, försöker sälja sportiga bilar men egentligen borde hålla sig med det dom kan bäst, säkerhet och stora familjebilar.

//Kristoffer
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Missförstå mig rätt nu...jag är stor fan av BMW, men jag är inte trångsynt! Även Mercedes/Audi/Porsche/Honda/Subaru m.fl står på min meny.

Men personligen skulle jag aldrig köpa en Skoda. Bilen är säkert inget fel på, men för mig är varumärket Skoda associerat med lågbudget/öststat/komunistland.
Verdi
Marin,
Jag har varit till Prag 2 ggr och det är en vacker stad på alla sätt. Tycker vi svenskar borde vara mer ödmjuka. Inte så att vi själva bor på världens trevligaste plats rent geografiskt... :) Om jag vore t ex Australiensare eller nåt annat neutralt så skulle jag nog hellre bo i Prag än i Stockholm om jag bara hade de två städerna att välja på.

Jag associerar Skoda med Volkswagen och Audi snarare än det gamla öst. För mig är en Skoda en Audi i budgetutförande och absolut något jag skulle kunna tänka mig. Hellre Skoda än Volvo faktiskt. Var nära att köpa en Skoda Octavia RS TDI innan jag hittade BMW:n.

Nu har jag dock fått för mig att jag måste ha bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift så det minskar ju valmöjligheterna ganska mycket...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Marin: Inte då, och för en vanlig familj duger en Superb säkert utmärkt men vill man ha lite körglädje och har en lite tuffare körstil räcker Skodan inte till; Det var det jag menade.

Och visst, BMW har kanske inga outslitliga bromsar men jag har aldrig kört en BMW där bromsarna säger ifrån efter lite kurvig landsväg (Med ytterst lite användande av bromsen) och en max inbromsning från drygt 100km/h till stillastående; Skoda Superb 1.8TFSI tappade markant i bromsförmåga och storrök från bromsarna efter detta.

Som sagt, det räcker säkert till men det är inget för någon som vill köra och inte åka bilen. Och den som är intresserad av en BMW 5-serie har i oftast någon form av intresse för att köra.

//Bjersér
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Helt klart är ju att BMW bromsarna är mycket bättre än vad Skoda besitter. Men även BMW har allt för klen bromsutrustning, det har jag fått erfara på mina tre 335or. Har kört ganska tufft emellanåt och bromsarna bottnar efter bara några få höghastighets inbromsningar, och på bana ska vi inte ens tala om hur dåligt det är.

För att bilda sig en uppfattning om Skoda Superb bör man provköra först vilket jag ska göra innan jag uttalar mig om huruvida den är bra eller ej. Men jag kan nog hålla med Bjerser om att väljer man en Skoda så står nog inte körglädje högst på listan.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Varför kommer ni hit och kritiserar BMW? Finns det ingen Skoda sida för er att hålla till på gossar? Ni kommer aldrig någonvart med ert jidder.
Har faktiskt inte provkört f1x än men klämt o känt på den och visst känns det som ett rejält sving up gällande kvalitétskännslan från e6x, framförallt jämfört med min pre facelift. Tycker dock att priserna överlag har skenat iväg på alla "premium märken". Framförallt på motostarkare modeller som tex 550. Betingar nästan en mille med utrustning. Löjligt dyrt, vinstmarginalen måste vara stor på den modellen.

Angående bromsar,

Mina framklossar har rullat ca 1000 mil, bytte förra hösten. Tyckte i går på motorvägen vid en hårdare inbromsning att de inte tog lika bra som de brukar, fick trampa betydligt hårdare än vanligt. Symptomet kvarstår efter detta. Fick ett "dags för byte av frambromsar" meddelande på idriven följande upstart. Akuttid på Bil o Motorteknik fixad på fredag. Ska bli intressant o höra vad som hänt då inget syns vid en optisk kontroll av bromsarna.

// Kalle
fastEddie,håller med dig.
När blev kritik jämställt med "jidder" ? Som jag ser det har ursprunget i denna tråd förändrats en aning, men det beror framförallt på att bl.a. jag och andra kommenterat en del kommentarer i ämnet och så måste det nog vara. Jag vet heller inte om det har handlat om kritik mot bilmärket i sig, utan snarare om vissa forumdeltagares lite fundamentalistiska syn på bilmärket. Vissa tycks ha uppfattningen att alla människor omfattas av samma värderingar, t.ex "BMW, premiumbil, top of the line". Så är självklart inte fallet. Rätt många i samhället uppfattar sannolikt BMW som en bil för småkriminella förortskids, svartjobbare o hallickar osv och inte som en statusbil Det var i något sådant sammanhang som ett annat bilmärke, nämligen Skoda, började avhandlas. Att det finns människor som väljer Skoda framför BMW, trots att de har samma ekonomiska förutsättningar, verkar reta en del deltagare här på forumet. Det retar dock inte mig (själv BMW-ägare) och är definitivt inte någon allmän kritik mot bilmärket. Jag har tvärtom hyllat den BMW jag själv har som den mest driftssäkra och ekonomiska bil jag någonsin ägt. Sånt är viktigt för mig. Inbillad status skiter jag däremot fullständingt i.
ab
55
abstruse
528i F10 2010
@Gourmand:

Å ena sidan håller jag med dig i viss utsträckning, å andra sidan tycker jag din argumentation fallerar fullständigt när du inte tycks se någon skillnad i avseende av premium/status/upplevd kvalitet, mellan bilar såsom BMW och Skoda. Att vissa inte "ser" skillnaden, eller uppskattar den, är näppeligen detsamma som att det inte föreligger någon skillnad i realiteten.

Måhända har detta mer att göra med att du titulerar dig "gourmand"? Hade du varit en "gourmet", hade du sannolikt uppskattat skillnaden i kvalitet och premiumkänsla & -detaljer vilken gör att många av oss andra väljer just BMW. ;)

Att jag här inte omtalar "körkänslan", beror på att jag ser den som självklar, dvs goes without saying.

Att sedan dra in "småkriminella förortskids, svartjobbare o hallickar" o annat vilket du gör, tycks i mina ögon om något som "pubertal barnslighet"; vilken du själv beskyller andra i forumtråden för.

Mycket märkligt att dylikt ofta kommer upp när man diskuterar BMW och vissa andra "premium-fabrikat". Skulle det vara konstigt att såväl kriminella, förortskids, invandrare som svennar och direktörer önskar köra just BMW? Om man är mindre lyckad eller sämre belevad med skral ekonomi eller livssituation, får man då inte sukta efter en BMW? Dessutom är det näppeligen så att de här "förortskidsen" kör omkring i nya F11 550, utan snarare slutkörda 10-15 år gamla 3- och 5-serie-bilar, med eller utan varierande grad av dekaltrim. Vad har detta med saken att göra? Hur skiljer de sig från att Svenne-Banan på landet kör omkring i sin dekal- och bonntrimmade Volvo 240 eller 740? Det säger egentligen inget annat än många invandrare har bättre smak än vi "etniska" svenskar med Svensson-namn.

Avslutningsvis, du har vissa poänger, men samtidigt tar du själv upp vissa helt ovidkommande ting.
mkk230
Min direktör till världens största dryckesföretag kör en E60 medans jag kör F10. Han svensk och jag är invandrare. Det är ganska mycket skillnad mellan oss två på alla sätt men när det gäller bmw så tycker vi likadant. Många andra småchefer kör bmw oxå & många knegare likaså. Bmw är en bil man upplever något annurlunda medans dom andra finns bara för att finnas.

ab
55
abstruse
528i F10 2010
@mkk230

Väl skrivet.
abstruse

du har helt rätt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.