AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
35.022

Reflektioner på provkörning av 520d F11 2010 184hk

Sida 4 av 8
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tror knappast heller att det var kunderna som ville ha el-fönster istället för fönstervev, elektrisk sätesinställning, helljusassistent eller eluppvärmd ratt, det var nog utvecklingsavdelningen som föregick efterfrågan.
Att kunderna sedan inte vill vara utan "once you had it" tyder på att det var en uppskattad funktion.
Exakt samma sak med elektrisk parkeringsbroms.
Sen kommer det alltid finnas folk som vill ha kassettradio, tradionell startnyckel och mekanisk parkeringsbroms. Men generellt, näe.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vore det av kostnadsskäl har jag svårt att förstå varför man började högst upp i modellkedjan.
Nej, jag köper inte kostnadsargumentet.
Anders S: haha lägg ner. sitta o jämföra el-P broms med fönstervev osv :) tror inte heller det var pga kostnadssjäl.
Problemet när man jämför Skoda Superb (kan inte uttala mig om någon annan Skoda) med BMW 5-serie är att Skoda med hjälp av VAG byggt en alldeles för bra bil för "sin" prisklass. Gäller inte bara körupplevelse och utrymmen, även dörrklangen är i toppklass. Lär inte hända igen med tanke på att modellen plockar kunder från hela VAG-registret i Europa.

Bilar är dyra idag, man får inte en riktig BMW-upplevelse för 400' längre. Eller Merca dito. Det går dock bra att köpa ett begagnat exemplat för de pengarna.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Mercedes E-klass brake-by-wire var också kundernas önskemål.....NOT.

Läste i en gammal Teknikens värld, att nuvarane Mercedes S-klass hade plockat bort närmare 200 funktioner/inställningar jämfört med den föregående modellen.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Intressant Marin. Jag undrar hur antalet elektroniska funktioner ökat/minskat mellan E39-E60 samt E60-F10.
MB
43
MBO090
BMW 525 dT och en 118 d
Ett litet inlägg i debatten är att desto mer elektronik man har desto mer är det som kan jävlas... Jag har precis fått tillbaka min 520dT - F11 där el-handbromsen vägrade att släppa... Det tog bärgaren 1 timme att få upp bilen på flaket... Ny elmotor på en några månader gammal bil löste problemet - tacka vet jag wire... Misstänker att detta kommer att vara ett sorgebarn på samma sätt som kablarna till bakluckan har varit på alla modeller?!

Andra saker som jag stört mig på när jag ändå är igång är att förardörren öppnas nästan till 90 grader vilket gör att jag inte utan ansträngning når handtaget - och jag är 184 cm. Det skiljer typ 15 cm mot min gamla E61 - 2006.

Att man sedan har gjort ett spår i ovankant på fönsterlisten (där rutan går ner i dörren) på förar och passagerarsidan gör att rutorna fryser fast och sitter stenhårt. Fönsterhissen drar så hårt att dörrsidan sviktar men rutan släpper inte...Ett helvete när man skall checka ut från parkeringshus, långtidsparektingen på flyget etc. etc.

Nu har jag gnällt av mig och glad påsk!

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Nu väntar jag på förespråkarna för el-p-broms att upplysa oss om dess förträfflighet. :)

@MBO090: Tråkigt att en bil av denna förväntade klass har sådana grundläggande misstag. Illa!
MB
43
MBO090
BMW 525 dT och en 118 d
Problemet med alla bilar är att de är gjorda av plåt och plast och förbrukningsvaror med fel och brister. Utan att vara överdriven BMW-fantast måste jag ändå säga att helheten med BMW är helt överlägsen Audi och Mercedes men jag tror att el-handbromsen kommer att vara en kassa-ko för verkstäderna i framtiden - oavsett fabrikat.

En parantes:
Lånebilen medans de repade min BMW var en Toyota Prius Hybrid -2011 och så fruktansvärt tragisk produkt har jag aldrig kört - min 520dT går dessutom billigare både på landsväg och vid stadskörning :D Som alla Japanska bilar var den tillverkad helt i grå plast a`la kassetbandspelare på 80-talet - skall det vara så svårt att välja lite exklusivare material? Prisskillnaden är naturligtvis stor men en fräsch begagnad BMW för samma pengar är ett betydligt bättre köp på alla sätt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
hur motionerar man den elektriska handbromsen? vad händer om man trycker på knappen när bilen rullar? eller är det ens bromsbackar? kanske är som spärrpinnen i en automat...
Angående elhandbroms så hade jag det på min förra volvo, där stod det i intr.boken att man skulle trampa på färdbromsen för att hjälpa till när man aktiverade elhandbromsen.Har inte läst bmw intr.boken om detta men samma borde gälla.
Jag tror aldrig att jag hört det totalt intetsägande ordet "premium" upprepas så många gånger som i denna tråd. Och då handlar det om skitsaker som bakarmstödets tjockklek, den ena eller andra typen av plast i nå´n spak, om motorn låter "dieselaktig" eller ej och på vilka varvtal. Man kan bara konstatera att bilindustrin verkligen har lyckats manipulera folk att helt okritiskt börja använda detta begrepp, men framförallt att betala massa pengar för någonting som objektivt inte existerar. Jag är fullständigt övertygad att det finns de som skulle föredra en Skoda Superb framför en BMW, även om priset vore identiskt. Det finns naturligtvis mängder av människor, som inte har en susning om vad begreppet "premium" betyder i bilsammanhang. Jag valde min BMW därför att den dels motsvarade mina behov och krav, men framförallt därför att det var den absolut mest ekonomiska (billiga) bilen att äga.
F11 är utan tvivel överlägset snyggast viket man betalar gladeligen för.
Min poäng är bl.a. att din uppfattning inte delas av alla. Problemet är att du beskriver din uppfattning som ett axiom, närmast att betrakta som en naturlag. Eftersom så inte är fallet och även om din uppfattning om bilens design skulle delas av många andra, så finns det ju mängder av människor som har andra preferenser än du vad gäller vad som ska prioriteras vid ett bilköp. Jag själv skulle t.ex aldrig köpa nya 5-serien, eftersom den ger mig närmast klaustrofobi med sina små fönsterytor och känsla av instängdhet - ett bilmode i tiden, tyvärr. Dessutom så tycker jag att det finns en hel del bilar som är avsevärt snyggare än F11, även om bilens utseende knappast avgör ett bilköp för mig. Det är liksom en bisak. F11:s styrka skulle jag nog vilja påstå står att finna i moderna, snåla och starka dieselmotorer, t.ex den i tråden nämnda 520 D och det är ju just den modellen som säljer bäst. Detta trots bilens, i mitt tycke, brister i övrigt.
Vad kan man säga annat än att du har fel.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
För min del så betyder utseendet en hel del och jag delar teres majors uppfattning om F11.
Personligen föredrar jag 3-serien storleksmässigt, tycker femman förlorar körkänslan på g av storleken och vikten. Jag ser med spänning fram emot nästa generation av trean:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Man undrar ju om spåren för dörrlisterna var ett försök att bli av med knakljuden som följt E39 och E60 när karossen flexar och listen rör sig mot karossen. I så fall ett klassiskt exempel på subotimering. :)
"Vad kan man mer säga än att du har fel", citat från signaturen "teres major". Ja, vad ska man säga, annat än att den typen av kommentarer tyder på ett stort mått av pubertal barnslighet. Det är naturligtvis självklart att det finns olika uppfattningar om F11:s design. Det kan således aldrig handla om rätt eller fel. Personligen så tycker jag inte att F11 är särskilt snygg. Å andra sidan är bilens utseende av underordnad betydelse för mig, det finns andra egenskaper som jag värderar högre. Man kan ju även blanda in andra parametrar när man diskuterar en bils varumärke om man vill. Exempel på det är väl att BMW-bilar idag rätt allmänt betraktas som småkriminellas favoritbil och har fårr epitetet "hallickbil" i mångas ögon. Mest populär i vissa förortsområden utanför storstäderna. Detta medför att bilmärkets "status" minskar iom att märket förknippas just med svartjobb, kriminalitet och dessutom med en inte sällan dålig attityd hos vissa av märkets förare på våra vägar. Allt det där skitre jag i, när jag väljer bil. Som jag tidigare nämnt, så valde jag min bil, därför att den gav mest bil för pengarna - alltså var det mest ekonomiska valet för mina behov. Kanske är det också så för några av de som köper BMW 520 D. Jag skulle inte bli förvånad..
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Man kan se bilägande på olika sätt. Antingen som transportmedel med de krav du ställer i form av utrymme, kostnad mm eller som ett njutningsmedel i form av cab, prestanda, design, mm.

Köper man en F11 520d så väljer du att kompromissa mellan olika egenskaper som är viktigt för dig.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Gourmand....
Skoda är naturligtvis inte sämre transportfordon än någon annan bil men inte höjer den pulsen.
Och jag tror inte att någon skulle föredra en Superb före en motsvarande F11 för samma pengar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.