|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
|
Intressanta reaktioner, lite vad jag förväntade skulle hända. Några klargöranden då. Jag tycker inte nya 520dT är dålig, jag tycker bara inte den är så bra som man kan förvänta sig med tanke på prislappen. Hurvida den står sig mot Audi och MB låter jag vara osagt, men jag har provkört VW Passat 2010 2.0tdi kombi samt Skoda Superb 2010 1.8 tsi kombi, där den senare överraskade mig mest positivt även om båda dessa bilar också känns plastiga i interiören. Visst står sig F11 som modell bättre mot dessa bilar, ingen tvekan, men ser man även till prislappen så blir det en annan historia anser jag. Om 400' räcker till premium vet jag inte, men jag frågar er då; vad får man för de där 100'-150' som man lägger extra? Svar till Anders520dA och JFR; Om ni anser att F1X är premium som tycker jag inte ni är kräsna nog. F.ö. ska vi inte glömma att 520dA kommer sannolikt vara storsäljaren av alla femmor här i sverige och i det fallet, med den prislappen, anser jag inte femman vara tillräckligt övertygande. Då sparar jag 100' och får något minst lika bra. |
|
|
Kan din positiva överraskning gällande Superb ha något att göra med att du hade lägre förväntningar på den? Vad man anser är premium eller ej kan nog diskuteras i all evighet. Det är ju även en viss form av exklusivitet man betalar extra för. Men jag vill ändå påstå att man får vad man betalar för. Visst om målet är att ta sig till punkt A-B och skit samma hur det sker funkar en Skoda, Ford eller vad som helst. Det är upp till var och en att avgöra vad som är prisvärt eller ej. |
|
|
"Kan din positiva överraskning gällande Superb ha något att göra med att du hade lägre förväntningar på den?" Ja, självklart! "Men jag vill ändå påstå att man får vad man betalar för." Det är just detta jag ifrågasätter. Vad exakt betalar jag mer för när jag köper en F11 520d för 400'-450'? Bortsett bakhjulsdriften, som spelar obetydlig roll i en buss som 520d, vad är det jag får för de där 100'-150'? Är det bara att det står BMW på huven fram och på ratten? Om svaret är ja så har BMW blivit ett entusiastmärke likt Alfa Romeo ist för ett äkta premiummärke som förespråkar körglädje och kvalitet. Är det luddiga koncept som Efficient Dynamics Edition, som ger mig en stapel som går upp och ner i panelen och som blir blå när jag bromsar lite hårdare? Jag förstår att det är känsligt att kritisera BMWs nya flaggskepp, speciellt när det är storsäljaren 520d, och jag ämnar inte vara tyken med avsikt utan undrar genuint vad det är jag får för pengarna. |
|
|
Det är väl klart att man ska ha rätt att kritisera hur man vill. Det är ju bara intressant att höra olika åsikter. Om du som jag kör t ex mellan Sthlm och Gbg märks skillnaden mellan en Superb och en 5-serie oerhört tydligt. BMW´n är trevligare, skönare och roligare att köra. Den är bättre ljudisolerad m.m så man anländer klart fräschare och piggare än man gör i Superb. Det skramlar inte och slår lika mycket på sämre vägar och den ligger bättre på vägen. Det är bättre känsla i princip allt. Och speciellt när det kommer till körglädje är skillnaden enorm. Det räcker nästan med att du vrider på ratten vid stillastående för att märka skillnaden i känsla. EDE funkar. Jag hade inga problem att köra 520d automat under 0.6L/milen och då ska det tilläggas att jag körde ganska hårt (det var en hyrbil...). Det är lite som att jämföra tv och tv. Varför ska jag köpa en tv för 30K när jag kan se samma program på en annan för 5K... Olika prioriteringar, ekonomiska förutsättningar och krav. |
|
|
qsacage> Visst, elektrisk handbroms är inte jag heller helt bekväm med men kritik mot blinkersspak och en stor skärm förstår jag inte. Jag har snikversion av E60 men uppskattar skärmens tydlighet vid både radiolyssning och servicefunktionskontroll (jo man får klart och tydligt reda på hur många mil det är kvar till nästa servicepunkt, tro det eller ej). Jag tror knappast att det hade varit bättre att fylla skärmhålet med en plastbit för att man inte beställt navigation. Det är bara att vänja sig vid att bilar utvecklas. Det blev säkert ramaskri när VW tog bort bensinkranen och satte dit en bensinmätare i början av 60-talet men jag tror inte att folk vill byta tillbaka. |
|
| wath: byt ut ordet utvecklas mot invecklas i ditt förra inlägg sen håller jag med dig. tekniken har kommit så långt att man inte längre lyckas uppfinna dedär smarta, praktiska sakerna utan istället måste man ändra på redan bra lösningar så att de blir mer invecklade. ta den elektriska handbromsen t.ex. egentligen tror jag inte det är många som vill ha en sån men ändå säljs de pga att förändring är ett måste och bling bling när det kommer känslan är ett faktum. precis som "touch" på dagens mobiler... herregud. måste vara bland de mest patetiska uppfinningarna under hela 2000 talet såhär långt. | |
|
:) Jag skulle vilja se en iphone med knappar... Tro mig, om folk hellre ville ha en klassisk handbroms när du kan peta på en knapp för samma funktion så skulle man tillverka den klassiska handbromsen. Om man inte förstår varför en bmw 5-serie är 150' dyrare än en skoda superb så är det nog så enkelt att man inte ska köpa en 5-serie. Huruvida det är värt att lägga 150' mer på något som fyller samma funktion men på ett trevligare och bekvämare sätt är naturligtvis upp till var och en. |
|
|
Haha, tiasz kom in i matchen. Ja, för att Apple var ju HELT ute och cycklade när de tog fram iPhone.... Vad är det som är så illa med elektrisk handbroms? Saknar ni möjligheten att kunna göra handsbromssvängar på Ica parkeringen? ;) |
|
|
JAG kommer sakna kryckan, handbromssladd är kul:-) Att man numera kör med elektrisk handbroms är nog snarare pga utrymmes- och kostnadsskäl snarare än kundkrav. Mvh Arese |
|
| Vad händer om bilen blir strömlös och vill bogsera den, kan man släppa lås den elektriska handbromsen | |
|
Amli, vad babblar du nu om? hursomhelst är jag övertygad om att det finns en majoritet som föredrar den gamla hederliga parkeringsbromsen :) ingen i min manliga bekantskap föredrar en knapp framför kryckan. o bland unga bilintresserade finns det bara inte som alternativ.. |
|
|
Om majoriteten skulle föredra den gamla varianten av handbroms så har bmw, Audi och många andra gjort en väldigt dålig research på vad kunderna vill ha. Eller så kan det vara så att dina manliga bekanta tillhör minoriteten i frågan :) |
|
| Jag tror knappast att det är kunderna som har valt bort handbromskryckan. Tror snarare att det är av ekonomiska & estetiska skäl. | |
| Om behovet av att vilja dra i en spak istället för att trycka på en knapp var större än just utrymme för annat och estetiskt så har jag svårt att se poängen med att gå emot kundernas önskemål. | |
Terry N |
Amli skrev: ''BMW´n är trevligare, skönare och roligare att köra'' - Du glömde en rätt relevant sak, iaf för mig. F11:an är betydligt snyggare än en superb kombi, ni får säga vad ni vill om att smaken är delad, men superben är inte vacker särskilt frontpartiet, fram till a-stolpen. BMW:n ser betydligt mer harmonisk ut. Den som inte ser till designen när man köper en bil för mer än 300K (ja superben med skaplig utr kostar inte mindre) den personen ljuger. |
|
Känns bra att ett premiummärke valt bort en fail-safe solution mot en elektrisk plastknapp. o_0 |
|
|
Handbroms = fail-safe? :) |
|
|
Säkerligen är det mest av kostnadsskäl man skippat manuella handbromsen. Svårt att se att kunderna gnällt och velat ha en elektrisk P-broms. Jag hade personligen hellre haft både startnyckel och handbroms men vill ha andra moderniteter så då får man anpassa sig. |
|
| håller med, tror inte heller det är pga kundkrav. ang "failsafe" så är det nog fan inte så roligt med en elektrisk om en sådär 15 år när de börjar krångla. numera får man ju vara elektriker för o fixa bilar... riktigt tråkigt för det kommer bara bli mer o mer sladdar för varje år som går :) | |
|
Om det vore billigare att tillverka bakhjulsdrivet, så hade förmodligen inte lika många varit framhjulsdrivna. Att man sedan (enligt vissa) får körstabilare bilar, är något man får på köpet. Nej ekonomin styr. Tror iallafall jag ! NN/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.