|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Så kanske det är idag, Bimmerfrei. Men så var det inte innan. Och det verkar gå mot det värre. Trist. Jag menar att de iakttagelser du skriver om får ju bara inte finnas i en "premium" top-of-the-line familjebil. |
|
| Nej, det kanske har blivit sämre. Har bara haft BMW sedan 2004 så jag vågar inte riktigt uttala mig. De bilar jag har haft har varit trevliga, men ur ett kvalitetsperspektiv så är jag inte imponerad. Tror att problemet är att det är förbannat svårt att bygga bilar som verkligen har hög kvalitet och som samtidigt går att lösa för hyggliga pengar. Om man tittar på båtmarknaden så ser man ganska tydligt hur det ser ut. Du kan köpa en "premiumbåt" som Windy eller Nimbus för många miljoner men är kvalitet kompromisslös? Nej. Är du ute efter den varan får du minst dubbla eller tredubbla budgeten. | |
|
Manuell låda i en 5-serie? Varför? För övrigt gör du onödigt många jämförelser med gamla 3-serier tycker jag. Det är naturligtvis din egen privata upplevelse du delar med dig av och den är ju inte fel. Däremot är det ingen vettig jämförelse i mina ögon. Sen är det såklart skillnad på 192hk bensin/1500kg och 184hk diesel/1800kg. Allt annat vore ologiskt. Vad det gäller premiumkänslan så är den som allt annat högst subjektiv. Dock tycker jag personligen att skillnaden mellan E6X och E9X är enorm. Mellan F10 och E9X ännu större. |
|
|
Angående iDrive utan navi så måste jag säga att den håller alldeles utmärkt storlek för information. Inte minst vid musikuppspelning via Iphone. |
|
|
I den här prisklassen (<400kSEK) dominerar Audi kvalitetskänslan i kupén. Biljäveln känns som att den är gjuten i ett stycke. |
|
| ....alltså dom nyare Audi (A6/7, Q5/7, A8) | |
| Dessutom är nya A6:an förbannat snygg. Måste titta bort varje gång jag ser en. | |
| Kan inte vara något större problem att behöva titta bort när man ser nya A6 eftersom den har premiär hos handlarna denna vecka och det dröjer innan man kommer att se den ofta ute i trafiken. Det råkar inte vara så att du blandar ihop den nya med den gamla modellen eftersom de är så lika? ;-) | |
|
Ska väl inte sitta här och lovorda Audin, men efter en provkörning i går så måste jag ändå hålla med om att känslan i material och inredning är världsklass. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Jaha, så nya A6:an skulle ha bättre kvalitetskänsla än F1X serien? Ok, vad bygger ni det på mer än fördomar? I de tester som jag läst har F1X serien fått bättre kritik än Audin när det gäller byggkvalitet och kvalitet i materialet (däremot anses nya A6:an vara sportigare och ge mera vägkänsla än den ganska så döda styrningen i F12X - men det är en annan sak.) Håller med att gamla/nuvarande A6:an är ett snäpp bättre än E61:an som jag kör med, men det beror mindre på Audi och mer på att BMW just genomgått ett decennium med "snåleri" som högsta prioritet. Tack och lov så var det inte bara designen som återvände till huvudfåran i och med F01:an, utan även materialkvaliteten i inredning och yttre detaljer. Visst står det upp till var och en att "recensera" en bil man kört och sedan jämföra den med en bil man på förhand verkligen gillar (oavsett om det är en Honda eller annat märke) men lite referenser till fakta är ju kul att ha i alla fall... ---- BMW CS #6212 |
|
|
0.65-0.7L/milen känns inte ett dugg konstigt om bilen bara rullat 160mil, vänta så skall du se att där försvinner i alla fall en deciliter per mil med tiden och det blir i så fall 0.55L/milen, det är ingen dålig siffra för en 184hp E-segmentskärra... Angående kvalitétskänslan kan jag inte hålla med dig heller faktiskt, F1x tycker jag har satt Audi på plats och läser man diverse tester verkar många överens om att BMW leder den tävlingen för tillfället. Du kallar lyxkänslan ytlig, vad är då din E46? Missförstå mig inte, jag hade tills alldeles nyligen själv en E46 och tyckte det var en mycket välbyggd bil jämfört med både dåtida och nutida konkurrenter (V50/V60 är sorgligt dåligt byggda i förhållande till priset). Men jämfört med en F1x kändes den helt klart tunn. Tycker F1x verkar vara en kanonbil, lyxbilskomfort till vardags utan att tappa BMW-känslan i att vara en bil som är rolig att köra. Men en 4cyl. diesel blir aldrig riktigt trevligt och i en 5-serie skall det vara en sexa, kör en 525d skall du se att du blir mer imponerad av drivlinan! :) //Bjersér |
|
|
Nu låg prislappen på +700 tkr för Audin och utrustar man en F1x för samma peng så skiljer det säkert inte så mycket. Men för att återgå till 520d så finns det inget premium överhuvud taget med den motorn, dieselknattret hör inte till. Men 50% av köparna väljer just 520d så då kan det inte vara fel. Och som någon skrev tidigare, -det saknas kraft i motorn, händer inget när man planterar pedalen i botten. Motorn passar bäst i en liten 1-serie som jag ser det. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Intressant att höra hur missnöjd TS är av 520d F10. Men jag håller med Anders S, det är konstiga jämförelser som görs. Jag hade en 520d automat under en veckas tid och hann avverka lite drygt 200 mil i den och jag kan bara säga att jag är klart positivt överraskad. Jag landade på en snittförbrukning på 0.56l/milen men då ska det tilläggas att det var mesta dels snabb motorvägskörning (jag körde Sthlm-Kph-Gbg-Sthlm). Jag har kört tusentals mil i både Mercedes E-klass och Audi A6 (nuvarande version) och jag håller 5-serien över dessa på i stort sett alla punkter. Och då gillar jag ändå både E-klass och A6 skarpt. qsacage, av ren nyfikenhet. Vilken annan modell i klassen tycker du har bättre premiumkänsla än F10? Eller är det den klassiska "det var minsann mycket bättre förr" som gäller ;) |
|
|
Steffe, No offence, men du är knappast representativ för att bedömma kraften i en standard bil, med tanke på dina föregående bejlar ;-) |
|
|
Det du provkört, qsacage, är vad jag kan se en sparsamt utrustad instegsmodell. Sedan kan man ju naturligtvis diskutera kring att 400' kr bör räcka för premium, men det är bara att kolla priserna hos t.ex Audi och MB så ser man att den nivån inte räcker långt längre. Men även om intrycken gäller en basmodell, tror jag du är rätt ensam om dina upplevelser. F1x höjs till skyarna av de flesta motorjournalister och säljer som "smör". Om sedan den faktiska kvaliteten motsvarar förväntningarna återstår ju att se, men de flesta verkar gilla känslan av kvalitet som bilen förmedlar. Själva har jag provkört några olika varianter av F1x, alla dock med en sexa under huven och tro mig, testar du t.ex en 530D med den härliga 8-stegade automaten kommer du få en helt annan känsla, räcker inte inte det finns ju 535:an som går som ett "skott". Visst, andra prislappar blir det... Sedan är det ju väldigt olika vilka krav olika bilägare har. Själv kan jag ångra lite att jag inte visste bättre än att köpa min nuvarande 520D (E60). Den är kanon på många sätt, men suget efter en maffigare motor finns där. Dock är ju 177 hk över vad de flesta bilar har och accet räcker ju till i de allra flesta situationer. Men allt beror på vad man är ute efter och vad man jämför med. Oavsett motor så anser i alla fall jag att 5:an ska ha skinn + sportstolar, eller ännu hellre komfortstolar för att ge riktig premium-känsla. Och de där piano-svarta listerna i inredningen är inte så lyckade (plastiga och repkänsliga), alu är mycket snyggare. Lägg sedan till M-paketet och lite annat "lull-lull" så blir bilen både premium och sportig. Kontentan är att jag tycker du gör fel som "sågar" en bilmodell genom att bara prova ett "snik-exemplar". Tycke och smak är egentligen ingen menig att diskutera. Själv tycker jag E39 bara ser gammal ut... ;-) |
|
|
Word! Håller med föregående inlägg, en 5 serie kan utrustas till olika upplevelser! Såklart smäller en fullsmetad 550 mest! :D :D Mvh! |
|
|
Har man dessutom oturen att demobilen som går mycket korta svängar behöver bränna ur partikelfiltret upplevs motorn som extremt dieselaktig. |
|
|
Jag kallas kräsen. F1x är inget att tveka om. Världsklass. Har kört nästan alla motoralternativ i bilen (förutom 535d och M5 (vars proto jag dock sett och hört live - gode Gud)) och med fyran är det en bil samt med sexorna är det en annan bil. Bara att bestämma sig. |
|
| alexanderl - det rullar redan ett antal nya A6-or på Sveriges gator. De som finns i rätt register hos Audi har redan varit på förhandsvisning och kört. | |
|
alexander var ironisk! man ser ju ingen skillnad på dom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.