|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
På lördag släpper Preem sin miljödiesel. Den förnyelsebara andelen ska vara 20%. Omfattande tester ska ha gjorts. Vågar man tanka denna? Se Länk | |
| Du vågar nog tanka den dieseln men varför lanserar man en ny diesel när priset är detsamma som den befintliga miljödieseln? Som vanligt när det gäller miljö så är det väl statens subventioner som dessutom håller nere priset, med andra ord ett helt värdelöst och ej framtidssäkert bränsle precis som våran kära etanol! | |
|
Preem har introrabatt med 1 kr nu till helgen 11-14 både lördag och söndag. Visst borde den vara billigare för jämnan, jag håller med! |
|
Verdi |
jopp, Det tror jag nog att du kan. Iaf om man ska tro på "Dieseln blir identisk, ända ner på molekylnivå, med en vanlig fossil diesel." Däremot får jag inte ihop det "identiska" med nedanstående: "När vi nu lanserar Evolution Diesel kommer det vara en sommarkvalitet du tankar, som har en hög andel förnybar råvara. Men under vinterhalvåret kommer vi dock vara tvungna att producera en vinterkvalitet med en lägre andel förnybar råvara. En hög andel tallolja gör den nämligen känsligare för kyla. Vinterkvaliteten kommer ha en förnybar andel på 8 % ( 3 % från talloljan i tillverkningsprocessen + 5 % låginblandad RME). Men redan nu ser vi över möjligheterna att bygga om vårt bioraffinaderi för att kunna producera en året-runt-kvalité, med så goda köldegenskaper att den förnybara råvaran kan utgöra ca 20–25 procent året runt." Något är det ju som skiljer angående köldegenskaperna. -Jonas-, Det är STOR skillnad att utnyttja en restprodukt (tallolja) jämfört med att använda jordbruksmark (etanol) för att framställa råvaran. Förutom det lilla frågetecknet kring köldegenskaper så ska ju talloljan fungera exakt som vanlig diesel. Dvs den drar inte mer, den är inte lika aggressiv mot motor och bränslesystem osv osv. |
|
Jag efterlyser fortfarande Eurodiesel som finns i hela Europa, förutom Sverige såklart för här ska vi ha nån torr sketen rapsolje blandad blaska till diesel. Eurodiesel, DET är riktigt fin diesel och bilen går riktigt bra vill jag lova. Vad skiljer vi oss från Europa när vi har allt förknippat med dem?! Till och med Danmark kör med Eurodiesel. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Jonas : Preem har lagt ner närmare 500 miljoner på att kunna framställa denna dieseln, så dem vill nog ha tillbaka lite pengar :) Som Verdi påpeka är det inte mycket denna produkten har gemensamt med etanol. |
|
|
HerrBayer: Hade också gärna haft Eurodieseln här. Men eftersom skattesatsen skiljer sig mellan de olika länderna så hade eurodieseln blivit ca 1kr dyrare än vår egen MKI diesel med inblandning av biodiesel. På båda våra bilar (BMW och Audi) står det på tanklocket "No biodiesel additives". Var gränsen för denna halt går står skrivet i stjärnorna. Jag kommer oavsett inte tanka Preems nya diesel de gånger jag tankar i Sverige. |
|
| Talloljan i evolution dieseln är inte ett additiv, således inte ett biodiesel additiv heller. | |
|
Har inte all diesel i Sverige en viss inblandning biodiesel? Vad menas med "additiv", räknas den mängd rapsolja som blandas in eller är det något annat som avses? Eller kan man anse den nya Preem dieseln som 20% biodiesel? Var ute och kikade igen på tanklocket och på BMWn står det "No Biodiesel additive" medan på Audin står det kort "No biodiesel". Hmm, lite oklart om detta diskvalificerar Preems nya diesel eller ej.... |
|
|
Håller med ovanstående, Eurodiesel är riktiga grejer. Man får en helt annan motor på detta fantastiska bränsle. Hur påverkar Preems nya diesel pumparna och spridarna i de halvmoderna dieselbilarna?? There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Skulle det alltså vara riskfritt att tanka Preems nya mijödiesel i min 320d -10 eller ska jag handla av ett annat bolag framöver? |
|
| Kristoffer_L: Med ordet "additive" menas "tillsats". Dvs. inga tillsatser av biodiesel och som nämnts har MK1 diesel fått biodiesel tillsatt. | |
|
Chris87: Exakt så tolkar jag också begreppet "additive". Men då borde rimligen Preems nya diesel innehålla 20% adderad biodiesel (tallolja) och egentligen diskvalificeras för BMW (och Audi). Vilket också borde gälla för all annan MKI diesel. Har vi en ny tidningsanka på gång som med E10 eller? :-) Vore bra om någon insatt/kunnig kunde reda ut detta. |
|
| Kristoffer_L: Nja, biodiesel är ju ett bränsle som tillverkas av vegetabiliska oljor. Rapsmetyleter (RME) brukar även biodiesel eftersom det framställs från rapsolja, som är en vegetabilisk olja. Så därav följer att tallolja inte är biodiesel. | |
|
Vad säger BMW Sverige? Säkrast att kolla med dem om lämplighet, garantier etc. Vilka garantier ger Preem? Ersätter de ev. motorskador eller andra problem som man var tvungen att göra vid införandet av citydiesel pga sämre smörjegenskaper för tunga fordon? Men detta är nog framtiden för all petroleumbaserad bränsle att det blir tvunget att blandas med nåt annat när tillgången krymper. Hoppas att den tunga trafiken går över till denna produkt så blir det mer kvar till personbilarna av " den äkta varan = eurodiesel"/ Den som har lever får se. |
|
|
Svenska lagen för fordonsfrågor är uråldrig och har inte förändrats med utvecklingen i bilindustrin. Det skulle visst kosta mycket pengar att ändra i lagen som bestraffar diesel drivna bilar. Hade den lagen ändrats så hade skatten på dieselbränslet gått ner markant och då hade inte Eurodieseln varit tveksam att ta hem till Sverige. Svavelhalterna i Eurodieseln är lika med svenska MK1 dieseln men pga lagen om bränslet så blir det som Kristoffer säger, att vi skulle få betala 1 kr mer för den dieseln. Istället slänger regeringen pengar i havet till annat ovesäntligt skit istället för att förnya en 30-40 år gammal lag där utvecklingen under denna tid har varit enorm. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Vad gäller Preem och att tjäna in sina investerade pengar i detta projekt med nya dieseln så tror jag dem får igen dem pengarna med råge. Rapsolja och tallolja är ingen dyr råvara och dagen prisläge på bränslet gynnar deras plånböcker också, garanterat! Men jag kommer inte tanka den blaskan i alla fall... "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Preems nya diesel är en vanlig standard diesel. det är ingen biodiesel i vanlig mening typ FAME, RME, raps. Denna diesel är en sk HVO diesel exakt som fossil diesel bara det att den är gjord av gröna råvaror. Funkar lika bra som 100% fossil diesel och är bättre för miljön - kan det bli bättre? eller ska vi kanske skita i miljön? |
|
Verdi |
Tallolje-dieseln ska ha samma egenskaper som vanlig diesel, precis som Preems utsände här ovan skrev. :) Läste i dagens DN att Preem inte fått en krona från staten för den här satsningen. Samtidigt får etanol miljardstöd. Det är nåt som inte stämmer. Min bil skulle faktiskt komma under miljöbilsgränsen om jag skulle tanka på Preem. Men istället så stödjer man törstiga V70 2.5t som drar 1,5 liter etanol per mil. |
|
Nu har jag tankat Preem Evolution Diesel för 1:a gången. Förbrukningen sjönk från 0.68 till 0.58 enl färddatorn. Jag bytte även till sommardäck 17tum från vinterdäck 16tum. |
|
|
Länk "Erlandssons kollegor i skatteutskottet har beslutat att i år subventionera skogsdieseln genom att undanta ACP Evolution Diesel från koldioxidskatt, ungefär 2,5 kronor per liter." Fast detta ska väl ändå räknas som en subvention? Fast samtidigt borde det ju inte vara någon skatt på den miljövänliga delen av dieseln.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.