AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.633

e39 Touring, Hur mycket ska man betala?

Sida 2 av 3
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Sen hänger det ju lite på vad säljaren nyligen har bytt. Så kolla nyligen gjorda reparationer om det är gjorda några. Har säljaren tex bytt dämpare , länkarmar och diverse bustningar och stag så är det ju värt att betala lite extra för den bilen. För då kommer ju inte dom grejerna att strula på bra länge.

Sen vad som är rätt pris på en bil är ju väldigt upp till vad det är för något. Utrustning , årsmodell , miltal , skick och service/reparationer.
Skicket är ju väldigt personligt hur noga man är. Jag har tittat på bilar där folk påstått att den är i kanon skick och så åker man och tittar o hittar massor skavanker och fel/brister.

En bil i bra skick är inte en bil nyskick det vet jag. Man måste ju ändå ta hänsyn till miltal och årsmodell. Men sköter man en bil så kan den vara väldigt fin. Tex lackar om fronten och motorhuv efter ett antal år då det samlas en hel del stenskott där (Bytte till NY front på min efter att jag fick NY motorhuv på rostgarantin) , Lackar om trösklar då dom har en tendens att slitas då folk har svårt och lyfta på fötterna när dom kliver in.
Fixar större stenskott så det ej rostar. Och självklart sköter service och byte av slitdelar så man behåller dom fina egenskaperna. Och framför allt byter PARVIS av saker tex jag bytte balansstag på min i framvagnen för vänster sida va väldigt dålig. Men då bytte jag givetvis även andra sidan också.

Så sköter jag min kärra. Och därför tycker jag att den är i väldigt bra skick!

Det blev långt detta. Men sån e jag ibland...hehe

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Som mats_epost skriver,undvik importerade kärror.
Dessa faller obevekligen utanför ramen !!

När jag värderar ett beg objekt är det alltid en svensksåld bil jag tittar på.
Har ägt/köpt 1st import bil tidigare och i detta fallet en 325 coupé -94a.

Historiken fanns from landsättningen i sverige,men innan ??
Hur som,efter 1år hade jag svaret på detta med utan kontroll.

Kostnad tja ca 15000kr då alla leder,bussningar samt stötdämpare+fjädrar blev utbytta.

Knappast på en kärra med 14000 mil,men köpte bilen för ett lägre pris med tanke på den tveksamma historiken tidigare.

Slutsatsen blev i princip den att man faktiskt tjänar på att köpa en svensksåld i alla fall då all info om bilen är lättare att följa.
Så med andra ord menar du att alla importerade bilar ska undvikas för att alla har falsk historik och har på något sätt defekter? Vilket skitsnack, snarare var det du som undersökte bilen väldigt dåligt du köpte och därför är alla importerade bilar dåliga.

Tror du att alla svensksålda är ärliga bilar så lär du snart bli besviken. Oavsett vart bilen kommer ifrån så måste den undersökas noga. Det är skicket på bilen som talar, inte vart den kommer ifrån.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alex84: tycker du generaliserar lite...Du menar att man t ex ska unvika att köpa min E39 för att den är importerad. En ägare i Tyskland, köpt ny och inbytt hos samma handlare som jag köpte den av. Jag har sedan ägt bilen i snart 6 år. All dokumentation finns från köp i Tyskland och import.

Hur många 10 år gamla E39:or rullar det med totalt två ägare? Visst, jag har inga verkstadskvitton från den första ägaren men serviceboken är verifierad och när en bil är ny så är det ju inte överdrivet mycket slitagedelar som är bytta. De kvitton som jag har är ju då mer intressanta då det täcker år 5-10 (7-15' mil) av bilens liv.

___
//Ulf
Chanserna att finna fina bilar ökar för dom personer som tittar lite längre än till "billigast på blocket". Det verkar tyvärr många ha svårt att förstå när det ofta anses att välvårdade bilar med bra historik ska kosta detsamma som ovårdade exemplar med tveksam historia.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Programmer:

På vår E39:a är jag andra ägaren :) Lär inte vara så vanligt med tanke på åldern på bil :) Men å andra sidan så kan ju en slarver äga en bil i många år likväl som en välskött bil kan ha flera noggranna ägare bakom sig.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Helt korrekt Kahn-d men få ägare gör ju det betydligt enklare att få historiken klar och lättare att kontrollera densamma.

När det gäller en import som i mitt fall där jag själv köpt bilen i Tyskland av aukt BMW-åf och sedan behållt den i många år visar det ju att det är troligt att jag valt en fräsch och välskött bil som i längden ska vara ett vettigt köp. Det primära har alltså inte varit att tjäna några snabba pengar.

___
//Ulf
Hmmm, skrev jag så? ;-)

Min 540 är ju också importerad ursprungligen men hara bara haft 1 ägare i Sverige innan jag tog över den (sedan 05). Jag bara menar att man måste se upp! Vi vet ju alla att det inte är ovanligt med skruvade importerade ex men det kanske har börjat lugna ner sig lite, som tur är.

Per Larsson tog in min bil och undersökte den innan jag slog till. Förra ägaren hade inga problem med detta även om det ledde till lite pris prutning. ;-) (Per är tex grym på bilens underrede och självklart hittades lite där.)

Oerhört tveksamt om jag skulle våga köpa en beg BMW utan koll på vettig verkstad (dvs sannolikt inte hos BMW själva).
Cr
1.095
Craile
"Chanserna att finna fina bilar ökar för dom personer som tittar lite längre än till "billigast på blocket". Det verkar tyvärr många ha svårt att förstå när det ofta anses att välvårdade bilar med bra historik ska kosta detsamma som ovårdade exemplar med tveksam historia."

Håller helt klart med dig i det GE.

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
mats_epost:

Vad var det han hittade för ngt i underredet på din bil?
Var det ngt som man själv kunde se eller var det ngn typ av läckage mm?

BMW M-POWER
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Men jag måste säga att förvånansvärt många "billigast på blocket" faktiskt är otroligt fina bilar....en hel del av de jag tittat på/köpt har haft andra orsaker till varför priset var satt lågt än skicket. Måste bli av med pga ekonomi/vill snabbt ha sålt/fått för lite i inbyte osv....så kolla runt så får ni se :)
Fast en del skitbilar har varit i övre prisklassen också :(

Frasse
GINO: Nej, ingen fara alls. Det var något stag som behövde bytas, hittade ett litet glapp i framvagnen också.

Men alla argument är ju bra när man ska försöka pruta ner priset lite. ;-)
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
mats_epost:

Absolut, så länge man inte har med ngn envis person att göra :)

Det är en mkt bra idé att lyfta upp en bil som man är spekulant på och inspektera underredet där det kan finnas obehagliga överraskningar vid ett ev. köp eller låta ngn annan kunnig person göra det.

Själv upptäckte jag både saknade plastdetaljer i underrede, lös hängande kablage, rostiga bromsrör, oljeläckage, läckage från vxllådan och läckage från bakaxeln vid ngr tillfällen.Sen kan det ha varit ngn sk-t grej att fixa men det är en annan historia.
Samtliga ägare såg ut som frågetecken när man påpekade bristerna.

BMW M-POWER
GINO: Ja, absolut, nogrann kontroll av underrede vid beg köp är ett absolut måste. Precis som du själv säger... förutom kontroll av alla stag, spindelleder, bussningar etc så ser man ofta läckage från motor och/eller växellåda.

Det vart den här: Länk

9100 mil, 80.000 slutade det på, var ute för 89. Fick med två nya xenonlampor i originalförpacking också.

Känner mig nöjd som fan.
Cr
1.095
Craile
Ser ju riktigt fin ut. ganska bra pris också trycker jag.
Visst inget M-paket men verkar ju fin i skicket. Och så lite mil är inte lätt och hitta på E39.
Stockholm Open Edition? (Halvskinn , Kolfiberpaneler och sport ratt)
Grattis!

Tyvär inte Sthlm open.

Men Halvskinn, sportratt, sportchassi med nivåreglering, antriacit innertak, hifipaket med sub och den silvriga panelen med hål i (namn?)
Ditt eget alternativ 2004 9-5 för 79K med 7000 mil verkar onekligen som ett bra köp. En BMW kostar minst 20K mer, om du kan hitta en med det miltalet. Jag skulle inte heller välja en icke-auktoriserad importbil som är så dyr och ändå gammal.
Ett bra köp under förutsättning att resten av bilen är fräsch, 9100 mil är inte mycket. Visar hur sjukt mycket bil man kan få för 80 000 kr nu för tiden. SAAB 9-5 04a med felhjulsdrift för 79K med 7000 mil är också imponerande.

Läs på lite om vevhusventilationen inför vintern (kanske smart isolera samt göra oljebyte på hösten) samt ha koll på eventuella framtida rostangrepp så tror jag du kommer bli sjukt nöjd.

En 525 är väl lite kompromiss rent prestanda mässigt men drar mindre soppa än tex 530 och 540 samt den ju manuell.

På tal om 540... imponerande lite mil för en 540 på den här och kanske något lite prutbar? Ser ut att ha trygg/fin historik också. För runt 100 skulle jag köpt den om jag inte redan köpt en för ca ett år sedan. ;-)
Länk
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
discokapten,

jag tycker det låter lite som att du beskriver just Sthlm Open-paketet. Hur såg mönstret i sportstolarna ut?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.