|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänk bara på att ni måste byta olja oftare om man kör på Etanol! Annars är risken stor för motorskador pga att oljan bryts ner/förorenas av etanolen och då blir det knappast någon besparing.... Kalkylera också med olje- och oljefilterkostnaden innan ni skriver att man "tjänar" si och så många kronor på att tanka etanol (både helt och t ex 40%)... "Etanolexperiment" är inget jag skulle hålla på med i en modern motor som jag är rädd om! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lönar det sig & blandköra med 95/98 & E85?... Många kör juh 70-80% av 95/98 & 30-20% av E85, men enligt flera källor så ökar väl bensin/bränsleförbrukningen med 30% (?)... Någon som gjort en kalkyl av något slag? - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Jag följer inte långlife intervallet nu när jag kör på bensin så i mitt fall sker bytet tidigare i vilket fall som helst. Ni som inte våga experimentera med detta kör ni eran bil på 95 oktan? Du lär få en ökning pga att energivärde är mindre i etanol, men sen behöver det inte betyda att du får en ökning när du blandtankar, börja med 10 liter sedan fyll fult med bensin, sen kan du öka med 5 eller 10 liter. På vissa bilar kan motorlampan tändas när man kommer uppåt 50 % men då är det bara att tanka 10 liter bensin i så kommer den att släckas. Förstår att man kanske inte vill prova detta i sina fina nya bmw, men man kanske har någon äldre bil. när man kör ren etanol så rekommenderar tillverkarna att man kör en tank bensin en gång i månaden så det det kan man göra om man så vill en del gör det inte alls och har inga som helst problem. |
|
|
Även Etanol anpassade motorer har kända problem med E85 som bränsle oavsett om länkarna är från 2010 eller senare. Att sedan köra en vanlig motor på olika blandningar av E85 är inte lämpligt då blandningen bränsle / luft oftas blir för mager när motorstyrningen inte hänger med. Lika som Johan B skriver så måste oljan bytas oftare och då gärna under 1000 mils intervall. Många misstar sej på just priset vid macken och ser inte de kostnader som kommer efteråt. Priset vid mack är min 26% lägre för E85 pga lägre energi-innehåll i förhållande till bensin. Men motorn behöver 26% mer bränsle vid 100% körning av E85 bränslet. Ca hälften vid 60/40 e85/bensin blandning. Har även jag testat en hel del och jag kör idag på vanlig bensin,dvs inte blandningar av eller ren e85. Men det är upptill var och en att bilda sin uppfattning.. |
|
|
Vad är det för problem som uppstått om vi bortser från länkarna från 2010? Det blir inga som helst problem med blandningen om man blandtankar så lite som tex 30 % då bilen klarar att reglera detta ibland även upp till 50 % utan problem. Syns även på avgasvärden på besiktningen. Jag ska sätta ihop en flexitune som kommer reglera blandningen i tanken. |
|
|
Nä det blir inga problem på kortsikt,många upplever att motorn blir att gå bättre och den "drar" inte så mycket mera än vad som påstås ex. Det som händer i Din motor på längre sikt (om den för det första inte konverterats till E85 ) är förhöjda temperaturer i förbränningsrummet och som märks på tändstifteten bla (färg vs förhöjd temp,mager bränsle-mix ). Även på kolvarnas toppar blir nyansen vitare än tidigare beroende på mix och temperatur. Du kan enkelt kolla detta själv med detta verktyg Länk som ger en bra bild före resp efter Du börjat köra på E85 i Din okonverterade motor. Konverteringen är till för att ge Din motor rätt bränslemängd då styrsystemet inte orkar leverera rätt mängd. Visst kan man labba själv med olika mixer av E85 vs 95 oktanet i tanken och på så sätt styra mixen för bränslestyrningen. Oftast klarar den av en reglering på 15% och i vissa fall upptill 20% vilket medgör att en mix på 50/50 mellan E85 och vanlig bensin fungerar tillfälligt. Sen kommer vi till mera materiell påverkan av Din utrustning... Att materialet tål Etanol där vissa hävdar motsatsen råder det inget tvivel om. Däremot så har Din och andras motorer som Ej är avsedda för E85 bränslet körts med ordinarie bränsle dvs 95/98 etc. Det bildas slagg-produkter vid/efter förbränning och visas som avlagringar på kolvar,förbränningsrum mm. Eftersom Etanol är ett mycket bra "rengöringsmedel" så uppstår det partiklar som släpper efter en tids användning av E85. Dessa rester skapar naturligtvis problem i Din motor,och storleken på dessa rester är naturligtvis beroende på den tid/längd som Din motor tjänstgjort i sitt liv. Att "tro" saker är en sak,att lyssna på de som provat är ändå svårare,men att prova med vetskap om risker är att förändra och förbättra för framtiden. Jag jävlas inte med Dej om Du nu tror det,jag vill bara att Du mfl skall veta vilka risker och varför som ev test av E85 innebär. De sk Cistern problem som en del av länkarna påvisade om är en del av den totala okontroll av bränslet E85 som ställer till problem för oss bilister. Att problemen försvunnit som Du påstår är ingen fakta eller där heller sanning. Varför har då dessa minskat ?? Enkelt, lönsamheten med E85 pga prisbilden de senaste åren i kombination med vissa tillverkares "sågning" av E85 har medfört flera Flexifuel bilar körts på standard bensin istället. Men människan glömmer snabbt och lätt och "lockelsen" av den senaste pris-differensen kommer att medföra en ökning av försäljningen utav E85 bränslet. Allt kommer gå bra tills vintern börjar eller i slutet av den samma nästa år. Då kommer nästa våg av problem att bli synliga och debatten kommer att starta igen,var så säker. Cistern problemen kvarstår än,men vill Du bevisa vilka åtgärder när och vart dessa gjorts så visa mej gärna det? Hartserna kvarstår i bränslet under dålig kontroll,problemen med partiklar kvarstår vid transporter etc. Så,om man skall göra saker på rätt sätt,dvs konvertera så kostar detta från 10000kr om man vet vad man gör och gör det själv. Görs det på en verkstad,ja då landar det troligare på 20000kr. Oavsett så får man för 10000kr idag ca 625 liter 95oktan räknat på 16kr/lit. Ca 700 mils gratis körning enbart på konverteringskostnaden. Men E85 drar också en mängd/kostnad per mil,men den matematiken får Du eller andra räkna på ;) Oavsett ovan skrivna saker önskar jag Dej mfl som tänker prova detta med E85 lycka till,för vem vet,ni kanske finner en smart lösning som funkar,men skriv gärna vad och hur Ni fixade detta så vi andra kan lyckas med :) |
|
|
20% inblandning gjorde ingen skillnad på hur min bilen beter sig. Förbrukningen ökade från 8,8l/100km till 9,1/100km. Inte direkt statistiskt säkerställt, men en ökning märktes definitivt. Häromdagen tankade jag 30% E85. jag får felkod på för mager blandning, dvs bilen kan inte reglera upp bränslemängden tillräckligt. Gränsen för min bil (M54b30 motor) verkar därmed gå mellan 20 och 30% E85, dvs mellan 21-29% etanol förutsatt att det är 5% etanol i 95okt. Snart hoppas jag på spridarbyte, då blir det test med 100% E85. ________________________ Mer är bättre! |
|
|
106 SVT Text Lördag 14 apr 2012 INRIKES Publicerad 14 april Krav på mer biobränslen i tanken Ett drivmedelspaket ska minska koldi- oxidutsläppen med 600.000 ton/år, enligt vårpropositionen. Under 2014 vill regeringen ha en kvotplikt som dubblar etanolen i bensin och ökar FAME-halten i diesel med 50 procent. Generellt sett innebär systemet att en viss del av bränslet som säljs måste vara förnybart, skriver finansminister Anders Borg (M) och energiminister Anna-Karin Hatt (C) på Svenska Dagbladets debattsida. För att EU:s regelverk ska följas läggs från 2013 en låg skatt på de tidigare skattebefriade biodrivmedlen. |
|
| iloper vad var det för bil, tändes motorlampan? | |
|
530i touring, tillverkad 2002. Ja motorlampan tändes, felkod P0171 och P0174. Jag har släckt den och den kommer tillbaka efter typ 10km. ________________________ Mer är bättre! |
|
|
tanka i mer bensin så släcks den. Läste du av med tourqe? |
|
|
Japp, kör med bluetooth OBDII kontakt till telefonen. Någon som vet om man kan se spridartider och hur mycket styrsystemet fetar på mappen och liknande i INPA eller vad nu den BMW specifika mjukvaran heter? Jag har nämligen sådan också. ________________________ Mer är bättre! |
|
|
Efter att ha kört ett antal tankar med 20% E85 har jag nu bytt spridare från originalspridare på 244cc/min vid 3 bar till 334cc/min @ 3.8 bar, dvs kanske 40% större. Har än så länge bara kör typ 1 mil från det att jag fyllde upp med enbart E85, men på den sträckan verkade den kunna reglera bränslet riktigt. Motorlampan tändes ej. Jag funderar dessutom på om 20% E85 inblandning har minskat oljeförbrukningen, men det är för tidigt för att svara på det än. ________________________ Mer är bättre! |
|
|
1,25l/mil vid senaste tankningen. Dvs en besparing på ca 1,6 kr per mil. Med dagens bensinpris. Har fått felkod för lean fuel mixture ett antal gånger, men ser att lambdan reglerar helt ok. Tror att felkoderna kommer minska med tiden då datorn ställer om sig. ________________________ Mer är bättre! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.