|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej För första gången så ser jag en poäng med att köra med Etanol (lagom till att jag sålde min flexifuelbil hehe). För att nu finns det ju faktiskt en peng att spara som jag ser det.... Jag har en 530ia 2001. Är det möjligt att konvertera den till Etanoldrift? På Etanol.nu finns en del info..... MEN är det någon som har erfarenhet av en konvertering? Kan man lämna in bilen till någon firma som sköter konverteringen? Jag vill inte själv mecka sönder kärran. | |
|
Jag har också funderat i dom banorna då det helt klart lönar sig att köra Etanol idag. Vi 3 kr diff till bensin priset så går man jämt upp då den drar mer på Etanol. Men nu skiljer det ju mer än 3 kr så nu sparar man på att köra på Etanol. Så om någon har info om konvertering eller erfarenhet så är jag också tacksam för input. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
| O när konverteringen är klar har marknaden balanserat upp priset på etanol ;) | |
|
Tror inte det kommer öka så speciellt mycket. Men bensin priset ska ju vara uppe i 18:-/liter i slutet av 2012 har jag hört. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Bensinpris = 18kr/lit Etanolpris = 14,29kr/lit Dvs 26% billigare med Etanol och 26% högre förbrukning = Diff 0 !! |
|
|
Etanolen kommer inte stiga i pris som bensinen! DOm följer inte varandra! Bensinen har gått upp 4 kr medans etanolen stigit med 1 kr. Så när bensinen är uppe i 18kr/lit så kanske etanolen är uppe i 11kr/lit. Om den ens kommer gå upp alls. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
| Staten mjölkar bilisterna som vanligt,men den som tankar får se ;) | |
|
Ja det återstår och se. Allt kan hända har man ju märkt. Inte minst på elpriserna bla. Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Lyfter denhär tråden då! Nån som har mer info om o konvertera 530 ordentligt? Vad jag behöver och vart jag vänder mig? Nu ligger 95okt på 15.85 här i stan och e85 10.26 så skiljer de hittils 5kr/l lär de vara värt det? de pratas ju om 18kr/l för bensinen till sommarn så.. |
|
|
Det finns ju tex, www.ecoflex.nu om man är intresserad mvh Martin |
|
|
Kolla med dessa. Länk Men det går nog loss på 10k för en seriös konvertering. |
|
|
Originalspridarna ska tydligen vara: M54B30 only BMW Part No: 13 53 7 546 245 Manufacturer: Siemens Manufacturer Part No: 1439800 Flow rate: 244cc/min or 23.2lbs/hr at 3 bar (43.5psi) 315cc/min or 30.0lbs/hr at 5 bar Man vill väll ha ca 30% större spridare, dvs ca 320cc vid 3 bar. Finns det på ngn nyre bil? dvs inte M3 e30. Frågan är bara vilka som passar bra i denna motor, de ser inte ut att ha standardmått. Bränslepumpen kan också ha svårt att räcka till, speciellt om den som min har gått 20k mil... Lambdaregleringen borde fixa diffen i spridarstorleken. Frågan är bara vad som händer med knacksensorn och tändjustering, det borde väl inte vara ngn risk att den justerar framtändningen för mycket, och därmed orsakar höga tryck i förbränningsrummet. ________________________ Mer är bättre! |
|
| annars kan du ju alltid blandtanka 40% borde den kunna köra utan problem. | |
|
Nu sänkte dom priset på e85 till lite drygt 9.80 så nu skiljer det 6kr till 95oktan! Nu börjar det ju kännas värt att etanolkonvertera om det går att få det att fungera bra? :) |
|
| Jag körde min förra, 525i-93 på 50% etanol utan någon konvertering och utan några problem i ett par år, man får vara försiktigt när det blir kallt bara. För mycket etanol i tanken vid minusgrader så startar inte bilen. | |
|
Märkte du nån skillnad på förbrukningen? |
|
|
ja den går upp, kör man försiktigt så var skillnaden inte så stor men trampar man på kan man se kanske 15% ökad förbrukning, jag räknade inte på det men enligt färddatorn så gick det åt lite mer. Vad som var intressant var att jag upplevde att motorn gick lite jämnare med etanol. |
|
|
Jag tankade idag, hällde 14l E85, dvs 20%. Har bara kört 25km än så länge, men ingenting märktes. Enligt OBD så verkade den reglera lambda helt ok. I helgen blir det lite längre kört. Återkommer med statusrapport. Funkar detta bra kommer jag öka till 30% vid nästa tankning. ________________________ Mer är bättre! |
|
|
Ni som gillar att experimentera med spriten ;) här några länkar som stöd/hjälp etc. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
Jag körde hela förra sommaren på 40-50% E85 utan problem i min 540. Enda skillnaden var att avgaserna luktade lite annorlunda. Runt 40% verkar vara nån slags magisk gräns när förbrukningen ökade. Nu är det ju så stor skillnad på bensin och E85 så idag när jag tankade så blev det ca 40% E85 igen. Ska nog prova att gå upp i blandning till åtminstone 60% för att se hur det går, och vartåt förbrukningen tar vägen. |
|
|
Artiklarna du länkar till är från 2010 och mycket av dessa var relaterat till cisternerna. mycket av dessa problem existerar inte indag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.