|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har reagerat (negativt) på att alla 1-serie är så höga fram jämfört med bak. Mäter jag på min bil skiljer det ca 20mm däck/skärmkant mellan fram och bak. Inte speciellt snyggt tycker jag... Finns ju en del sänkningskit på marknaden, t.ex fjädringspaketet från H&R som sänker 25mm bak & 50mm fram. Jag tycker det är för mycket och skulle enbart vilja sänka 25mm fram och lämna bakdelen orörd. Finns det någon smidig (och inte alltför dyr) lösning på detta? Ett komplett fjäderpaket kostar knappt 3tkr.. Dessutom, om man nu sätter på ett komplett fjäderpaket eller enbart på framvagnen, måste man då göra ny hjulinställning? Tack på förhand! ksx | |
| Antar att du har sportfjädringen redan, M-sport eller dynamic. Då skulle du kunna ha eibach pro kit fjädrar fram som är nära originalfjädrarna dock progressiva och matchar orginaldämparna ganska bra. Kom ihåg att sänkningen på dessa kitt är relativt originalfjädringen, dynmamic/M-sport ligger ca 15mm lägre redan så det kan du dra av. HoR sänker som du säger för mkt ändå utan dämparbyte. Pro kit sänker då ungefär 15mm fram på din (och 30mm relativt icke-sport originalfjädringen) - precis lagom, liiite mer plats ska man ha fram ändå för en balancerad utseende. Framvagnsinställningen ska man göra, och då främst då man skruvat loss hela framaxeln och då vill man veta att allt sitter på rätt plats igen. När du håller på, passa på att göra bak också, där finns lite mer vinklar att ställa in som påverkar väguppförandet mycket om de inte stämmer längre. | |
|
konstigt tycker det är gjämt mellan bak fram även på dom som har M-paketet. Nån som sänkt mer på din bak. Länkar tiill några som jag tycker ser helt ok ut. Länk Länk Den här ser dock ut ha lite mer häng bak Länk Ser bra ut. Länk |
|
|
Hej och tack för svar! Faktum är att jag varken har M- eller Dynamicpaket. Onehp - du säger att H&R "sänker för mycket" men att "Pro kit sänker precis lagom". Är Pro kit inte H&R, eller missuppfattar jag dig? Var kan man köpa Pro Kit? Kan man köpa enbart nya fjädrar för framvagn eller finns enbart paket för hela bilen? Jag vill ju inte påverka dämparegenskaperna negativt med nya fjädrar. Vilka fjädrar är att föredra om man ska behålla originaldämparna? Kommer bilen bli studsig eller märklig i köregenskaperna med nya lägre fjädrar? mvh ksx |
|
|
Pro-kit är Eibach och sänker bilen 30/25mm fram/bak på din. Har man ingen sportfjädring är det generellt inte en sån bra idé att bara byta fjädrar. Det blir en försämring i väghållning då betydligt kortare fjädrarna ofrånkomlig kommer vara hårdare och det kommer att minska returdämpningen - bilen blir underdämpad eller studsig - när man snarare borde öka returdämpningen på en sänkt och hårdare bil. (Eller så är fjädrarna inte hårdare och vid lite större ojämnheter slår hela fjädringe igen i slagstoppet på dämparen, inte bra heller). Sen finns en risk att dämparna sliter fortare då de får jobba i onormal höjd. Vad jag förstått är Eibach bra för att fjädrarna är progressiva så att hårdheten matchar M-sport dämparna och åkkomforten är därmed likt M-sport trots en (liten) sänkning. Det funkar säkert på en icke M-sport men mindre idealisk är det då dämparna är svagare. Det skulle inte funka att bara byta fram på din bil dock, då den kommer hamna för lågt där framme, så det funkar bara om du har både fram och bak. Finns även dämpare och krängningshämmare som matchar pro-kit, det vore rätt väg om man vill sänka lite grann, behålla komforten och förbättra väghållningen, men det kostar såklart. Sen finns s.k. coilovers där man själv kan ställa in höjden och även dämpningen i dem dyrare versioner. Bilstein PSS (9 eller 10) och KW V1 eller V2 verkar funka bäst, jag har sistnämda. Rent höjdmässigt skulle ett byte till M-sport fjädrar och dämpare fram funka. Dock så har ingen vad jag vet gjort så, så man vet inte vad resultatet blir i väghållingsväg med en sån blandning fram bak. Avråder således. I slutändan får man vad man betalar för... en original 130i förtjänar i mina ögon en hel uppsättning med både fjädrar, dämpare och krängningshämmare. Eller så lämnar man allt som det är. Allt mittemellan blir lätt en dålig kompromiss och därmed dyrköpt i längden. |
|
|
Tack för bra svar! Någon som har erfarenhet av Lowtec coilovers? |
|
|
Ingen erfarenhet, men man brukar få vad man betalar... Sen blir det alltid en liten sänkning, man kan inte ha originalhöjd kvar. En del coiloversatser är populära i tuning sammanhang då det går att sänka tokmycket och därmed är ägarna "jättenöjda", men de betyder inte att de håller i längden för den saken... |
|
| tycker mina BILSTIEN känns bra, sänker mycket fram vare sig man vill eller inte verkar det som, men bak går det få upp den ganska bra, EPa-style;) | |
|
Lowtec säljs och rekommenderas av schmiedmann.se. Lowtec coilovers utvecklas och tillverkas i Tyskland speciellt för BMW. Mer info om kitt 9.2 finns här: Länk Frågan är om Bilstein är värt extra pengarna? |
|
|
Jag sökte lite mer på Lowtec. Det ser bättre ut än jag trodde, samtidigt så hittar jag ganska få referenser från användare - inte övertygande. Kolla på KW V1 Inox, kostar inte mycket mer Länk men man får: - En produkt som är välkänd och som används på många BMW. Finns en massa bra referenser, googla. - Att göra bra stötdämpare är en konst. KW kan den konsten. Rent teknikst, så är KW s.k. monotube stötfångare, medan Lowtec är double tube som inte har lika bra egenskaper. - KW andvänder sig av progressiva fjädrar (på sina V), som gör det möjligt att ge bra komfort och samtidigt ge bra respons när de belastas hårdare. Enda jag hittat hittils på Lowtec är folk som är nöjda med höjden, inget sägs om komfort. - Lowtec har en järn-zinc ytbehandling. Skadas ytan, t.ex. på gängorna, så kan den rosta. KW är rostfria och behöver ingen ytbehandling. - Lowtec är höjdjusterbar både på fjädersätet och vid stötdämparinfästningen. Den sista känns onödigt då en stödämpare ska ha sina fjäderstopp på en fast höjd relativt hjulet (om man inte bygger egna hjulhus). Lägre hjulposition ger mindre fjädringsväg, högre och hjulen kan slå i hjulhuset. Jag har känt på KW V på ettan och på M3 e46, och har nära referenser på flera andra som är jättenöjda. Finns referenser liksom. Jag säger inte att Lowtec är dålig. Funkar säkert. Kom bara ihåg att kostnaden att montera allt på bilen väger ganska tungt också, arbetskostnaden att montera allt, och montera bort allt ifall du är missnöjd, kostar typ lika mycket som själva satsen, så man ska vara ganska säker på prylarna man ska ha. |
|
|
monotube stötfångare => stötdämpare förstås Monotube är dyrare då den kräver bättre tätningar och lägre toleranser, men de har bättre kylning och mattas inte ut när de får jobba hård på krävande underlag. |
|
|
KW ser verkligen bra ut! Hur står de sig mot Bilstein B14? Länk |
|
|
Qbone, dina är väl Bilstein B14 PSS? Du är nog den enda som jag vet som har. De är också rostfria monotube dämpare så den biten är bra iaf. Det som är intressant är att på deras hemsida de säger att man kan sänka 20-60mm, så om det stämmer är det ett bra val om man inte vill sänka mycket. Om det inte var för Qbones uttalande här uppe: "sänker mycket fram vare sig man vill eller inte verkar det som"... |
|
|
Du har så rätt Onehp! Har redan beställt Lowtec 9.2-kitet men funderar på om det kanske är värt att ändra beställningen och välja Bilstein istället. Skulle göra det rakt av om det inte var för det Qbone skriver. Jag är inte intressarad av nån EPa-style! Dessutom vill jag kunna höja bilen till "normalhöjd" vintertid. Att köra sänkt i på vintern i Sthlm där plogbilarna oftast tar sovmorgon är inte så kul... Alltså - hur mycket sänker Bilstein (KW och Lowtec för den delen) i sina översta läge, dvs högsta läget? Om det går att sänka bilen 40 eller 60mm är ganska ointressant då jag inte kommer sänka bilen så mycket iaf, men hur låg blir bilen på vintern? Tack! |
|
|
Onehp, kan ha varit så att det är jag som varit för lat för att skruva upp dom fullt, går kanske få upp ganska mycket mer, skruvade upp fjädern ca 2 cm utan att man såg för mycket på bilen. kanske svårt att se hur mycket den verkligen lyfter upp. jag beställde KW v11 till en början men efter en månad hade jag inte fått något och inget var på väg så jag sket i det och beställde Bilstien som kom på en vecka:) |
|
|
haha det blir väl inte direkt epa style, som sagt det går att få upp den mer fram om man skruvar som en toking men jag hade nog inte tålamod till det. kan ta en bild idag och lägga upp imorgon på hur den ser ut nu |
|
| ingen som ska på bmw club schwedens träff på mantorp den 7-8 maj? då kan ni få prova om ni vill:) | |
|
KW är ungefär som det säger, min är 10mm sänkt bak och typ 16mm fram relativt M-sport. För mig funkar det i Stockholm, men jag är inte genomsnittsbilisten kanske. Med tanke på hur lite prisskillnaden är skulle jag byta till Bilstein - kan inte se varför man inte skulle kunna skruva upp mer, man får ju mer och inte mindre utrymme till däcken, och det är ju trots allt en leverantör av BMWs "originaldämpare". |
|
|
Nu har jag sett en bra bild på gängan fram på Bilstein B14 och den ser rätt bränsad ut. Och på Lowtec katalog står det att man kan sänka endast 10mm. Så om höjden är jätteviktig - att den är hög på vintern - så är Lowtec 9.2 nog rätt - det du är ute efter. |
|
| Är det bara 130i utan M-paketet som får det där hänget hänvisar till näst sista länken.Dom med M ser bättre ut. | |
|
flash gordon - har läst ditt inlägg flera ggr nu och kanske är trög, men jag fattar inte vad du menar...? sorry. Nytt förslag på coilovers - KSport. Länk Någon som har erfarenheter eller information om dem? Är de bra? Kinestillverkade som jag förstår det, men kvaliteten verkar ändå ganska bra. Samma oljestoppsleverantör som HKS använder bland annat. Verkar prisvärda. Monotube, rostfri konstruktion. Ställbar i både hårdhet och höjd. Bra pris. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.