AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.751

Panik! Finner inte felet...

Sida 1 av 2
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jag får snart panik, pärlan gick inte igen bes. pga för hög HC halt. Har haft bilen inne på aukt. BMW verkstad i 2 dagar nu, men de finner inte orsaken till HC halten.
Vad ska jag ta mig till?
Zolle
ha lite soppa i tanken och häll på några burkar k-sprit.... brukar hjälpa

Superfreak
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vikken formidabel BMW verkstad,bara praktikanter???
Kan dom inte hitta felet så ska dom inte ha betalt.

MVH
Hasso
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
De har kollat lamda, katten, bränsletrycket samt alla tändspolar, vevaxelgivare samt kamaxelgivare...

bilen blåryker inget och tar ingen olja så det kan inte vara ventilerna

Bilen är inlämnad på Autowåx i Karlstad. Jag ska åka in och se om de har gjort några framsteg idag...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ny olja luftfilter och stift är ju ett måste och de går väl inte över ån efter vatten hoppas jag.
Ett läckande avgassysem (även liten läcka) kan också ställa till det så lamdansonden ger fel värde till sprutet.Med det är ju sånt som de är skyldiga att kunna.

MVH
Hasso
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Stift och filter är nytt, grenröret är det enda som skulle kunna läcka. Resten är relativt nytt och rostfritt. Lamdavärdet är okej, dock på gränsen. HC värdet är på 238 tror jag. Det är iaf dubbelt så högt mot vad det får vara.
M3-Mackan
Hade du provat köra den riktigt hårt just innan dem mätte HC värdet. Jag besiktade min M3a för 2 veckor sedan och hade ett HC värde på över 400 och CO värden även dem åt h-vete. Var ute och varvade ur den. Därefter var värdena nere på 0.

Kan ju vara så enkelt...

-Mackan-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När byttes oljan sist?

Mvh
Ca
105
Castagna
BMW 320i -86
Blanda K-sprit med sopa i tanken när du ska besiktiga de!! De hjälper kan jag låva!!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
M3-Mackan.Sånt ska BMW också kunna och var medvetna om.
Hur många mil har bilen rullat?
Det kan ju vara nån felaktig tempgivare tex som ger en för fet blandning,men då borde Co halten också vara hög.Sen är ju frågan hur dom kollar Katten??
för när den gett sig så får man ju höga HC värden
och bilen blir omöjlig att få ner på rätt värde.
Hästkurer som k-sprit är ju bara en nödlösning och inte alls säkert att det hjälper alla ggr.
Det som oftast tar död på en katalysator är slitna ventilstyrningar, som ger en liten oljemängd förbränns vid varje start av bilen.En problembil är Mazda 323F16V där fick man på de flesta bilar byta styrningar efter 10tusen mil pga för höga HC världen.Men kattarna kunde bränna rent sig och överleva (nio liv) och fortfarande funka bra när de slapp den dagliga oljedosen.

MVH
Hasso
M3-Mackan
>Hasso<

Ja, det torde dem veta. En tanke bara...

-Mackan-
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Vid bes. varvades motorn ur rejält vid andra mätningen av halten. Men det hjälpte inte.

De kollade bara om katten var igensatt....men imorgon ska de testa att byta kamaxelgivare samt kolla om kammen kanske ligger fel. Det är inte omöjligt att kammen har hoppat ett hack för bilen går ruskigt dåligt.

Jag tror att de kollade katten genom att lossa lamda sonden...

Mätarställningen är 8800, dock import så det stämmer ju inte. Kompprov visade 12.5 rakt av på alla cylindrar när jag gjorde det senast.

Olja, filter och stift bytta för ca 100 mil sedan.
AndersG
Min polare hade en 318is -94 som var lika dan som du beskriver, och på den bilen var det en av tändspolarna som var dålig. Han bytte den och HC-värdet blev klockrent. Kan vara värt och kolla upp ialla fall.
Lycka till/Berbel

Du
138
Dumbo
E36 325i -92
Jag har det problemet också men på min så räckte inte mätinstrumenten till så det stod bara 9999 så jag blev relativt konfunderad, men efter alla här på forumet delat med sig av sina erfarenheter så kan det vara min lambda eller tomgångsmotorn, och jag har sattsat på lambdan det var mest likt den symtomen.
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
tändspolarna är det inte för de är kontrollerade, inte heller lamdan eftersom den är kollad.
Tomgångsmotorn bör det inte vara, den är ca 6 månader gammal...

Jag ska snart ta kontakt med verkstaden igen. De skulle lyfta av ventilkåpan och kolla kam + kamgivare idag. Får hoppas att problemet ligger där.
Det kan vara något som 'brunnit' i styrboxen. Hoppas inte det. En kompis hade samma problem på sin 320i -92 och han fick byta hela kretskortet ca 12' SEK.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jaha: bilen gick inte bra heller?? Då ligger säkert felet där, taskig förbränning på nån cylinder kan ju ställa till det.En bränd ventil kan ställa till med sån oreda tex., men har du nyligen kompmätt bilen så bör det ju inte vara det felet.
Ska bli intressant att se vad de kommer fram till.

MVH
Hasso
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Okej, jag har också funderat på om det kan vara boxen.
Men vi får hoppas att det inte är det.
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Är det ett fel som kommer att kosta mycket att fixa så åker det ner en M50 2,5 eller en M52 2,8 istället...
besiktningsgubbarna verkar ju inte vara så säkra, så de märker troligen ingen skillnad på en M50 2,0 och en M52
sorken
som M3-mackan skrev tidigare!!
bilen måste vara varm annars går det åt helvete!!
min bil klara inte besikt, fick byta katalysator, åkte tebax....då fråga han om jag bytt katten för den visa ännu högre värde då än första gången!! då fråga han om han fick ta en prov vända, han var borta ca 4.5 minuter, testa igen och det visade noll!! men jag höll att skita på mig när han sa att den inte klarade testet. men det berodde på att den var för kall!!
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Klart att bilen har varit varm vid bes.
Uppdatering:
Var inne och efterbesiktigade idag efter att verkstaden hade lämnat tillbaks bilen. Lamda värde ok, co ok, co2500 ok, HC alldeles för hög.

Tomgång pendlar mellan 1200 och 1000 varv. Går mycket rått på tomgång. Bilen hade rätt avgasvärden vid test på 2500 varv.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.